Måste byta ut ett tvåluftsfönster i sovrummet nu väldigt snart, då det gamla är i väldigt dåligt skick. Svärmors gubbe som är släktens expert påstår att det inte går att göra det på vintern. Själv så är jag övertygad att det går.

Har byggställning uppe för tillfället, och det verkar bli en mild helg. Men hur lång tid tar det för en normalhändig? Just bara det momentet man är utan fönster.

Jag kan lägga om tak, jag kan byta motor i en bil, jag kan koka kaffe och snickra möbler. Så jag kan inte för allt i världen förstå varför det skulle vara omöjligt att byta ett fönster på vintern. Eller är det?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Min granne byter fönster nu, Norrland och -20, och det är inte bara ett fönster.
 
Bytte för första gången ett 14x13 fast fönster i början på vintern 2010 och det var -17. När det gamla fönstret var borta fanns inga stående reglar bara liggande. Men det gick bra, tog kanske en timme innan det nya var på plats och det var dervat.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Är det problemfritt går det snabbt. Vi skulle byta några fönster från 80-talet, och de var fästa med ett järn i fönstret där andra änden var inmurad i väggen. Tog ganska lång tid innan vi fattade hur saker och ting låg till.
 
Bör gå på någon timmar om det är första fönstret. Tänk igenom momenten och ha allt redo: vattenpass, kilar, mm-stock, karmskruv och nyckel. Finns säkert någon film på youtube. Annars finns "Träindistrierna" - "Bygg i trä", en instruktionsfilm där man bl.a. visar hur man byter fönster.
Ska du dreva med skum bör det kanske vara ett par +grader, kolla på förpackningen.
Skiter det sig av någon anledning kan det ju vara bra att ha något att täcka över luckan...

Självklart går det, men det är ju trevligare att göra när det är varmt och skönt ute också.
 
Är det ett trähus och karmtjockleken är densamma så behöver tiden som det är ett hål i väggen alt öppet fönster inte överstiga 10min. Skulle nog ha undvikit att göra detta i snöstorm eller minus 20, men annars är det väl bara att köra på.
Sedan tillkommer ju massa jobb innan gamla fönstret tas ned samt efter det nya är på plats.
 
Är ni två man, eller 4 händer så är det en snabb övning. OM ni har plockat ihop vad som behövs, eller vad ni tror behövs. Mitt första fönster tog 4 h, men då behövde jag skära bort lite tegel också. Det sista 1h. Men då gjorde jag det helt själv och inneifrån. Behövs det bytas nu såsätt i gång!
 
Tog väl ca 1 timma per fönster för våran del, vi höll på en hel dag med att byta alla fönster på min villa, ca 8 fönster totalt. Då var vi 3 man som gjorde jobbet, dag 2 så fixade vi fönsterfoder. Men jag hade en kille som jobbar med fönsterbyte och han hade bra maskiner.
Självklart går det att byta på vintern även om det blir kallt inomhus, och kallt om fingrarna, jag bytte på hösten och då var det runt 5+ och sol, men det kändes jäkligt kallt ändå när vi höll på.
 
Tack så jättemycket för er pepp! Nu kommer jag garanterat att byta fönster, även mitt i vintern. Tänker dock välja en någorlunda mild dag. Tror jag drevar istället för skummar. Det känns lite mer mig. Tur att det finns lite guider på nätet!

Tack än en gång!
 
Tips till drevning är att köra med denna självhäftande och svällande drev. Helt underbar att jobba med. http://www.3c.nu/karta.html
 
Wow, vilken grej! Har du kört med självhäftande eller vanliga?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jag har självhäftande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.