5:e December 2012:

Har inget jättestort att visa, har ställt in badkaret i badrummet, justerat fötterna så det står i våg och sedan monterat badkarsblandaren i väggen. Så nu är det bara vänta till rörmockaren kommer och kopplar in badkarsblandare, kommod och toalett så är badrummet funktionsdugligt! :) Känns otroligt då det nu är 10 månader sedan jag började bila upp golvet i badrummet!
DSCN2113_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klart man bollar ideer, alltid bra att få andras funderingar på problem (som många redan har funderat/löst)

men kallrasskydd med manuell avstängning om det inte skulle fungera eller blåsa för mycket?

men tror på kallrasskydd men för att gardera att det inte blåser in att man kanske sätter extra vikt så det kräver mer undertryck för att kunna öppna? eller en "luftfälla" dvs luften måste gå emellan några bafflar som du limmar i röret

något liknande som min dåliga skiss
typ: ____________
I I
__I____I______


edit: fåt inte sträcken att vara kvar där jag vill, men hoppas du förstår hur jag tänker
 
Ja det är precis det jag tycker är så klockrent med detta forum, finns så mycket bra folk som sitter på sjukt mycket kunskaper. Bara att sitta och läsa igenom andras trådar kan vara enormt inspirerande och lärorikt. För att inte tala om roligt! :)

Jag tror jag förstår din tanke, säg ett runt rör så är det först en platta som täcker övre halvan, sen en platta som täcker undre halvan osv... min tanke kring det är att arean halveras, så när fläkten suger luft så får den inte samma luftflöde.

Kom på en till fundering nu, har ingen aning om hur stort tilluftrör jag ska ha, funderat på ett 125mm, men kanske är bättre ta ett större? eller kanske ett 100mm räcker? hmm, svårt detta.

Men räkna på ett 125mm rör, arean blir då 125*3,14 = 392,5 mm2 , men om det då är plåtar som täcker hälften här och var så minskas juh arean med hälften och blir endast knappt 196 mm2.


Anledningen varför jag vill ha ett rör som går ut är för att få bättre förbränning, samt slippa problemet med att den börjar dra in kalluft bakvägen genom ventilerna i taket, det blir riktigt kallt i badrummet och lilltoan uppe då jag eldar. Vilket motverkar hela syftet med att elda! ;)
 
Jag har kollat igenom tråden från början för att se hur resan med huset varit nu när ändå detta stora första projekt närmar sig målsnöret!

Detta citat är från den 6:e oktober 2011, alltså 14 månader sedan. Lite kul att jag lovade så stort att varenda list skulle vara på plats innan nästa del skulle börjas. Först nu jag börjat listningen! ;)

Får ändra mig till följande: Varje stort projekt ska avslutas med varenda taklist, sockel och smyg innan nästa stora projekt får påbörjas! :p :surprised:

lorens skrev:
men för att orka med renoveringen så kör vi en sak i taget så man får lite delmål, sen innan vi flyttar vidare till nästa projekt så ska allt vara klart, varenda list ska vara på plats innan något nytt får påbörjas! Så skön känsla när man fått göra en del helt klart, känns som en liten vinst och taggad blir man för nästa projekt!
 
7:e December 2012:

Idag kände jag att det var dags att ta tag i lådan i taket i köket och avsluten på väggarna.

I bakgrunden syns ett avslut på en vägg, kapat till och rundat kanterna, endast uppe vid taket det ska finliras till där takklossarna ska vara och taklisten ska ansluta! Har även skruvat upp lite klossar till lådan i taket och skruvat upp lite skivor.
DSCN2120_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt med skivor.
DSCN2123_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dammar något fruktansvärt då man kapar och kör med överhandsfräsen i MDF skivor, garaget kommer aldrig att bli rent igen tror jag!
DSCN2125_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förborra och försänka!
DSCN2128_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör med 12 mm utstick och avrundat både upptill och nedtill på skivorna, tror det kommer bli grymt. 12mm är för att lådan möter en skiva som är avslut på väggen, och då måste den sticka ut 12mm för att täcka ändarna på golvsockeln! :D
DSCN2130_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lådan klar, avslutet på väggen är bara ditställt då det ska fixas till lite mot golvet, men det får bli en annan dag. Bara spackel och färg kvar! Kommer målas i samma kulör som listerna, S0502-Y.
DSCN2132_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Ska du anpassa golvet på sikt med?
 
corre skrev:
Snyggt! Ska du anpassa golvet på sikt med?
Tackar, hänger dock inte med på hur du menar med anpassa golvet?! Är det köksgolvet du menar ifall det ska bytas ut eller?
 
Ja, om det ska bytas till samma golv över hela ytan eller ändra storlek på "köksdelen" så den linjerar med takets linjer?
Det var bara en sak jag tänkte när jag såg bilden.

(Det är den symetriska delen i mitt huvud som tänker :) )
 
Aaah, du tänkte på det! :) Vi har faktiskt inte riktigt bestämt oss hur köket ska bli.

Från en början då vi flyttade in så skulle det endast en fristående köksö där elkabeln kommer ur golvet.

Numera är planerna annorlunda, om än inte spikade så funderar vi seriöst på arbetsbänk under fönstret som svänger ut som en köksö, klinker och golvvärme i köksdelen och sen öppna upp taket till nock med synliga takstolar och fönster uppe på gavelspetsen! Spisen där det svänger ut som en köksö!

Förstår dina tankar om att golvet och "balken" i taket inte följer varandra, men det får vara så ett tag framöver! :)
 
:) Finns tanken att göra något i framtiden är jag lugn iaf ;)

Ni skulle kunna flytta kyl/frys till motstående sida, och få en stor arbetsyta som avslutas med en bänk under fönstret. Inga skåp ovanför, utan öppet.

Bänken skulle kunna vara med sittlock, och ha leksaker eller filtar etc i sig.
 
Alltså din idé är bättre än något vi spånat fram hitills! :D Kanonbra jueh! Vet inte riktigt dock när det blir dags att ta tag i köket, funderar om tvättstugan ska flyttas först.

Men återigen, grymt bra idé, den ska jag spåna vidare på! :D
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
9:e December 2012:

Idag har jag fortsatt på lådan i taket i köket.

Börjat med att testa en fantastisk slipkloss jag läst om här på forumet, det är helt öppna slippapper som sitter på en kloss som man kopplar till en dammsugare. Det dammar i princip inget då man slipar, perfekt inomhus! :D
DSCN2137_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spacklat skarvar och skruvskallar första varvet.
DSCN2138_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att spackla ovanför badrumsdörren där det spruckit upp då jag bytt dörr!
DSCN2139_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade till avsluten på väggarna.
DSCN2140_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag målat baksidan av avsluten mot väggarna, första av två varv. Mycket enklare måla nu än att maskera mot tapet senare!
DSCN2142_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10:e December 2012:

Bästa verktyget ever, råkade hitta en försänkare med bits-fäste på classes då jag var där och handlade annat! Slipper man nöta ut handleden och försänka för hand! :)
DSCN2146_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvat upp bägge och fortsatt spackla. Det blev 3 lager färg på baksidan/sidan innan det täckte ordentligt!
DSCN2150_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med taklistningen i väntan på att spacklet ska torka, här får jag kapa bort en hel del...
DSCN2151_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... för att larmkabeln ska rymmas bakom!
DSCN2152_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev listat en 10 meters vägg och en 3,5 meters. Bara drygt 50 meter taklist kvar då!
IMG_8295_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
11:e December 2012:

Idag har jag börjat fundera på hur klossarna på trappräckets pelare ska se ut. Det var svårare än jag trodde, har här fyra exempel på hur jag provat. Räcket är 145x145 mm, och en MDF skiva är 16mm. Har här kört med 22mm utstick utanför stolpen, så nedre skivan är ca 190x190. Och den övre biten är 145x145 precis som stolpen

Trappklossar_1200x900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Uppe till vänster:
Endast en skiva, fräst liknande allmoge.

2. Uppe till höger:
Dubbla skivor, den övre också fräst liknande allmoge.

3. Nere till vänster:
Dubbla skivor, den övre endast fräst med avrundning med liten diameter, radie 6mm tror jag.

4. Nere till höger:
Dubbla skivor, den övre fräst liknande allmoge och tänkt att vara större, så den går ut ända till det andra allmogefräsningen.

Kom gärna med åsikter, har massa andra frässtål och kan handla fler på classes så andra ideer tages också tacksamt emot! :)
 
11:e December 2012:

Idag har jag målat lådan i taket två varv, började med att tillverka en pensel för att komma åt närmast vägg och andra ställen där det var riktigt pilligt!
DSCN2167_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det från en vy...
DSCN2168_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och här ifrån en annan. Det kommer nog att behövas ett tredje varv och kanske rentav ett fjärde! MDF skivorna verkar suga åt sig sjukt mycket!
DSCN2169_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmockaren har även kommit förbi med lite grejjer imorse, allt för att koppla in badkarsblandare, kommod och WC i badrummet samt allt för golvvärme i badrum samt lilltoa/entrehall! Jag fick i uppdrag och se till så allt är förberett för honom så han kan koppla in det på fredag, så nu är det bara läsa på och lösa allt! ;)
DSCN2170_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.