Först kanske man ska säga hej till denna till synes trevliga comunity.
Verkar finnas mycket kunnigt folk här, hoppas kunna få svar på diverse frågor.
Mindre uppsats följer, hoppas ni orkar läsa =)

Har precis inhandlat en villa anno 1904 med tillhörande 7 ha skogsmark. Placerad mellan Oskarshamn och Västervik, i höjd med Misterhult.

Länk till bild av grov planlösning = http://www.smidig.se/files/inte_hemsida/oversikt.JPG

Kåken är i princip oisolerad, detta kommer åtgärdas i den mån det går. Värmesystemet består av en liten skabbig beredare för tappvattnet, uppvärmningen av tre vedkaminer:
*husets orginalspis i köket
*en fin orginal kakelugn
*dito rörspis

Ska börja med att riva ner taket, bygga om/lägga till takstolar, lägga nya betongpannor. Isolera övre plan, lägga golv, borra hål i murstocken och kasta in en billig myskamin och hela övre plan som kommer fungera som vardagsrum. Inga konstigheter så långt. =)

På entreplan ska en innervägg knackas ut, så att köket blir ett kök värt namnet.
Utbyggnad av befintlig utbyggnad, ny platta för den ska gjutas.
Även "vanlig" renovering ska göras i form av nya golv och lite ny färg på väggarna.

Då vi siktar på en låg elförbrukning och har gratis ved vill vi göra det bästa av situationen, nuvarande beredare och vattenpump (enskilt vatten) finns köket (SydVästra hörnet) då den nuvarande brunnen ligger åt det hållet. Vi kommer också borra en ny brunn, så än så länge vet vi inte riktigt vart vattnet kommer komma in någonstans. Går med andra ord att styra läget på den. Nuvarande brunn är grävd och har en pump för det djupet (10 meter), måste då givetvis köpa in en ny pump som klarar av det nya djupet (70 meter).

Våra lösa planer ligger i att installera en vattenmantlad vedkamin i rum1 (se planlösning), med ack-tank i källaren. Hur ska man lösa uppvärmningen? Element eller golvvärme? Då vår budget inte är obegränsad, måste uppvärmningen lösas på det sättet som ger "mest komfort per krona" :)

Räcker det med golvvärme på entreplan för att håla huset varmt?

Källaren kommer man bara in i utifrån och har en takhöjd på ca 120cm, inte inredningsbar med andra ord :) och kommer fungera som matkällare.

Ladugården ligger ca 40 meter västerut från bostadsbyggnaden.
Avloppstanken ligger nergrävd ca 20 meter norrut från bostadsbyggnaden.
Garage ca 20 meter österut från bostadsbyggnaden.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel, klockan är 04:42 ;)

Tacksam för svar, tips och snickartrix.

/Klas


 
Jag får väl säga välkommen! då ingen annan gjort det ännu. :)

Sedan skall du få mina funderingar.

Har du möjlighet att lägga utbyggnaden längs väggen istället för att den sticker ut som på skissen, eller är det föster som hindra det? Dels så blir det mindra avkyld väggyta , och dels tycker ialla fall jag att det skulle bli snyggare.

Kommer utbyggnaden inrymma tvättmaskin mm också?

Om det vore jag så skulle jag försöka ordna uppvärmningen med en riktig vedpanna, i en separat byggnad om den inte rymms i huset. Mest för att slippa dra ved genom hela huset, hela tiden. För du skall väl värma varmvattnet med vedeldningen också? Om inte tycker jag att du skall fundera på det.
Men finns det inte pengar till något sådant så går det ju inte.

Hur som helst , lycka till med renoveringen!

 
Mest komfort per krona får du nog om du använder befintliga rörspisar, kakelugnar samt installerar kökspanna eller liknande till ditt gamla vattenburna system. Gamla element innehåller ofta mycket vatten och har en form som kan avge mycket värme till huset.

Bäst vore förstås om du kan få till någon ackumulatortank, allra bäst med en riktig vedanläggning med modern panna, rejäla välisolerade ackar med automatisk shuntning av varmvattnet.

Ps, varför ska du byta till betongtegel? (*vrider mig av obehag*)
 
Anledning till att utbyggnaden får en så pass konstig form är dels att det ska rymmas ett mordent badrum med tvättmaskin, badkar och allt det där, och dels för att skapa en given plats i söderläge att bygga altan, vindstilla i det hörnet mest hela tiden. Så dels att man lämnar utrymme för att bygga ännu ett sovrum i den plätten som blir över när den dagen kommer.

Har pratat med diverse fackfolk under dagen, och alla dem är inne på din linje, en riktig vedpanna med ack-tankar, och när jag ändå ska bråka med golven säger dem att jag ska lägga ner golvvärme i hela entreplan, och således skippa elementen. Den vvs-gubbe som jag snackat med säger att jag utan problem kan ställa pannan i källaren, trots den låga takhöjden.

En annan grej med golven är att det troligtvis ligger fina solida furugolv under dem plastmattor som blev lagda under 80talet, men man kan se att det är rejäla glipor mellan plankorna. Hur ska man åtgärda det om man vill slipa upp golven istället för att lägga klickgolv? Har ju sett på TV att dem lägger i smala lister i annat träslag emellan och sen limmar och trycker ihop på klickgolvsmanér. Sugen på att ge det ett försök, attans snyggt, men hur tålamodskrävande skulle ett sådant projekt bli?
 
ylven skrev:
Ps, varför ska du byta till betongtegel? (*vrider mig av obehag*)

Är så att teglet som ligger på nu har med största sannolikhet legat där sen huset byggdes, ser ut som skräp med andra ord, och valet faller på betong för att det är billigast. Simple as that :)
 
ylven skrev:
.........kökspanna eller liknande till ditt gamla vattenburna system......

Saken hör till den att det inte finns något vattensystem överhuvud taget, pump+beredare sitter i köket, vansinnigt ivägen för övrigt, med en grenkoppling ut till den lilla pyttetoalett som byggdes till på 80-talet.

Tidigare har dem vämt huset med direkt-el vid köldknäppar, det är något vi vägrar göra, vi vill kunna amortera bort det här lånet innan vi blir pensionärer :)
 
Ja, då förstår jag. Själv tycker jag dock att det ska vara gammalt tegel på gamla hus, det ser inte rätt ut med ett sprillans nytt betongtegeltak. Tegelpannor brukar man kunna få tag på begagnade till överkommliga priser. Då vet man också att de håller, de blir inte sämre av att ha legat på ett tak redan.

Om du ska ha panna i källaren (vilket är fördelaktigt ur många synvinklar) så föreslår jag ändå att du gräver ur så att du får lite mer normal takhöjd, om inte annat för att du ska kunna arbeta där nere, fylla på ved och sota pannan. Om inte det är lämpligt så rekommenderar jag ett större tillbygge (med badrummet) som även rymmer pannrum.

Golvvärme eller element, jag har dåliga erfarenheter av golvvärme under trägolv, och något annat känns ganska fel i ditt hus. Dessutom riskerar det att bli duktiga kallras från fönstren om du inte har ett varmt element under som håller emot. Dessutom tror jag att det är betydligt billigare med element. Det har dessutom fördelen att du inte behöver riva upp och göra om alla golv samtidigt som du installerar värmen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.