Mikael_L
AndreasBj skrev:
Är det inte dumt att ha trä/spånskåp ala Ikea i grunden?
Pga ??? Fukt?

Om du har för fuktigt där för ett melaminbelagt spånskiveskåp så är ditt minsta problem detta skåp eller din dator där, ty då sitter du istället och räknar på över hur många hundra tusen det kommer att kosta att byta det mögliga bjälklaget.

En anledning till att jag föreslog ett träskåp var att 16mm spånskiva isolerar aningen gentemot omgivningen så du erhåller en några grader varmare miljö där och därmed lägre rH, för datorn.
 
Redigerat:
Jag har haft min server stående i ett isolerat garage senaste 3 åren utan någon annan värmekälla än servern.
Har kört in bilen dagligen så det då stundtals blivit väldigt kallt i garaget när porten öppnades, och väldigt fuktigt när snön sedan tinade.
Servern har tuffat på utan problem. Så jag tycker inte det borde vara något problem med din server i grunden.

I och för sig kan det väl bero lite på vilka komponenter man har i burken, i mitt fall så har, host host, 14 hårddiskar hjälpt till en del med uppvärmningen också.
 
Mikael_L: Aha i så fall kanske jag inte ska vara så rädd för att skåpet kan bli fuktig. Låter ju bra att den isolerar...

Markusla: Jag kommer också i så fall ha lite roliga delar, *host*. Inte så många diskar tyvärr dock...
 
Mikael_L
Ja alltså blir skåpet såpass fuktigt att det tar skada så tar ju även hela ditt bjälklag i grunden också skada. Så att så fuktigt får det helt enkelt inte bli där nere, isåfall har du ett betydligt allvarligare problem att omedelbart ta hand om. :x
 
Vilket IKEA skåp blir bäst? Om jag bygger ett LackRack (http://wiki.eth-0.nl/index.php/LackRack) så får jag inget skydd från småkryp och då kan jag ju få en bugg i systemet :D

Jag skulle vilja ha ett skåp eller liknande där jag kan borra upp för 140mm fläktar och när för skydd mot spindlar etc...
 
Mikael_L
Tja, jag drog bara till med en IKEA kökstomme som lådförslag.
Vilket slags skåp som helst må ju duga om måtten är de rätta och det går att hålla tillräckligt buggfritt.

Alltså jag tänker som såhär.
Har du värmeavgivande saker i skåpet så blir det aningen varmare inne i skåpet än omgivningen.
Fukten tenderar att jämna ut sig så det blir samma mängd fukt inne i lådan som utanför, i form av absolut fuktighet (gram H2O/m3 luft), med då det är lite varmare i lådan så blir rH (relativ fuktighet) lägre och sakerna där inne mår alltså lite bättre. Men det behöver inte vara många grader, en 3-8grader varmare känns lämpligt.
En plåtlåda isolerar dåligt, det blir nästan samma temp.
En välisolerad låda (mineralull, cellplast eller likn) kanske riskerar att bli för varm.
Därav min tanke på en låda av trä eller träfiberskivor.

Men tempen bör du åtminstone initialt hålla koll på, för blir det över 30grader så börjar elektronikens ta stryk, kortare livslängd.


Hehe, jag har köpt tre st svarta LACK för att stapla på varandra till ett herrejösses rack/stereobänk. :)
 
A
Mikael_L skrev:
Hehe, jag har köpt tre st svarta LACK för att stapla på varandra till ett herrejösses rack/stereobänk. :)

Ahhh, ett LackRack! (y)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Den är en klassiker :)
 
Anledningen till att man har en server är väl för att komma åt all data ifrån flera enheter, och utifrån. Eller? Man blir lite förvånad över var vissa har sina servrar… det man har på en server är oftast data man är rädd om.
En server bör vara i en kontrollerad miljö, det vill säga inte i en grund eller ett dammigt garage. Bättre att satsa på ett ventilerat skåp som inte blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.