Fint! Såg ut att vara hyfsat renoverat?
 
jurkeller skrev:
Vill helst inte sprida runt bilder på nätet
Yes, bilder! :) Det är vad vi vill ha mera av! Ser ut att vara ett mastodont projekt, jag fixar själv ett 20-talhus men bara på 95 kvm (som visserligen nu nästan är ca 140 kvm) och tappar snart räkningen på allt som behövs. Men det kanske bara är att skala upp ;)
 
jurkeller skrev:
Vill helst inte sprida runt bilder på nätet!
Det är nog ingen större fara för det så långe du inte ha med något "hemligt"... Dvs personliga familjebilder eller bilder på sin van Gogh för 10 mille kanske man ska akta sig för, men renoveringsbilder i en renoveringstråd är enbart positivt!

Renoveringstrådar är tyvärr ganska tråkiga och torftiga utan mängder med bilder, vilket du kanske märker av de kommentarer som redan har ramlat in.

Lycka till med renoveringen, huset ser riktigt charmigt och mysigt ut, som en riktig "lantgård". Jag skulle nog akta mig för att göra det för modernt....

/S
 
Vargklo skrev:
Du skriver inte va du vill med tråden, dvs om du vill få feedback på dina tankar eller annat.

Jag är själv två år in i ett större projekt på ett 540 kvm renoveringsobjekt från 1930. Vi tar arbetena etappvis och inte allt i en entreprenad. Vi har väl bränt ca 2,5m på två år och kommer behöva lika mycket till för att bli klara.

Du får säga vad du vill ha input på.
Har du byggt en ny öppen spis någon stans? Har fårtt en offer på 43,000. Tror även även att storleken på spisen som jag vill ha inte fungerar med rökkanalens storlek, har du tittat något på det?
 
jurkeller skrev:
Har du byggt en ny öppen spis någon stans? Har fårtt en offer på 43,000. Tror även även att storleken på spisen som jag vill ha inte fungerar med rökkanalens storlek, har du tittat något på det?
Nej, just det momentet ingår inte i mitt projekt. Vi ska nog sätta på en snyggare fris eller inramning till den relativt nyrenoverade öppna spis som finns.
 
Har just fått reda på att golvgrossisten som skulle levererat massiva ekplanka till köket har haft en översvämning och 40,000kvm ek plank inklusive vårt är förstört....Alternativet är parkett, vilket vi inte tycker passar i köket och med många ojämna hörn kommer frisen bli ful. Lutar åt Rapgo eller Kährs ek "plank" någon som har haft erfarenhet av dem och hur tåliga de är givet att de bara har en 3-4mm ek yta?
 
Barnbad innan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind Halvvägs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall halvvägs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare halvvägs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare innan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök bjälke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök Halvvägs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök innan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Master bad halvvägs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Master bad pusher.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Master sov innan.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Bildbeskrivning
Barnbadrum , gamla VVS dragningarna
Vind som börjar ta form
Dränering, 2.5m djup, Platonmatta, 10 meter lång, pris 75,000.
Hall med nya väggar
Källaren där 40 cm grävdes ner, bilades och språngdes med snigel dynamit. För att skapa högre takhöjd, Isolerat varmt golv.
Köket där en bärande vägg sonika tagists bort på 50 talet. Skön överraskning att man var tvungen att montera in en stål bjälke a 15,000.
Kök innan och efter
Vindsbardum innan och efter där Pusher systemet är med, behöver ett ganska stort hålrum för det. Pusher system kostar ca 6000 och lönar sig när man göt mer än 7 kvm enligt byggaren.
 
Vad kostade grejen i källaren?
 
Jugend skrev:
Vad kostade grejen i källaren?
Vet inte riktigt för det är inte updelat på det sättet. 2 killar spenderade 1 månad, a 360 sek per timmer för Grovis samt gjuting, så säkert 175,000. Det är ca 45 kvm och de stötte på en hel del berg.
 
Jag fick nog nåt om bakfoten. Jag trodde bilderna på första sidan var tagna efter renoveringen:) Såg så fint ut..
 
jurkeller skrev:
Vet inte riktigt för det är inte updelat på det sättet. 2 killar spenderade 1 månad, a 360 sek per timmer för Grovis samt gjuting, så säkert 175,000. Det är ca 45 kvm och de stötte på en hel del berg.
Okej då kan jag spola de tankarna tror jag. Kan ju ta in ett pris men min källare är på 130 kvm ...
 
Vilka överväganden gjorde du kring inklädnaden av källarytterväggen när du gjorde dräneringen, platonmatta vs isodrän? Klär du insidan av källarväggen? Nyfiken på fler detaljer om källargolvet, typ val av isolering, ev radonsug mm och andra överväganden.
 
Vargklo skrev:
Vilka överväganden gjorde du kring inklädnaden av källarytterväggen när du gjorde dräneringen, platonmatta vs isodrän? Klär du insidan av källarväggen? Nyfiken på fler detaljer om källargolvet, typ val av isolering, ev radonsug mm och andra överväganden.
Det var byggaren som sa att platon är bäst här dels på grund av atpt väggeb inte helt platt samt att bara halva källaren grävdes ut och skall bli "varm" källare.tydligen inte bra med isodrän om man inte skall ha varmkällare. Vad gäller inne väggen så har man gjort en 3x3 cm skåra längs ner längs alla ytterväggar. Ingen isolering eller organiska material så om fukt uppstår på inne väggen kan den rinna ner till skåran och torkas upp av golvvärmen. Golvet först 10 cm makadam sedan typ 20 cm frigolit. Återkommer med exakt dimensioner och lösning om du vill.
 
Ja, då har vi kommit till första felen av byggaren. Trots instruktioner från antikvarie så hade de använt glasfiber vid kompleteringsisoleringen av golvet i köket. Som tur var kunde de bryta upp golvet underifrån och plocka ut glasullen och nu skall istället cellulosa fiber sprutas in imorgon. På inrådan av antikvarie så har vi behållit en hel del av den gamla torvisoleringen och bara ompliterat med ny. Glassull är tydligen ytterst olämpligt i gamla hus, mycket värre än sten ull pga. av att den tar upp ev. fukt men har väldigt svårt att sedan släppa ut den till skillnad från Stenul som är bättre på detta men absolut bäst är att använda cellulosafiber.
Vidare har byggarna schabblat till eldragningarna så det finns ingen el till termostaterna så nu blir det ett trådlöst system med tyvärr ganska så fula displayer, inte riktigt 1910 tal…
http://www.vvs-boden.se/lk-termostat-icsrf-vit-p-9925.html
http://www.vvs-boden.se/lk-golvvarme-stalldon-24v-no-p-3643.html
http://www.vvs-boden.se/lk-mottagarenhet-icsrf8-no-p-9928.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.