amen ;). nej det var la ett hyffsat givande samtal, det jag fick ur det var la att tiden fortfarande är färdigt 2014 (ny detaljplan) alltså för långt egentligen, detalplannissen lägger sig inte i om jag vill ha det som vaktmästarbostad..

sedan är frågan dom bygglov som finns, om dom är löpande eller om dom har någon sista-dag på sig ....

jag har en 500mb sammanträdde diktafon liggande att mala igenom, 35minuter ca..
 
ja, och så den häftiga plankostnaden på ca.. 150.000 då ...
 
Jag tycker inte du behöver bli så förfärad över plankostnaden. Åtminstone inte om du nöjer dig med att för privat bruk utnyttja kryphålet "vaktis".

Av allt att döma behöver du inte ge dig in i detaljplaneläggning förrän du får lust att stycka av tomter. Och den dagen kommer troligen plankostnaden att betalas med råge av lönsam avstyckning och byggrätt.
 
"Jag har nu tittat på de tidigare byggloven på fastigheten.



Följande har inträffat:

1963 Bygglov för tillbyggnad av kapell. Tillbyggnad av 2 rum till lägenheten (hall och finrum) och ett kapprum till samlingslokalen.

1979 Bygglov för ombyggnad av lägenhet till samlingslokal. Köket blir till en samlingslokal för 25 personer, i finrummet blir det kök. Tidigare sovrum samt sängkammare ändras till kontor samt ungdomslokal. Enligt bedömning finns inte lägenheten kvar när planen genomfördes.

1987 Beslutades gällande detaljplan B30 med planbestämmelsen - C Samlings och föreningslokaler och därmed samhörigt ändamål och lokaler för barnomsorg och andra komplement till bostäder där byggnadsnämnden prövar om lämpligt.

1992 Bygglov för tillbyggnad av församlingslokal samt fasadändring. Mindre avvikelse på byggnadens placering.

2008 Förhandsbesked om ändrad användning från församlingslokal till förskoleverksamhet. Beviljat, gäller ej längre.



Frågan om du kan flytta in i väntan på planändring och bygglov måste jag ta med mina kollegor. Återkommer tisdag nästa vecka.
"

den bedömning dom säger ger jag inte mkt för då församlingen bekräftar att dom haft folk boendes där -80, ... senast -91/92

jag har inte väkt vaktmästarbostad än, inte till bygglov iaf. utan till detaljplansnissarna, FAN va jävliga dom är då! *grr*
 
senaste konversationen...


Hej XXXXX!



Enligt bedömning vi har gjort finns det idag ingen bostad i byggnaden utifrån den information som har lämnats till bygglovsenheten dvs genom ansökningar om bygglov. I och med att de 1979 sökte bygglov för ändrad användning som medförde att lägenheten försvann, kan vi inte se annat än att det inte finns någon bostad. Sedan kan jag däremot inte se om de genomförde ombyggnaden eller inte vilket skulle medföra att det finns en bostad.



Nedan finns en sammanställning vad som hänt på fastigheten i våra register:

1963 Bygglov för tillbyggnad av kapell. Tillbyggnad av 2 rum till lägenheten (hall och finrum) och ett kapprum till samlingslokalen.

1979 Bygglov för ombyggnad av lägenhet till samlingslokal. Köket blir till samlingslokal för 25 personer, i finrummet blir det kök. Tidigare sovrum samt sängkammare ändras till kontor resp. ungdomslokal.

1987 Detaljplan B30 antas.

1992 Bygglov för tillbyggnad av församlingslokal samt fasadändring. Mindre avvikelse på byggnadens placering.

2008 Förhandsbesked om ändrad användning från församlingslokal till förskoleverksamhet. Beviljat.



Därför får du inte flytta in i byggnaden till dess att planändringen är genomförd, då det i vår bemärkelse inte kan se att det finns en bostad där idag.



Vänliga hälsningar



XXXXXXXXX
Byggnadsingenjör

Sektor samhällsbyggnad


funderar på om jag skall låta införskaffa en tvättmaskin och torktumlare, och ha kommun få komma på kaffe kanske?..
 
Då skall vi se: en uppdatering kanske folk vill ha :)

vi köpte fastigheten 15/5-12 med tillträde 1/10-12, lämnade in bygglovsansökan v44-12(för ändrad användning av hela eller del av fastighet till bostad) väntade på bekräftelse ett par veckor, den hade kommit bort på vägen, men datumet var rätt på den kopia vi fick, V47 nångång ringde handläggare upp mig för att boka möte, hade möte den 5-e dec, dom var villiga att ge oss tillfälligt bygglov utan tjafs, MEN att vi då skulle lämna in en ändrad detaljplan (antagligen ASAP), jag förklarade för henne att jag ansåg att jag skulle få ett permanent bygglov och hänvisade till KAP 9 30§ 1b(avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),)(samt lite 31 b §), igår 20121207 ringde handläggare åter upp och sade att hon talat med chefen och att vi kunde flytta in.... (YES!).. so far so good.

men så kom det ett litet men... hon skulle ta bort min bygglovsansökan och utan debitering för mig (bussigt tänkte jag först), men så har vi ju det lilla kruxet med vite om man tar en byggnad i anspråk för något utan bygglov på det, samt jag vet inte vad banken säger heller, dom vill ju troligtvis ha något på att jag får bo där så jag kan få ta bostadslån på fastigheten (eller tror ni dom nöjer sig med att jag taxerar om den via skatteverket?) så ser det ut i skrivande stund... ja skatteverket har skickat en omtaxering till 325 på den oxå som dom skulle haft inne igår, MEN då dom även angett att jag skulle kunna E-deklarera detta, men via telefon förklarat att jag inte alls kan det så får jag vackert bifoga ett brev och förklara varför dom får den sent :/, jaja.... den é ju 0 taxerad iaf innan så dom får vara glada...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.