Någon som har testat keramiken som eldfast service i väst säljer på blocket?
Brännkammare = 590:-/st till Innovan
Baxi tar 900kr
Törs man prova?

Edit.. Pratade med dom och det verkade lovande:)

Jag testar och utvärderar
 
Redigerat:
Återkom gärna med dina intryck!
 
Har beställt en nålarmerad skål till Innovan nu. Leveranstiden var 2 veckor pga av att han inte hade någon armerad i lager.
Skall bli intressant att se om den håller bättre med armering

Personligen tycker jag att keramiken skall se ut så här till innovan.
Eftersom keramiken ovanför delvis vilar på skålen är det ju inte konstigt att den spricker.
 
  • keramik.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerad keramik är ingen höjdare !
beror ifs. på vad för sorts armering som används
risken är att armeringen expanderar och spräcker keramiken
har egen erfarenhet av detta problem ,rätt sorts keramiken håller utan armering
vidare är det bättre med en keramik i flera delar som kan "röra" sig, i stället för en enda stor klump
 
Jag funderar också på den keramik satsen. Min sprack för några dagar sedan vid sekundär munstycket. Så jag behöver en hel sats.
 
Kolla så att det är den nya modellen av keramik. På den kan man byta ut en mindre del vid sekundärluft hålet.
ang armering så är det syrafast nål armering
 
Redigerat:
Det följer ju med pallning till keramiken som man lägger under skålen men inte ska övre keramiken vila på skålen i alla fall inte på solo + som har samma keramik.
 
Vad vilar din övre keramik på?
 
Har för mig att det är svetsade hyllor på pannsidan men är osäker men är helt söker på att den inte vilar på skålen för den kan man bra ut och när man byter följer det med nån typ av shims som ser ut som nån mjuk papp som inte brinner. Men jag har en solo+ men tror det är samma keramik fast det är längre garanti på inovan.
 
  • Gilla
Tjibbo
  • Laddar…
Det ska vara tätt mellan övre och undre keramiks förbränningszon (gäller alla pannor med omvänd förbränning)
betydligt bättre och stabilare förbränning
Ett problem är att keramiken "rör" på sig av värmen vilket gör att den spricker/deformeras om bitarna är stora eller sitter fast kilad mot botten sidor i pannan
 
Det är antagligen därför det följer med shims när man köper skålen till Baxi så man får det hyfsat tätt.
 
min skål glipar typ 10mm mot keramiken ovan.
 
smurfen72 skrev:
Har för mig att det är svetsade hyllor på pannsidan men är osäker men är helt söker på att den inte vilar på skålen för den kan man bra ut och när man byter följer det med nån typ av shims som ser ut som nån mjuk papp som inte brinner. Men jag har en solo+ men tror det är samma keramik fast det är längre garanti på inovan.
Japp det är hyllor på sidan men i mitten är det ju inget. Där vilar keramiken på skålen.
Om man gjorde keramiken som min bild skulle den kunna ta upp lasten från övre keramiken bättre.

Min förra skål höll i 5 år. Den här i 2 år..
Baxi kanske har flyttat keramik tillverkningen till Turkiet oxå?
 
Keramiken bär sig själv du kan ta ur skålen om du vill min ligger löst för shimsen som var med var ca 2 mm st och jag fick endast i 1 st så en hyffsad gissning är att min skål ligger 1-2 mm under keramiken. Det är rätt mycket keramik i pannan har för mig att den vägde 60 kilo men det kan jag minnas fel .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.