Hej!
Vi har köpt en trävilla byggd 1975 med platta på mark. Kände ingen dålig lukt i huset varken under visning eller under besiktning. Hade även med oss en person som är bra på att identifiera mögellukt och hon kände ingen sådan. Har inte fått tillträde till huset än, men när vi var där nyligen luktade det inte bra på nedervåningen.

Huset är varudeklarerat, d.v.s. anticimex nivå 2. De mätte 8% fukt i innersyll och yttersyll (i höstas) och "normal lukt upplevdes". Sedan framgår disclaimer texten att "befintlig konstruktion riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador..." Har ingen aning om konstruktionen har ingjutna tryckimpregnerade reglar eller inte.

Jag tycker inte det luktar som jag uppfattar mögellukt och inte heller kemisk lukt och inte heller "kattpiss" eller avlopp. Det luktar mer som gamla träningskläder eller otvättad människa eller möjligtvis instängt. Tyckte lukten stack lite i ögonen. Huset har sedan några veckor tillbaka varit obebott och värmen och ventilationen har dragits ned (mekanisk frånluft, luftvärmepump och ventilationsventiler).
Men jag börjar så klart bli orolig. Det är ju lurigt att diskutera lukter då de är så svåra att beskriva. Och nej, vi tog inte dit någon egen besiktningsman, vilket säkert var korkat, men vi hade genomgång av besiktningen med anticimex och den kändes ändå rätt seriös.
Vad tror ni?
 
Mikael_L
Kompisen köpte precis ett sådant hus. 70-tals med tryckimpregmerad syll mot betongen.

Dom började omgående efter inflytt lida av dålig lukt i huset, någon slags unken lukt som satt sig i kläder och allt.
Undersökning fastslog nästan omedelbart den tryckta syllen som orsak.

Dom hade köpt över säljarbesiktningen (eller var det tidigare spekulants besiktning tro?) och där togs ej problemet upp. Och så fick dom även tursamt ta del av en besiktning som var gjord på ett grannhus med exakts samma problem och besiktigat av samma företag, men där togs riskkonstruktionen upp.

Dom lyckades få företagets ansvarsförsäkring att lösa ut och ta kostnaden för syllbyte som slutade på ca 300'.
 
Intressant. Frågan är om besiktningsföretaget i mitt fall kan krångla sig ur med tanke på att det står om att "befintlig konstruktion riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador..." när de dock inte upptäckt några fuktskador vid besiktningen. Dessutom ska försäkringen som sagt täcka osynliga fel.

Mikael L; det du beskriver som unken lukt är ju dock väldigt svårt att relatera till.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja dolt fel ska det i princip inte kunna vara, ifall det nu är problem med syll mot betongplatta. Då just detta är ett känt och vanligt problem med de flesta hus på betongplatta från den tiden. Det bör sas förutsättas just denna konstruktion.
Om nu lukten skulle bero på någon helt annan orsak så kan det givetvis vara ett dolt fel.

Och det där med besiktningen och deras ansvar.
Dom har endast ansvar gentemot sin kund, dvs den som beställt och betalt för besiktningen.
Är ni inte beställare eller har köpt besiktningen så tror jag den vägen direkt blir chanslös oavsett vad besiktningen utvisar.
Har ni köpt besiktningen så är det fortfarande ingen säker och snörrät väg fram där. Då måste nog allt som står i protokollet vägas noggrant. Men det finns i alla fall plötsligt en möjlighet där.


Jag är inte speciellt haj på allt det här, så lita inte så jättemycket på mina ord.
Hoppas lite andra personer också hittar tråden. ;)
 
Men har du kollat länken till svenskfast? Exempel 3 där är extremt snarlikt.
 
Mikael_L
Ja där fastslogs det väl att det inte borde räknas som "dolt fel".

Men däremot täcktes av något slags "varudeklarerat".
Som jag antar är någon slags försäkring eller så. Men jag kan absolut inget om dessa produkter så det vågar jag inte alls uttala mig om.

Har ni någon slags försäkringsprodukt kopplad till ert husköp eller besiktningen så bör ni givetvis kolla upp allt om detta.
Fråga även sen här på forumet. Det finns så oerhört många duktiga och kunniga människor här så det skulle förvåna mig om ni kan få en hel del hjälp.
 
Ja, huset är "varudeklarerat" precis som länken handlar om.
 
Vi hade samma sak i vårt hus från -77. En konstig svag "söt" lukt. Hon som ägde huset hade lite soffor med små kuddar i huset så vi tog ut en kudde vandrade omkring ett tag i frisk luft och luktade sedan på kudden. Den luktade likadant som inne i huset så då var det inte så mycket mer att fundera på än att konstatera att golvet måste ut...

Det visade sig endast vara två plankor i anslutning till ytterdörrren som var angripna medan resten var torrt och visade bra värden vid mätning. Har ni lukt med platta på mark så har ni fukt/mögel-problem, tyvärr...

Nu har vi lagt in Nivell system...

Mvh,
Anders
 
Hej!
Har kommit underfund med att det inte är uppreglat golv i huset utan golv direkt på plattan. Nån som har någon uppfattning om vad som är värst; uppreglat med ingjutna tryckimpregnerade reglar eller golv direkt mot plattan?
 
Du har ingen isolering i golvet då alltså?
Vet du om det är isolerat under plattan?

Om det är plastmatta på golvet kan det vara det som luktar också. Är det trägolv är det risk för mögel ändå eftersom det alltid blir fukt-vandring i platta på mark utan isolering.

Du bör också kontrollera hur väggarna är uppbyggda. Är de uppreglade mot yttervägg med isolering kan du ha angrepp i nedre delen av väggen också som ansluter mot plattan.

Mvh,
Anders
 
Nu har vi flyttat in och jag tycker fortfarande det är dålig luft i vardagsrummet och i hallen. Det är är alltså oisolerad platta på mark med flytande golv (alltså inte uppreglat). Ytskikt bl.a. parkett med okänt underlag och plastmatta. Det är ingen konstig lukt, bortsett från ozonet från luftvärmepumpen, men redan i hallen känner man mycket matos om det lagats mat, vilket tyder på konstig luftcirkulation. Det finns kraftig mekanisk frånluft i badrum och tvättstuga, men bara en tilluftsventil på hela nedervåningen i kombination med nya fönster i nästan hela nedervåningen. Eftersom vi har luftvärmepump är luften ganska torr också; tvätten torkar väldigt fort. På övervåningen är det gamla fönster och tilluftsventiler i sovrummen. På övervåningen märker jag inte av någon dålig luft. Min fundering därför är om den dåliga luften beror på alldeles för dålig inluft på nedervåningen. Vad tror ni? Annars kanske det kan vara något golv som är mögligt eller släpper ifrån sig gifter? Fast som sagt, någon klassisk mögellukt finns inte.
 
Visserligen lite off topic men:

Hur kunde man vara så naiv på sjuttiotalet?
Ös på med betong till plattan, och så direkt trycka ner syllarna i den blöta betongen.
Alternativt låg den där från början ovanpå armeringen, och man sprutade ut betongen.

Vad trodde de skulle hända med trät där nere i blötan?

Hade de aldrig sett en roquefortost?

OK, lite fuktigt: vi kör med tryckimpregnerat!

Hur kunde de här korkade byggnadsmetoderna bli så utspridda?
Inte var det väl så j-a svårt att lägga ut några remsor tjärpapp, lägga dit syllarna,
och slå i några rörspik (eller vad det heter)?

Känns mycket enklare än att passa in syllarna i betongen, helt utan justermån.


Hur tänkte de :mad: :mad: :mad:
 
Men som sagt, vi har alltså inte uppreglat golv och inga ingjutna brädor i betongen. Vi har heller inte (enligt besiktningen om man nu kan lita på den) några förhöjda fuktvärden.
 
AnneFi
Våra vänner har köpt hus med dålig syll och dom luktar typ unket Eller gammalt.
 
  • Gilla
Trasan3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.