Någon som har en uppfattning om skillnad i byggkostnad rent generellt mellan dessa olika typer av hus förutsatt att boytan är densamma? Ett 2-planshus på ca 160 kvm har ju oftast en byggarea på 115-120 kvm.

Vilket är att föredra t.ex. rent energimässigt? Vissa hävdar att 1-planshus har störst uppvärmningskostnad medan andra hävdar att 2-planshus blir dyrast (dock beroende på vad för typ av uppvärmingssystem som man har på övre plan). Någon som har tips, tankar, synpunkter?
 
Ju högre hus desto mindre grundyta givet kvm lika. Sålunda är 1 1/2 -2 plan billigare än 1 plan.
Sen torde 11/2 plan bli billigare av flera skäl, lägre taxeringsvärde pga ytan räknas som mindre ovanplan samt mindre väggyta = mindre material.

Om du väljer ett enkelt uppvärmningssystem med radiatorer blir nog installationskostnaden marginellt annorlunda. Drar du golvvärme ovanplan kostar det mer.
Isoleringseffekterna kan jag inte direkt uttala mig om. En kompakt kropp typ 2 plan torde energihålla bättre än en platt utsträckt.
 
Njaa,jag skulle tro att 1-planare är energisnålare än 2- eller 1 1/2-planare.
Resonemanget bygger jag på att det går att få tjockare med isolering på vinden på en 1-planare än på de andra nämnda modellerna,speciellt om det är öppet upp till nock på 2 och 1 1/2 planarna... ::)
Givetvis har jag en 1-planare under uppbyggnad, 200mm (150+50) i ytterväggarna och det skall bli 400mm lösull på vinden... 8)
 
"Resonemanget bygger jag på att det går att få tjockare med isolering på vinden på en 1-planare än på de andra nämnda modellerna"

???? Varför skulle man inte kunna ha lika tjockt med lösull i ett 1,5 eller 2-planshus?
 
Det blir mer vägg och mindre tak på 1 1/2 och 2-planarna... Det är nog ovanligt med tjockare väggar än 250mm och om det är öppet upp till nock,så...
 
Calle Anka skrev:
Ju högre hus desto mindre grundyta givet kvm lika. Sålunda är 1 1/2 -2 plan billigare än 1 plan.
Detta stämmer antagligen oftast, pga av att både grund- och takkostnader blir större för ett 1-planshus.

Däremot är detta kanske inte alltid sant. Om man t ex ställer vissa typer av lösvirkeshus mot varandra skulle den högre bygghöjden för ett 1.5/2-planshus kunna innebära att byggkostnaden skenar iväg och det därför blir dyrare än ett motsvarande 1-planshus. :p

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.