Ska bygga badrum (toalett + dusch-hörna) och har en fundering kring hur jag ska lösa ventilationen.

Idag finns en ventil i taket som leder via ett rör till en kanal i skorstenen.

Bör jag:

A) Ta ett hål i yttervägg och sätta en paxfläkt

eller

B) Försöka använda den befintliga kanalen via skorstenen? Ska man då dra nåt insatsrör i skorstenen samt ha någon vertikal kullagrad fläkt?
 
Talade med sotarn. Han tyckte man skulle använda den bef kanalen men dra ett insatsrör samt sätta en fläkt på lågvarv + forcerad vid ökad fuktkvot.

Nåt som talar emot det?
 
Jag tänkte också göra så. Tyckte sotaren att insatsröret skulle gå ända upp i skorstenen eller räcker det med någon meter?
 
Det diskuterades aldrig faktiskt. Antog att han menade hela vägen... Eller finns det någon vits att gå halvvägs?
 
krille09 skrev:
Talade med sotarn. Han tyckte man skulle använda den bef kanalen men dra ett insatsrör samt sätta en fläkt på lågvarv + forcerad vid ökad fuktkvot.

Nåt som talar emot det?
Ja, möjligen om din murstock inte är uppvärmd, för då kan du få kondens i insatsröret när den varma fuktiga luften kyls ner av rörets kalla väggar. Och kondensen riskerar att rinna ner genom röret och in i din fläkt och kanske droppa ner i badrummet från taket.
 
Jag har en pelletsanläggning så den är varm. Dock eldar jag bara för varmvatten på sommaren iofs....

Kan det vara bättre att gå halvägs då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.