Hejsan!

Jag har nyligen införskaffat en ny liten projektor från Qumi. Jag är väldigt nöjd med bild kvalite osv men hade gärna sätt att strömbrytaren inte var analog. Vilket skulle ni säga är bästa sättet att göra den elektronisk? Så här ser den ut:

vivtekqumisidepowerswitch.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ha den elektronisk mest för att slippa pilla på själva projektorn så fort den ska slås på. Har funderat på om man ska bygga en liten låda att sätta den i, med en liten motordriven skena som på så sätt för strömbrytaren fram och tillbaka, eller om det är bättre att skruva upp den och pilla ihop något själv.

Vad tror ni?

Tacksam för svar!
 
Verkar enklare med en typ Nexa radiomottagare och fjärr.
 
Absolut. Det är det jag så småningom vill kunna koppla in. Vad är bästa sättet att få in det i projektorn tror du? Öppna upp den och pilla in en fjärra?
 
Strömbrytaren är ju analog på det sättet att det finns inte någon standby på något sätt.
 
Den är digital om man skall vara petig..

Analog: Tidskontinuerlig och amplitudkontinuerlig. Dvs kontinuerligt varierande och oändligt många nivåer. Typ volymkontroll.

Digital: Tidsdiskret och Amplituddiskret. Endast definierad i vissa punkter och ett ändligt antal utsignaler. Exvis on/off. Två olika utsignaler och odefinierad i mittläget.

Men TS menade nog manuell.

(Happy Hour för Nördar, då blir det så här..) :)
 
Du menar kanske manuell/mekanisk, snarare än analog.
Problemet med en nexa är att fläkten kan behöva gå...
 
Haha yes menar såklart manuell. Vad tror ni är enklaste sättet att automatisera den på?
 
Jag vill så småningom ha möjlighet att styra den med zwave eller liknande.
 
När du stänger av projjen, fortsätter fläkten att gå då?
 
Lite förvånande är det att fjärrkontroll saknas till den. Kanske finns som tillbehör? Kolla om det inte sitter ett litet IR-öga på den.
 
Då det är en led-proj kan jag tänka mig att den är passivt kyld. Om det stämmer borde det funka att bryta strömmen med t.ex. en nexa-brytare.

För övrigt, snacka om iphone-ripoff! Det ser på pricken ut som en vit iphone 4/4s/5 fast med muteknapppen åt fel håll.

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
Tack for alla svar!

Ja, realdoolar, den ser verkligen ut som en apple produkt, nagot storre och tjockare dock! snaggletooth, det finns en fjarrkontroll till, se bifogad bild, och darfor ocksa ett IR oga. Det gar dock inte att stanga av projektorn med fjarrkontrollen utan detta maste ske manuellt.

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sunqan, flakten stangs av samtidigt som man stanger av huvud strombrytaren.

realdoolar, ja, en nexa brytare hade kanske funkat. eftersom jag inte ar helt palast pa nexa produkter, skulle du kunna skicka en lank till vilken produkt du menar? Tack!
 
Perfekt! Har kollat runt lite på fjärrstyrning osv och det verkar onekligen vara en djungel.. Funderar på om jag ska ha zwave eller telldus. Vill kunna styra allt så småningom med ipaden. Vad skulle du rekommendera? Måste man ha en fast enhet (Vera eller liknande) för att kunna dela ut informationen till ipaden?
 
Redigerat:
Behöver också någon ir plug till ps3 också... Vad är kompatibelt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.