Sanningshalt, mycket tveksam! Lapparna har elverk och gasol eller möjligen nån liten 12v panel.

Som vanligt har dom lyckats med sina färgglada illustrationer, men inser ni vilket mörker att hålla sterlingväxlaren ren..
 
Idén att producera lite el när man ändå måste producera värme är tilltalande, men jag tycker att denna lösning verkar allra bäst om den jobbar mot elnätet. I det fallet kommer man behöva köpa minimalt med el från nätet när det är som kallast. Kanske till och med leverera el till nätet när det är som kallast. Borde vara en drömkund för elbolagen och billigt i drift. Skall man vara självförsörjande blir problemet att man får mer värme än man behöver varvid priset för elen skjuter i höjden.
 
Visst kan man komma med invändnigar om både det ena å andra. Men nånstans måste någon börja med något. problem som sotning av pannan samt värmaren av motorns delar, det är ju sånt som går att lösa. Likaså 12V eller transformera till 220~. En gång fanns ingen elström alls. En gång fanns inte LED lampor. Å bara öppna spisar att elda i.
Nåja, jag vill veta vad som finns på marknaden, vad regeringar å lagar bestämmer, (å kanske kväver?) hm?) å jag vill veta om jag experimentellt kan komma framåt i det här hela. Utnyttja min panna å få ström till lyse när ju pannan är igång och behovet av ljus sammanfaller. Att experimentera är ett sätt att leva och det kostar bara lite skrot man sätter ihop till prototyper. Om en av 100 uppfinningar lyckas så varför inte. Sedan kan man ju uppfinna perpetum mobile, det hade jag inte tänkt. Jag kan första energilagen.

Så grabbar, tips och ideér. Såga kan ni göra annanstans. Invändningarna behöver man inte posta här, de kommer ändå när realiteten säger till. Hade jag gett upp när jag försökte konstruera min första havrebrännare så hade jag inte kunnat värma mitt hus nu den sjunde säsongen. Vad hade hänt om ingen experimenterade med pellets så vi fick pelletsbrännare?

Jag tackar för uppslag och ideer och länkar till sånt som gör man kommer vidare. Titta gärna in på sajten 24volt.
 
  • Gilla
Kula 1 och 3 till
  • Laddar…
att bygga en fungerande sterlingprototyp med lite "skrot" är nog bara att glömma. däremot finns det fungerande lösningar där man förgasar ved och driver en standard industrimotor. se t.ex gekgasifier.com/ open source bara att ladda ner ritningar och sätta igång produktionen. är f.ö själv lite nyfiken på hur det fungerar i praktiken

borde inte vara helt omöjligt att lägga ut tillskärning av delar på en mekanisk verkstad i asien/turkiet/östra europa/grekland för en relativt billig peng
 
Redigerat:
Mikael_L
Om jag får tycka något så är det att det är fel tänk att producera värme och försöka få lite el som bieffekt.
Sikta på att producera el och använd restvärmen att värma hus och vatten med.

Det finns en hel del gengasprojekt av detta slag.
Ved -> gengas -> bensin eller dieselmotor av lämplig storlek -> generator -> el.

Och så värmer man huset och varmvatten med restvärme.

Det går säkert att googla fram några projekt.


Att i huvudsak producera värme och få el som restprodukt ger så lite el att man måste helt ändra sin livstil för att klara att gå off-grid.
 
Hörru Skalman! Du öppnade dörren genom att skriva att du planerar att gå över till 24V=. Om man då vill komma med synpunkter på det (o)vettiga i projektet får du tåla. Lite ödmjukhet skadar inte om du vill få tips på forumet.

Kjell
 
+1

Att lyckas elda havre tycks ha gett karln el rejäl självförtroendeboost, och det är ju bra.
 
nja kan tycka att om man har tillgång till billig ved/flis kan det i högsta grad vara motiverat att tulla lite på värmen för att skapa el. problemet ligger i effektbehov men det är relativt enkelt att lösa m.h.a lagring. ett litet aber är även den korta sommaren elda bara för att producera el är knappast försvarbart. dock om nettodebitering för el införs kommer saken i ett annat läge beroende hur länge man får får sätta in "el". kan man producera ca 5 KW kontinuerligt under den kalla årstiden dvs 8 av årets 12 så borde det räcka till för de återstående 4. kalkylen bygger nog på att man har tillgång till billig råvara.

misstänker att den finns mycket att tjäna på om kan skala upp verksamheten, sälja värme till grannar
 
Redigerat:
Nu handlar det väl inte om det är lönsamt eller annars försvarbart! Att det är jäkligt intressant och roligt om man skulle kunna bygga ett eget system är tillräcklig motivation för många.
Pelle kom ju med ett konkret svar iallf.
 
Att konvertera till 230 växelström är inte att rekommendera, mer förluster och nästan alla prylar går på likström ändå.
 
pelle242 skrev:
Det finns folk som försöker bygga stirling motorer av gammalt skrot:
[länk]
[länk]
Trykluftskompressorhus verkar vara en möjlig utgångspunkt.

En annan lösning är att bygga en turbin utifrån ORC (Organic Rankine Cycle). Då använder man AC kompressorer från bilar.

Det finns kommersiella lösningar iofs för gas:
[länk]
vill minnas att jag kollade igenom forumet för sterlingmotorer och fann ingen fungerande d.i.y sterling med storleken ngn eller ngr KW. hittade lite begagnade på nätet sora och dyra dock. däremot kan man nog få en turbin att fungera. postade en länk till en dylik och vill minnas att den skulle kosta ca 5000 Euro.

huruvida saker är försvarbara eller inte kan väl också vara intressant att diskutera, vi måste bara komma överens vad vi menar med försvarbart först, ekonomiska, sociala, miljömässigt, input egen tid, etc etc. själv lutar jag mest åt jämföra alternativkostnader.


off grid en dröm för varje sann "survivorlist" måste börja gjuta skyddsrummet och fylla på torrskaffningen
 
  • Gilla
AgnetaLi
  • Laddar…
huggan skrev:
Att konvertera till 230 växelström är inte att rekommendera, mer förluster och nästan alla prylar går på likström ändå.
Det ligger faktiskt något i det så länge det inte handlar om effektkrävande förbrukare. I framtiden kommer antagligen det mesta (inklusive belysningen) att matas via typ USB- eller nätverkskontakt.

EU lär fö hålla på med en utredning som tittar på likströmsdistribution i hemmen för att undvika omvandlingsförluster från 230 Vac.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.