Jaja, fått information från mäklaren

1. En annan har signat boendet med en klausul att kunna backa ur
2. De kan ev ha backat ur idag pga svarta prickar/fläckar på vinden (tror att köparen tagit in nån som hittat detta). Mäklaren nämnde att de troligen uppkommit genom att ventilationen försämrats som bygget hade från början genom för mycket/felaktig isolering. Han pratade vidare om att man därför skulle kunna installera ventilation för att dra ner fuktigheten. Det skulle inte vara något problem då det svarta ska ha varit där i 20år. Installationen skulle kosta ca 80k.

Jag kan givetvis ha fått något fel från mäklarn till att jag skrivit ovanstående men oavsett så känns det inte helt ok. Siktar på något annat i området.
 
Måste det donas då?
Eller det är 08-sjuka?
Erkänner att jag läste annat undet tiden sidan laddades :)
 
Säger svärfar stambyte så är det stambyte. Han har jobbat som expert för husförsäkringsskador i 20 år el nåt liknande. Möjligt att han har fel men..

..sen är det givetvis inte nödvändigt att byta ut allt bara för att. Nu blir det dock inte detta hus. För många osäkra saker så vi släpper det och går vidare på nästa.
 
  • Gilla
neueamore
  • Laddar…
Så besviken. Givetvis kan jag ju dra lite för snabba slutsatser utan all info men lite konstigt är det allt.

Försäljningen av vårt nuvarande boende har gått på en mina. Vi hade 4-5st som var genuint intresserade av lägenheten samt en som dessutom ville ha förhandsvisning för avslut innan första visning (det sket sig dock och vi ville inte pruta ner under acceptpris innan visning... Märkligt). Mäklaren sa att det blir budgivning med start onsdag och avslut/skrivning fredag iom att vi hade ett bra underlag. Hetsigt enligt mig men jag är inte mäklare. Jag hade säkert varit nöjd om det gått vägen men nu gjorde det inte det.

Mäklaren nämnde att en med lägenhet fått den värderad av honom och ville skriva på just fredagen. Jag ringde mäklaren på torsdagen och sa att intressenterna absolut kunde få helgen på sig. Vi har inte bråttom. Fick samtal senare att alla dragit sig ur utom han med lägenheten. En av orsakerna till att jag ringde upp var att jag långsökt tänkte att mäklarn säkert ville ha lägenhetssäljarn till budvinnare iom att han skulle ta dennes lägenhet till säljuppdrag. På fredagen sas det att vi skulle skriva måndag och att de skulle komma förbi och mäta på söndag.

Nu i kväll fick jag sms om att de dragit sig ur. De hade inte ekonomin klar. Jag ringde då upp mäklarn för att höra hur det låg till och då hade köparen blivit osäkrer om de hade råd då de inte visste vad de skulle få för sin lägenhet. Mäklaren nämnde efter det att han faktiskt hade ytterligare en ev köpare som hört av sig i fredags. De hade sålt sin villa i Saltsjöbaden.

Hur låter det här? Är det normalt? Jag har bara sålt ett boende innan och har ingen koll direkt men lite illa är det enligt mig. Är det inte praxis att framföra intressen från presumtiva köpare innan allt är påskrivet? Känns lite konstigt också när mäklaren får ett egenintresse i form av ny kund bland köparna. Gråzon iaf. Kolla om man har lånelöfte?

Nu har det faktiskt dykt upp ett fantastiskt hus till salu i området vi vill bo och tar vi annan mäklare nu direkt är vi inte klara med affär innan årsskiftet iaf. Hoppas att vi får till ett snabbt sälj med sista som dök upp.

/ trött zeke, gipsad gravid fru och 1åring
 
Du skrev att du tyckte dte var hetsigt. Jag tror att det är just i sådana här lägen som det behöver hetsas lite. OM spekulanterna får för lång tid på sig att tänka så dyker det upp andra objekt som verkar intressanta.

Mäklaren vill alltid i första hand ha en snabb affär, för mäklarne så är själva försäljniungen av objektet "produktion" som skall vara så effektiv och billig som möjligt. Deras egentliga försäljning handlar om att sälja sin tjänst till nya husägare.
 
Det ser ut som om takbeklädnaden kan behöva bytas ganska snart också
 
Vårt "drömhus" blev sålt innan första visning. 150k under utsatt pris. Surt men man ska tydligen höra av sig innan. Ja, man lär sig något nytt varje dag.

Väldigt bra pris. Bra läge. Fin tomt. Fint hus. Det enda man kunde klaga på var att det saknades ett rum men det hade varit görbart.
 
Objekt på bostadsmarknaden är som tåg eller bussar, det är ingen idé att springa efter dem. De kommer alltid fler :D
 
Sant! ...men vi är intresserade av ett område som har ca200 hus. Givetvis kan vi flytta på oss men det är alltid skönt att ha ett bra dagis samt nära till kommunikationer till och från jobbet. Vi tittar dock på hus 100-200kvm, nya som 100år gamla. Täcker ett rätt stort område.. Man vill dock inte hamna helt i skuggan el vid en stor väg. Sen ska man ha råd också och ha mat på bordet när räkningarna är betalda. :)
 
Höra av sig innan är skitsnack. Jag har varit med om att hus sålts före visning förr och trots att man visat intresse.
 
Du kan ju vara "den som är den" nästa gång "ditt" objekt dyker upp. Lämna ett rimligt bud som kan accepteras inom några dagar. Accepteras budet ställs visningen in.

Mäklarna brukar upplysa intresserade köpare om detta för att eventuellt få igång en budgivning eller att objektet ändå skall komma till visning. Mäklaren vill nämligen ha visningen för det är då han/hon säljer sin tjänst till nya köpare samt förhoppningsvis objektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.