Vi har köpt ett hus där badrummet inte faller oss i smaken alls. Det är helrenoverat 2001 med ny plastmatta på golv och våtrumstapet på väggar. I duschen är det också våtrumsmatta.

Vi har för tillfället inte råd att totalrenovera badrummet utan tänkte göra en billigare variant. Vi vill gärna ha pärlspont som bröstpanel i badrummet och jag har försökt hitta svar om det går att ha eller inte.

Bifogar mäklarens bilder på hur badrummet ser ut. Tanken är eftersom det bara är duschdraperi för duschen att inte ha panel bakom handfatet utan på de andra väggarna. Självklart då inte i duschen.

Som jag har fattat det så är det bra att ha en luftspalt emellan vägg & panel, samt att vi såklart kommer måla panelen med våtrumsfärg. Men hur funkar det med alla spikhål. Om man har reglar på väggen kan man ju anpassa spikens längd så den inte perforerar, men ska man täta alla andra spikhål för reglarna då?

Någon som har så i badrummet och kan dela med sig hur de gått tillväga?
 
  • Badrum 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglar borde väll kunna skruvas upp och hålen tätas med silikon. Går säkert med rätt lim att limma reglar på väggen. Jag skulle inte tveka till att sätta upp bröstpanel om man inte sätter i närheten av duschen. Hur ofta kommer det egentligen vatten på väggarna utanför duschen.
 
Limma reglar på tätskiktet och spika panelen i regeln (och ha rätt längd på spiken... :))
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Låter ju toppen! Men hur avslutar jag mot golvet på ett snyggt sätt? Jag förstår ju att jag inte kan slå panelen ända ner mot golvet, och kan heller inte använda golvlist.

Som bilderna visar så går ju golvmattan upp en bit på väggen. Vi hade tänkt sätta panelen något längre ner än där mattan slutar, men inte så den tar i golvet.

Någon som har tips på hur man avslutar panelen snyggt mot golvet?
 
Vi har precis byggt om vårat badrum och vi valde att limma pärlsponten med PL400 på väggen. Vi satte den på alla väggar ända fram till duschdörren i glas. Vi målade panelen med fönster och snickerifärg i 3 lager.
Behöver dock måla en vända till då panelen har torkat något och spruckit isär på vissa ställen.
Jag satte en distans på 4-5 cm nertill när jag limmade så panelen kommer upp en bit från golvet.
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Thomson: har du bild och vill dela med dig av det färdiga resultatet?
Låter snyggt!
/thomas

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Är inte helt klart än. Saknas bröstlist, och en bänkskiva över tvättmaskinen. Men du ser hur det kan se ut iallafall.
ImageUploadedByByggahus.se1354352482.682010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1354352492.698140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Berätta gärna hur du hanterat övergångarna mellan de olika våtrumssystemen (för visst har du målat på väggen, kakel i duschhörnan och matta på golvet?) Har du limmat bröstpanelen för att inte perforera tätskiktet? Satt dikt an eller med läkt för luftning?
 
Våtrumsmatta på golvet och på duschväggarna. Kakel i duschen på mattan enligt GVK. Övriga väggar spacklade och målade med fluggers våtrumssystem. Panelen limmad direkt mot väggen. Tänkte sätta läkt bakom, men då hade inte bröstlisten stämt.
 
R
Jag lurar också på att sätta upp panel. Min tanke var att limma fast regel på våtrumstapeten för att inte skruva i ytskiktet. Hur gör man länst upp och ner, är de en överliggare och underliggande på nått sätt? Kan nån ta närbilder på panelen så man ser hur ni löste det?
 
Jag tänker bara sätta dit en bröstlist ovanpå panelen. Nertill får det vara som det är.
Det går ju att sätta dit en hörnlist nertill om man vill. Eller en tunn skugglist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.