Hej.

Jag har fått in ett antal offerter gällande Bergvärmen till mitt nya hus. Det konstiga är att dom har stort spann i deras dimensionering, hur ska man tolka detta.

"Minsta": Nibe F1245-6kw med 135 meter borrdjup
"Största": Nibe F1245-10kw med 200 meter borrdjup

Hur kan det vara så stor skillnad i deras uppskattning? Dom har fått samma material att jobba på.

/Peter
 
Man måste nog ha förutsättningarna. Hur stort är huset och värmebehovet?
 
260 m2 enplanare... Fönster med U-värde 1.05...
 
Jag har inte själv bergvärme, men jag tycker att 6 kw låter lågt för ett såpass stort hus. Jag har haft offerter på ett av mina hus på 10 kw. Den fastigheten är i din storlek och diskussionen som jag hade om att dimensionera mindre så tyckte inte borraren det. Kommer säkert en mer initierad kommentar här. Hur argumenterar han som ligger lågt?
 
Det kanske är bäst att vänta tills jag fått min energiberäkning klar. Bör få det denna vecka.
 
För att kunna få rätt dimensionering måste man också veta vilken framledning huset behöver. Det kan ju vara så att huset behöver en 10kw för att klara sig helt utan spets men att säljaren av 6 kw vp inte trodde att husets radiator system skulle klara det flödet som en 10 kw behöver och att bygga en anläggning med tank kanske han inte vågade föreslå pga det leder till högre pris och tar extra utrymme eller så har dom helt enkelt olika syn på hur mycket man ska dimensionera.
 
tronen skrev:
Det kanske är bäst att vänta tills jag fått min energiberäkning klar. Bör få det denna vecka.
Jag lyckades inte få en enda av de som gjorde offerterna att använda sig av min energiberäkning. Använder man sig av den så skall vårt nybygge (ca 200m2 fördelat på två plan) klara sig på en 6kW. Men jag fick offerter ända upp till en 12:a. Därför att de "ansåg" att ett hus behöver det. De använde sig av schablonvärden som inte alls baserar sig på ett modernt hus utan ett äldre hus. Då ser det ju dessutom ut som om man sparar så mycket mer. Lite förfinat bedrägeri kan man säga.
 
smurfen72 skrev:
För att kunna få rätt dimensionering måste man också veta vilken framledning huset behöver. Det kan ju vara så att huset behöver en 10kw för att klara sig helt utan spets men att säljaren av 6 kw vp inte trodde att husets radiator system skulle klara det flödet som en 10 kw behöver och att bygga en anläggning med tank kanske han inte vågade föreslå pga det leder till högre pris och tar extra utrymme eller så har dom helt enkelt olika syn på hur mycket man ska dimensionera.
Jag har fått lära mig att alla NIBEs bergvärmepumpar behöver tank om de skall gå mot golvvärmesystem (vilket förmodligen är fallet här)?
 
Ska vi gissa att det var någon som sålde IVT/Thermia/CTC som lurade i dig detta? :)
 
  • Gilla
tronen
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ska vi gissa att det var någon som sålde IVT/Thermia/CTC som lurade i dig detta? :)
Nej, det var vår hussäljare. Han skulle prompt rita in en UKV eftersom de bara hade NIBE. En relativt pålitlig källa mao...
 
...eller en duktig säljare.

Missförstå mig rätt. Jag har själv en 500 liters tank bredvid en Nibe, men behovet av en tank har inget med fabrikatet att göra.

Har pumpen en inbyggd tank för radiatorvatten behövs ingen externt tank om man inte vill docka andra värmekällor. Tex har CTC detta på flera modeller.

Är kompressorn av "av/på typ" och man vill dimensionera för 100% effekttäckning behövs antagligen en tank för att få lämpliga gångtider och detta gäller alla pumpar oavsett fabrikat.

Gör man en mer traditionell dimensionering klarar man sig bra, precis som man alltid gjort, utan extra tankar.

Vill man värma några få gvslingor sommartid kan det vara bra med en tank, men ej heller det är nibespecifikt.

Har man en pump med reglerbar uteffekt har jag svårt att se varför man ska behöva en tank. Även nibe har sådana pumpar.
 
Precis som du nämner behövs inte detta på flera andra fabrikat eftersom de arbetar på olika sätt.
 
mariatherese skrev:
Precis som du nämner behövs inte detta på flera andra fabrikat eftersom de arbetar på olika sätt.
Näe det var inte en korrekt sammanfattning. Det finns huvudsakligen två olika funktionsprinciper, varvtalsstyrd kompressor där uteffekten kan anpassas till behovet samt kompressor som antingen är av eller på (och då levererar full effekt eller ingen effekt).

Vad jag vet så har Nibe, Thermia och IVT allihopa värmepumpar som arbetar enligt båda principerna, dvs Nibe är inte unikt i detta avseende.
 
mariatherese skrev:
Jag har fått lära mig att alla NIBEs bergvärmepumpar behöver tank om de skall gå mot golvvärmesystem (vilket förmodligen är fallet här)?
NIBE har med (F1245) och utan (F1145) varmvattenberedare...
 
Anledningen att vissa tycker man ska ha tank till ett golvvärmesystem är att en vp vill ha en diff mellan ingående vatten och utgående vatten på 5-10 grader har man så stor diff kan man ibland känna värme skillnader i golvet då är det bra med en arbetstank som jobbar mot golven med ett lägre delta. Jag vet anläggningar som kör utan tank och som fungerar utmärkt så det kan gå utmärkt utan. Och den enda vp som inte behöver tank av den anledningen av de stora är Ctc men den har andra brister istället. Så Ivt Bosch Nibe Thermia har lika stort behov av tank för dom jobbar enligt samma princip. Sen kan man naturligtvis behöva en tank för att få bra gångtider på vp men då skulle jag välja en volymtank och slippa extern cp men är det ingjutna slingor till golvvärme finns det bra med lagringsutrymme i betongen. Vill man av nån anledning ha termostater överallt bör man välja tank med extern cp så vp har rätt flöde hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.