Hej!

Har ett parhus/bostadsrätt byggt av JM 2000-2001. Övervåning oinredd/ håller på i detta nu att inredda. Upptäckte att ångspärren i snedtak mot golvbjälklag bara ligger utvikt ca 30cm på bjälklaget. Kan därför köra handen rakt in i lösullen under. Detta är ett klart byggfel.

Kan jag/föreningen kräva JM på något med tanke på att det är mer än 10 år sen det byggdes?


Mvh/ Micke
 
Troligen ingenting, just pga att det gått mer än 10 år.

Jag är inte riktigt med på hur felet ser ut.
 
Felet ser ut så här:
bildbb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångspärren/Plastfolien är inte tät.

Mvh/ Micke
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Folger
  • Laddar…
O
Eftersom det gått mer än 10år så känns det väldigt svårt...
Men hur svårt är det att åtgärda själv? Det lär inte vara speciellt dyrt.... Så å andra sidan är det värt att tjafsa om?
 
Nää, speciellt svårt att fixa själv är det inte. Dock är det på båda sidor, hela vägen så det tar nog en arbetsdag + material.
Värre är det kanske med de 20 andra husen i föreningen som är färdigställda och allt.

Mvh/ Micke
 
Tråkigt. Ja frågan är om du skall meddela dina grannar.....eller låta dem leva lyckligt ovetande tills det, eller om, det blir ett problem? :beer:
 
jag har inte så stor koll på det där med ångspärr osv så jag kan ha fel men ska inte ångspärren ligga under isoleringen mot den varma sidan?
Kan inte bjälklaget ha plast på undersidan?
eller har man räknat med att vinden ska inredas så därför har man plastat i taket istället för bjälklaget?

eller fattar jag bara fel? :)
 
På bilder går det inte att se hur nuvarande bostadsutrymme inkl. anslutning yttervägg och bjälklag är utfört gällande ångspärr och som har påverkan när man vill inreda övervåningen.
Glöm bort att försöka få detta som ett fel och ersättning. Din bedömning är ca 8 arbetstimmar och lite plast, låt säga 5000:- för att får det utfört. Hur mycket tid och pengar kostar det dig att försöka driva en ersättningsfråga, ta en funderare på den istället.
Utifrån bilder ser det ut som att man sätter en vägg en bit in från takfoten och som isoleras samt att man här sätter en ånspärr och ned i bjälklaget, samt tejpas mot befintlig ångspärr i taket.. Hur man sedan gör med bjälklaget är beroende av om det redan finns en ångspärr på våningen under eller inte.
Så Nej, det behöver inte vara fel utfört.
 
Micke R. skrev:
Nää, speciellt svårt att fixa själv är det inte. Dock är det på båda sidor, hela vägen så det tar nog en arbetsdag + material.
Värre är det kanske med de 20 andra husen i föreningen som är färdigställda och allt.

Mvh/ Micke
Jag tycker det ser ut att vara ett riktigt drygt arbete. Plasten ska alltså vara UNDER isoleringen. För att fixa detta måste man rensa bort all isolering på golvet, sedan drapera plasten över golvet och vika den runt alla takstolarna och få det tätt upp mot taket, för att slutligen lägga tillbaka isoleringen. Pust.
 
Varför är inte ångspärren tät? går inte att se på bilderna...
om du menar att det saknas på bjälklaget så ska det ju inte vara någon ångspärr där eller hur? du har ju ångspärr upp i tak dvs hela huset yterskal har ångspärr iom att det är förberett för att inreda, det hade ju varit värre om det varit en vanlig vind då hade ju ångspärren från väggarna gått i bjälklaget(under isolering) och inte upp på "vindens gavlar samt tak"
 
andersmc skrev:
Jag tycker det ser ut att vara ett riktigt drygt arbete. Plasten ska alltså vara UNDER isoleringen. För att fixa detta måste man rensa bort all isolering på golvet, sedan drapera plasten över golvet och vika den runt alla takstolarna och få det tätt upp mot taket, för att slutligen lägga tillbaka isoleringen. Pust.
Nej, du behöver ingen plast för det blir ju ett mellanbjälklag, det är ju en övervåning som ska inredas.
 
Meningen med ångspärr är att den skall vara tät hela vägen. Övervåningen är ju förbered för inredning. Jag kan i gavelväggen lyfta upp plasten då den inte räcker hela vägen ner och köra in handen. Drar kallt som bara den. Likadant i snedtaket. bara köra in handen under och känna kylan.Om stödbensväggen skall plastat så ser jag ändå inte hur ångspärren skulle bli tät. Ny bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske skall denna tråd vara i "Isoleringsdelen" istället då det inte finns något att hämta juridiskt. Pratat med ordförande och JM "åkte ut" för länge sedan p g a att de inte klarade sina åtaganden. För lite pengar för att ta på försäkring.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Nej, du behöver ingen plast för det blir ju ett mellanbjälklag, det är ju en övervåning som ska inredas.
OK. Men fråga är om det blir så mycket lättare. För då ska plasten som sitter på snedtaket förbindas med den som sitter i ytterväggarna i våningen under. Dvs man får öppna insidan av alla ytterväggar och demontera innertaket för att kunna koppla ihop plasterna. Det skulle naturligtvis gjorts när man byggde huset. Det är exempel på en byggnadsdetalj som knappt innebär något jobb alls medan man bygger, men är näst intill omöjlig att rätta till i efterhand.
 
andersmc skrev:
OK. Men fråga är om det blir så mycket lättare. För då ska plasten som sitter på snedtaket förbindas med den som sitter i ytterväggarna i våningen under. Dvs man får öppna insidan av alla ytterväggar och demontera innertaket för att kunna koppla ihop plasterna. Det skulle naturligtvis gjorts när man byggde huset. Det är exempel på en byggnadsdetalj som knappt innebär något jobb alls medan man bygger, men är näst intill omöjlig att rätta till i efterhand.
Jag noterade i ett tidigare inlägg att TS måste kontrollera hur ångspärren är monterad i befintlig våning under den vindsvåning som ska inredas, dvs hur är den monterad i vägg respektive tak. Sedan får man avgöra hur man går vidare med vindvåning, då det kan finnas flera alternativ till lösning. Men det krävs mera info.
 
Skall kanske tillägga att det är ett 1 1/5 plans parhus där övervåningen inreds och inte vindsutrymmet.

Plastfolie i väggar på bottenvåning men inget i taken. NyttNytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.