Bygger ett enplanshus och kollade på eldstäder i veckan, hittade denna contura på en pelare för 16 000:-
Lät ju skitbra, sen när skorsten, montering, taksäkerhet och rubbet var inkluderat hamnade vi på 40 000:- "prutat och klart" tyckte säljaren, vad tycker ni?
Är det omöjligt att hamna runt 25´för en installerad eldstad?
 
Skorstenar är svindyrt. Vi fick en 6,5 m modulskorsten installerad till vår braskamin i december. Kostnad 20 000.
Då valde vi ändå ett lokalt tillverkat anslutningsrör och vägg-genomföring. Annars hade priset sprungit iväg till 30 000.
Och vi gjorde inga nya huvar etc. på taket.
 
låter väldigt lite om du skall ha allt installerat av montör.
vi betalar strax över 40´för Contura 660T och då har vi ryggåstak.
:)
 
Och vi betalar 50000 för en vridbar Contura 680 som ska igenom ett 2-planshus :D
 
Balders Balle! haha, oh fan...
Kanske ska man köpa pjäsen för 16 000:- och ge sig ut i garaget och svetsa ihop en rökpelare/skorsten av ett gammalt avgasrör eller så då... ;)

 
furan skrev:
Balders Balle!  haha, oh fan...
Kanske ska man köpa pjäsen för 16 000:- och ge sig ut i garaget och svetsa ihop en rökpelare/skorsten av ett gammalt avgasrör eller så då...  ;)
nog fasen vettigast ;D
 
Försök om möjligt få in ett flertal offerter. Och var extremt noga med att kräva skriftligt exakt vad som ingår. Det blir alltid så knöligt i slutänden annars, när en eller annan sak inte går riktigt som installatören tänkt. Kräv "klar för provtryckning", så får installatören fixa eventuella problem som uppstår på vägen.

Förresten.. Hade inte Contura någon form av kampanj gällande kamin + installation till paketpris? Kanske inte gäller längre?
 
Jag installerade braskamin förra veckan och betalade 22 000 för materialet. Installationen gjorde jag själv. Jag kollade aldrig vad installationen skulle kosta, men börjar förstå att det var bra timpeng på mitt jobb :).
 
Om du inte har tummen mitt i näven kan du nog komma billigare undan än 40 000:-...
Skaffa Nibes dokument för beställningsunderlag och fyll i dina mått.
Faxa sedan detta till dina lokala återförsäljare och be om totalpris. Glöm inte hemleverans! Återförsäljaren behöver då bara vidarebefodra dina uppgifter och lösa in mellanskillnaden.

Vår 550 och 6 meters premodulskorsten med 27 graders krök kostade ca 35 tkr innan prutning.
Men efter att ha ringt runt och faxat till Conturas återförsäljare i Göteborgstrakten kom jag ner till 28 tkr inklusive golvglas och hemleverans.

Installationen klarar jag av på en helg med hjälp av svärfar. Och då är vi inga snickare direkt ;)

Jag fick tidigare även pris på installationen, 15 000:-! Detta var för 2 personer i 2 dagar... Lite väl mycket.
 
K
Min skorsten (till en Tulikivi) kostade 10 000, den installerade snickaren tillsammans med killen som satte ihop kaminen. Tog ca 3-4 timmar för dom, kostade väl ca 2500 i installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.