Nog för att jag har sett flytande bjälklag i gamla uthus utan trossbotten men flytande, limmat golv var nåt nytt. Då gäller det nog att golvbjälkarna/reglarna är jämna och fina annars kan det nog bli slitningar i skarvarna, eller bristningar i träet bredvid limningarna. Blir det ett stumt golv, tro?
 
Ta det säkra före det osäkra och sätt en skruv i varje bräda, är det ett gammalt golv så borde det inte bara så mycket krympning, är det nytt kan man förstå det... :)
 
Sitter och funderar på att lägga in ett gammalt kilsågat golv i framtiden. Det är ganska slitet men tänkte hyvla ner det så det blir som nytt, då det är ganska tjockt, och jag tänkte lägga det på golvvärme, så det ska ju inte vara så tjockt då. Blev mycket intresserad av att ha det flytande, verkar perfekt, då man slipper oroa sig att skruva i slangar osv.

Tror ni det funkar, att hyvla ner brädorna till ca 25 mm fräsa not och ha lös fjäder och massa lim. Det jag oroar mig mest för är att det kommer att slå sig, eller kommer de intilliggande brädorna motverka varandra? Funderar på att lägga med fris.
 
Skulle nog inte rekommendera att limma ett sådant golv. Risken är att planken kan spricka för limmet är starkare än trät. Planken rör sig med luftfuktigheten under året, och det är ju bättre med en springa i mellan planken, än en sprika i planken. 25 mm tjocka plank funkar på ett cc mått på 60 cm på bjälkarna. Är det mer ska du ha ett tjockare golv. Typ 32cm tjock. Sen kan det vara svårt att få någon att hyvla ner gamla plank som är full med grus utan att man får betala slipning av stålen till hyven och risken för ränder i planken. Slipa planken istället.
 
Jag har cc60 med spånskivor på, så golvet är redan självbärande, så tjockleken kan vara hur tunn som helst ur den synvinkeln. Googlade vidare lite och hittade detta företaget som säljer just ett flytande kilsågat golv http://www.brukssnickeri.se/golv.html så nog måste det gå, deras golv är 28mm. Sen undrar jag varför det ska spricka, det är ju inte skruvat/spikat någon stans, utan det ligger ju som en stor kaka uppe på, så det lär ju bara krympa ute vid väggarna, och den krympningen kan jag ju dölja med golvsocklarna.

Sen angående hyvlingen så är det väll där det fallerar, men tänker mig att jag kan gå över planken med en roterande stålborste på en borrmaskin, så bör man få bort allt grus. Spikarna bör man se var de finns och kunna slå ut, kanske finns någon billig metalldetektor att köpa?
Sen köpte jag en billig jula hyvel modell den här http://www.jula.se/planhyvel-2000-w-250025 fast föregångaren när den utgick, för ca 700 kr, som jag tänkte prova att hyvla själv med, får se hur det går.
 
Redigerat:
Men du skrev att du tänke ha en fris.Den kan inte röra sig utan att det syns. Men annars kan du nog limma och lägga det flytande. Men då får man nog se till att man har en tjock golv sockel eller ett stort utrymme så golvet kan röra sig en 2-3cm på brädden på varje sida.
 
Då missförstår vi nog varandra, menar alltså att frisen också ska vara ihoplimmad med resten av golvet.
 
Men då kommer det att bli en springa eller den kommer att gå isär vi gerningen av den andra planka som går runt rummet. Hoppas du förstår!?
 
Hmm, det har du ju rätt i, hur löser man det. I länken ovan, har de ju en gerad fris runt om, hur har de löst det tro?
 
Vi lade in ett kilsågat golv för ett knappt år sen. 34 mm tjockt och upp till runt 45 cm brett. Vi lade det klassiskt som självbärande på bjälklaget och spikade uppifrån. Jag har svårt att tänka mig att det skulle funkat att lägga det flytande. En del av planken var lite skeva och behövde verkligen slås på plats. Så breda plank rör sig och slår sig betydligt mer än ett smalt paralellsågat golv. Dessa rörelser sker ju säsongsvis under året och jag skulle tro att det finns klar risk för att delar av ett flytande golv skulle resa sig. Kanske kan du i och för sig hålla lite jämnare fuktighet på dem med värme under men känns som det är svårt att undvika den fuktiga sensommarluften ändå.

Apropå fris. En variant är väl att hoppa att gera och bara låta planken ligga vinkelrätt mot varandra. Inte riktigt samma känsla i hörnen kanske men har sett den varianten ibland. Något annat verkar vara svårt att få till.
 
Nu börjar det bli dags att lägga ett kilsågat golv så jag hakar på den här tråden. Plankorna har legat på tork i rummet där golvet ska ligga i snart 3 år och är ännu ohyvlade. Golvet ska ligga i ett hus som står ouppvärmt och plankorna verkar ha. stannat på en fuktkvot på 11-12 %.
Jag har några frågor till er som lagt ett kilsågat golv:

-Vi vill ha en fris, gjorde ni den kilsågad eller parallellsågad?
-Vilket avstånd hade ni till vägg?
-Av vilket material tillverkade ni den lösa fjädern? Vilken dimension?
-gjorde ni det sammanlagda notspåret lika djupt som fjädern?
- Spelar det någon roll var notspåret sitter? Alltså i mitten av plankan, närmare bjälken etc.
-La ni golvet direkt på bjälkarna eller ngt emellan?
-Jag tänkte fräsa notspår med överhandsfräs, tankar kring det?

Tack på förhand
 
oskar1 skrev:
-Vi vill ha en fris, lade ni den kilsågad eller parallellsågad?
-Vilket avstånd hade ni till vägg?
-Av vilket material tillverkade ni den lösa fjädern? Vilken dimension?
-gjorde ni det sammanlagda notspåret lika djupt som fjädern?
- Spelar det någon roll var notspåret sitter? Alltså i mitten av plankan, närmare bjälken etc.
-La ni golvet direkt på bjälkarna eller ngt emellan?
-Jag tänkte fräsa notspår med överhandsfräs, tankar kring det?
Kul med kilsågat och att du fixar golvet själv! Hjälper till med vad jag kan:
-Vi hoppade fris.
-Någon cm avstånd som minst. Ganska ojämn vägg. Rummet är litet dock, ca 13 kvm.
-Fick med en del lös fjäder när vi köpte golvet. Den var tjusigt hyvlad och av tätvuxen kvistfri gran (golvet är också av gran). Ska dock lägga i ett rum till snart och behövde komplettera med några meter fjäder. Denna sågade jag till av lite 2"3 vi hade liggande. Försökte välja de finaste bitarna. Den har slagit sig rätt rejält nu när den torkat och ser ju inte vacker ut. Inte hunnit lägga än men jag tror det ska funka ändå. Fjädern syns ju inte precis.
-Vårt golv var redan notat. Nog ett par millimeter djupare sammanlagt än fjädern.
- I våra plank satt notspåret mitt i eller något närmare botten. Tror inte det har någon betydelse. Viktigast är nog att det blir lika. Tänker du slipa mkt kanske du kan lägga det i något närmare undersidan. Skulle dock avråda från all slipning.
-Vi la lumppappsremsor imelllan för att minska knarr.
- Ingen erfarenhet av att notspåra själv. Överhandsfräs borde väl gå. Viktigaste är väl att du gör det på ett sätt så det blir helt rakt.

Glöm inte heller bort att lägga kärnsidan uppåt. Den tål mer och så buktar sig golvet så du slipper uppstickande kanter.

En rejäl kofot var bra för att tvinga vresiga plank på plats. Tekniken var att hela tiden skruva dit en regel för att ha något att bända mot. Funkade bättre än att slå dem på plats. De svåraste ville bara studsa tillbaka hur hårt man än slog. Utvecklade efter ett tag en teknik där jag höll planken ordentligt på plats genom att hålla kofoten i spänn med ett ben medan jag hade händerna fria för att borra och spika planken på plats. :) Vi satte dem med smidd spik uppifrån.

Lägg ut planken i ett närliggande rum för att testa att pussla ihop dem. De är gärna olika kiliga och då krävs det lite mer planering än att bara lägga dem skavfötters.

Lycka till!
 
Redigerat:
Jag kan väl bidra med lite erfarenheter från när jag fräste notspår i mitt köksgolv.
Köpte ett ställbart frässtål för att göra notspåren och det var inga problem att fräsa, däremot tyckte jag det kunde vara lite svårt att få ihop vissa brädor eftersom notspåret blir helt rakt och med vassa kanter, normalt är ju både notspår och spånten lite koniska så att den styr in lättare.
 
Tack för tips och erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.