Karta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Jag är ingen hejare på inredning så jag undrar om någon kan hjälpa med möbleringen av min nya lägenhet som är 31 m2. Det är ytan OLOH (vardagsrum) jag vill möblera. Den stora dörren leder ut till balkongen (stort fönster till vänster om dörren) och den lilla dörren är en skrubb. Sovalkoven (ALK) är omkring 2 meter lång och 80 cm bred och den har skåp för lakan ovanför. Jag vill få rum för en ny säng 120 cm bred, ny soffa/fåtölj med totalt 4-6 sittplatser och möjlighet för övernattning av 2 extra personer, nytt mat/soffbord (har inget emot att äta i soffan) samt nytt skåp för förvaring av designerglas. Jag vill inte ha loftsäng eller upphöjd säng och jag vill kunna bo i denna lösning när jag är pensionär. Jag är 34 år nu och gillar bland annat vita IKEA möbler. Tack på förhand! Rebecka.
 
30 m2 är inte mycket och man kanske inte ska ha permanenta lösningar för gäster som dyker upp bara då och då dvs man kan ha luftmadrasser och klappstolar för gäster. Då är du inte tvungen att bo i en övermöblerad yta som är möblerat mer för gäster än för dina behov.
Soffa tar ofta mycket plats och jag skulle i stället fundera på att omvandla sängen till soffan på dagtid med fina kuddar och täcke. Ska du ha TV? Vill du kunna ligga eller sitta och se på TV?
Väggskåp typ vitrinskåp eller vägghyllor till dina samlingar ? Det ger mer golvyta till annat ...kanske ett skrivbord?
Jag har inga möbleringsförslag men kanske ett hjälp att se på helheten ?
Börja med en säng i alkoven ....
gaia
 
Mitt möbleringsförslag:

Du kommer att behöva ett mat/skrivbord där du kan äta, arbeta med dator, osv. Att göra allt detta från ett soffbord kommer inte att fungera i långa loppet därför har jag ritat in ett runt bord (100 cm i diameter, eventuellt med iläggsskiva om du tror do kommer ha mer än tre gäster) med god punktbelysning invid köket. Till vardags kan du möblera med tre stolar (välj en nätt och bekväm variant, gärna stapelbar och ha den fjärde stolen stående närmast entren (bra att ha ne stol när man skall ta på sig skor osv. Bredvid stolen i invid entren kan du placera ett litet sideboard för förvaring av post och tidningar eller en liten byrå. Ovanpå denna en lampa och ovanför hänger en spegel som ger rymdkänsla och sprider ljus.

i alkoven skulle jag göra som Gaia och inreda med en vanlig säng (80 eller 90 cm) med kuddar som kan användas som soffa, alternativt något i stil med IKEAs PS dagbädd som kan dras ut för att skapa en 140 säng när du behöver extra sängplats men som annars fungerar som soffa. Täcke kan rullas in i bäddmadrassen och förvaras i klädkammaren under dagen så du slipper sitta på sängkläderna när du använder bädden som soffa. Bredvid sängen ett satsbord som fungerar som sängbord och vars mindre delar kan placeras efter behov för att fungera som soffbord osv. Istället för soffa tycker jag du skall satsa på en riktigt bekväm fåtölj (gärna snurrfåtölj) med fotpall (som kan agera som extra sittplats när du har gäster). Utmed långväggen ett hyllsystem typ stringhyllan som kan kombineras med både vanliga hyllplan och vitrinmoduler där du kan visa upp dina glas.

Om du måste ha TV skulle jag placera denna på en låg byrå eller i värsta fall en tv-bänk framför fönstret. På så vis kan du dels ligga/sitta i sängen/soffan och se på TV och dels i snurrfåtöljen som lätt kan vändas mot TVn eller mot soffan/sängen när man har gäster. Gärna någon form av golvlampa eller fönsterlampa längst ner i hörnet vid TVn (ej inritad)

Vidare skulle jag ha alla väggar vita och antingen tapetsera långväggen (med bokhyllan) med en strikt och snygg fondtapet eller ha en avvikande grafisk tapet på samtliga väggar i entrehallen.

Möbleringen jag tänger mig är mer minimalistisk och modern än klassisk då den klassiska stilen ofta har klumpiga, otympliga möbler.

XHfax.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.