Här kommer en fråga som säkert är en total nybörjarfråga...

Jag ska bygga en bastu med liggande bastupanel invändigt. Jag tänkte inte ha skivor el dyl utan isolering, plast, luftspalt och sedan panel.

Nu till frågan: När man reser väggstommarna kommer den ena (t.ex. långsidan) gå hela vägen ut på bjälklaget medan kortsidan då är 170 mm (vid 170x45 reglar) kortare på varje sida. Det innebär då att kortsidan kommer att ha en perfekt fästpunkt för läkt och panel på sin yttre regel medan det för långsidan inte finns något att fästa läkt eller panel i hörnet. Hur löser man det här? Har inte lyckats hitta någon bild som visar hur det här problemet löses. Problemet borte även finnas då man sätter skivor.

Bifogar en bild som kanske kan klargöra min fråga något...

hörna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätter in en extra regel i väggen så att du har något att spika i?
 
Jo, det var min första tanke också men ingen stomme jag sett bilder på har en sådan regel. Dessutom känns det lite overkill eftersom det kommer en extra regel i varje hörn.

Det här måste ju lösas på alla friggebodar så det måste ju finnas en standardlösning...

Anders
 
Vanligast är nog en extra regel, alt göra din långsida kortare!Men då får du ju lägga i en regel på utsidan istället!
 
meckis skrev:
[länk]

[länk]
Tack, det ser ut som en vettig lösning. Konstigt att jag inte har sett den lösningen på någon av alla byggbloggar men det kanske är så att man kan låta bli ibland om man inte vill ha innerpanel. I vilket fall så vet jag hur jag ska planera nu.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.