Hej, har vi några elektronikkunniga som kan hjälpa mig att dimensionera en glättningskontansator (för att jämna ripplet)?

Bakgrund:
Tanken är att ansluta en fibaro universal sensor (http://materialy.fibaro.com/instrukcje/Universal Sensor FGBS321 v12 ENG.pdf) till vår ringledningstransormator som ger 1A - 8V.

Dock ger denna växelström.. så jag tänkte anluta en likriktarbrygga:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ga-50v-1-5a-p90050#ProductDetailedInformation

Och försöka jämna ut strömmen men en kondensator...

Hur stor skall den vara?
 
Om jag inte missminner mig 2200uF/A, kan duga med 1000uF/A.
 
Det är väl frågan bara hur mycket rippel kretsen tolererar. Jag skulle nog stabiliserat till 9 V med exvis en 7809.

8 Vac är dock lite på gränsen för att det ska funka. Med lite tur kanske trafon ger något mer vid låg belastning, helst borde det vara över 9 V.

http://www.circuitstoday.com/9-v-regulator-using-7809
 
Redigerat:
Ska man använda en spänningsregulator så behövs en med lägre "drop-out", 8*1.4-1.4 = ~10V, och 7809 behöver iaf 12V för att reglera ordentligt. Dessutom krävs även glättningskondensatorn i detta fall.
 
Mikael_L
Det är lite på gnällen, men kan fungera, beroende på vad din ringtrafo ger vid aktuell belastning.
Antagligen ger den minst 8V vid 1A och om prylen du tänker driva tar 100 eller 200mA så ger trafon mer än 8V. Frågan är bara hur mycket. :)

Har du en multimeter? Mät först tomgångsspänningen på trafon för att få en hint om det kan tänkas fungera.

Kondensatorns helt korrekta och ingenjörsmässiga dimensionering beror på belastningsström, trafons spänning vid belastning, resistanser och impedanser i matningen.
Men även på ev avsäkring och lite annat.

Men jag skulle inte orka hålla på och räkna utan sätta något mellan 100uF och 2200uF, typ.
Jag tror säkert att det räcker med något runt 470uF.
Vill man vara noga men inte krångla till det så kollar man ripplet med oscilloskop efter att man chansat på ett värde. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Annars kan en zener-diodsreglering kanske vara en lösning för lite mer "low-drop".
Men då måste du veta relativt väl hur mycket ström grejen drar.

Egentligen ingen kul lösning. Betydligt rappligare och mer osäkert.

Ett ytterligare alternativ är low-drop spänningsregulatorer som kan reglera med mindre sp-fall.
Men då blir det nog annan leverantör än kjelle.
 
Mikael_L
hek skrev:
Kanske enklare att köpa en sån här istället.

[länk]

Frågan är var man får tag i dom och vad det kostar dock...
Den ser trevlig ut.

Ställer du frågan i elforumet skulle jag tro att någon elektriker där kanske snabbt kan kolla grossistpriset i alla fall.

Prova annars att skriva om e-numret till artikelnummer och söka på elbutik.se
Blir det ingen träff kan du prova att maila dom och kolla ifall dom kan ta hem och vad det kostar.
 
Om du inte driver något annat på trafon, som lastar ner den, så kan man räkna med att den ligger högt över 8V. Men om den trots allt bara har 8 Volt vid din last, och du har en vanlig likriktare, så blir det något i stil med 8*1,4142-1,4= 9,9V. Men jag är nästan hundra på att du får bra mycket mer.
Dvs du får skippa regulatorn och lita på den som är inbyggd i fibaron. Detta borde inte vara något problem dock. Fläska dit en konding på 220uF så borde du vara i hamn. (Gissning, eftersom fibaron drar väldigt lite, men jag har inte hittat någon spec på hur lite).

Dock om du har kopplat in någon annan otrevlig last (ringklocka e.d.) så använd öht inte denna traf till fibaron!

Har själv en universal fibaro i pannrummet för lite tempmätning just nu. :)

Tack för eltakolänken, så ska det se ut! Men gissar att den är dyr. Rapportera tillbaka om du får rätt på den!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.