Hej på er!

Jag har lite frågor angående byggtekniker då jag planerat bygga ett hus utomlands.
Vill använda mig av nyare byggtekniker eller system. Då jag vill få ner energi kostnader, vet att det finns många olika varianter men skulle vara glad om ni kunde komma med ideer och kunskap.

Tack på förhand :)

//A
 
Bästa är alltid att ta tillvara på dom lokala kunskaperna och förutsättningarna. Till att börja med kan du ju berätta var du tänker bygga.
 
Varma länder?

Solfångare för tappvarmvatten är det som gäller, gärna placerad på det platta taket.

Fönsterluckor för att inte släppa in middagshettan.
Kalla klinkergolv för att inte bränna fötterna.
Och ångspärren på utsidan av väggarna.
Kanske moskitnät, och inga grillaftnar på altanen.

I stort sett allt precis tvärt om mot här hemma som jag har förstått det.

Men som Nimajneb skriver, var?
 
Var är varma länder ? Kanske skall bygga i Thailand ngn gång och min tanke är "kylskåp":x

Alltså mycket småkryp som bosätter sig i ev isolering så frigolit som isolering + isolera mot värmen+ AC
 
Detta med att nyttja lokal kunskap är nog något man får ta med en nya salt. run och jag var i Kina i somras (Guangxi) för att hälsa på svärföräldrarna i et tnybyggt hus, sämre fuskbygge får man leta efter. Badrumsgolvet såg ut som en testbana med gropar och hål lite överallt, och detta med fall vet de nog inte vad det är. Då man inte får äga sin mark där är det tydligen så att man inte bygger speciellt hållbara hus, då det ju finns en chans att kommunen får för sig att riva dem för att ge plats åt något annat. Och just i den provinsen blir det typ 40 på sommaren och på vintern +5 och då husen saknar allt vad isolering är (betonghus) får man sitta med jacka på och värmefläktar typ kupévärmare för att kunna vara inomhus. Jättefuktigt hela året... intressant utmaning, trähus är nog uteslutet...?

Frun och jag har planer på att bygga ett hus där för att möjligtvis flytta dit på heltid, och det hade varit intressant och veta lite om hur man skall gå till väga. Helt klart är att vi i så fall kommer att övervaka minsta spik som slås i, för det är jättesvårt att hitta bra hantverkare som inte är slarviga. En bekant byggde i Thailand, och det såg förjäkligt ut när de skulle besiktiga. Det får alla de småsaker som dyker upp under svenska besiktningar att bli småsmulor i jämförelse...

/S
 
Alla duktiga husbyggare i Kina har väl flyttat till dom stora städerna och bygger skyskrapor istället.
 
Sten är helt säkert det som gäller, inte bara med tanke på fukten utan även med tanke på allt som gillar att käka trä i varma klimat.

Man kan ju försöka bygga med lättbetong om nu det går att få tag på. Då blir det varmt på vintern och svalt på sommaren. Kolla lite online på vad som finns i Japan och Taiwan, dom har ungefär samma klimat men säkerligen modernare metoder.
 
Okej som jag ser behövs det kanske lite mer specifieringar...
Lokalisering - dubai
företag - mitt eget, har tänkt öppna en ny fabrik där med prefab liknande system som har verkligen bra isolering, starkt, jordbävningståligt. Snabbt dessutom. Ska bygga 5, vi är fem familjer sommska göra detta så förhoppningsvis tjänar jag en slant om det blir attraktivt.

so give me ideas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.