Hejsan vi vill lägga klinker i vår hall. Det ligger i dag spånskivor på cc 60.
Helst vill vi inte att det skall bygga mer än 2cm men det har vi nog insätt att det är omöjligt.
Men det vi har fått fram är två olika lösningar utan att ta för mycket risk att fogarna spricker.
Alt 1 Renoveringsgips på spånet
Gips= 6mm + något dyrt fix mellan spån och gips 4mm + fix 4 mm + klinker 8 mm = ca 22 mm
Detta alternativ är väl inte helt riskfritt då det skulle varit golvgips som bygger 14.

Alt 2 Flytspackla
Flytspacklel 15 mm + fix 4 + klinker 8 = 27mm
Det är ju en helt godkänd konstruktion.

Vilken hade ni valt? Eller någon annan lösning med så låg bygghöjd som möjligt?
Mvh
 
Går det inte att limma samt skruva golvgips direkt på spånskivan och sedan klinker direkt på det?

Om ni inte har golvvärme sedan tidigare så fundera på det. Jag skulle jag aldrig lägga klinker i hallen utan.
 
Hur stor yta handlar det om? Är det en liten hall typ 2 kvadrat hade jag chansat med renoveringsgipsen. Skruva tätt + lim och använd sen färdigblandat kakellim (som är innehåller plast istället för cement) till att sätta plattorna med. Är ganska segt och klarar en del rörelse utan att plattorna lossnar. Finns flexfog också som även det klara små rörelser.

På en större yta som är dyr och jobbig att göra om hade jag kört armeringsnät och flytspackel.
 
eller limma 6mm gipsen med S48 eller liknande, utan skruv.
 
det är 11 kvadrat..
 
På 11 kvadrat hade jag inte chansat.

Armeringsnät och flytspackel får det bli. 12mm är minimum i badrum så det bör duga i en hall också. 12+4+8=24
 
Hade ja vart du hade ja primat golvspånet, lagt elslinga flytspacklat 15mm sedan klinkers! Går nog spackla mindre med för lägre bygghöjd!
 
Tackar för alla svar, Blir nog flyt då. (får se hur de går)
 
Fuska! Elektrisk golvvärme på lågspänning som du kan lägga själv utan behörighet och laminat som ser ut som klinker ovanpå. Enkelt och billigt, och blötslask från skorna torkar upp snabbt.
 
Armeringsnät + flytspackel är det som gäller och det som bygger minst om det ska vara godkänt.
 
Lägg golvspånet mellan och inte på golvreglarna, sedan golvgips och klinker. Kortla samtidigt och limma spånskivorna mot regelverket.
 
Ska man ändå lägga om golvspånet som Nimanjeb föreslår så kan man lika gärna ta spårade skivor för golvvärme och jacka ur golvreglarna för slangen.

Ganska mycket jobb, men man får både låg bygghöjd och golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.