Husets tidigare ägare hade haft utdragen elkabel till tilluftsfläkten i FTX, antagligen under rätt många år. Detta upptäckte jag först en tid efter inflyttning (trodde först fläkten pajade). Kopplat in fläkten, och skillnaderna är:
- Det låter nu i sovrummen under natten, inte lika tyst som förr
- Känns också kallare i sovrummen speciellt de senaste dagarna med många minus grader ute
- Viss återvinning av värme från frånluften (ca 60% som jag mätt) så det bör vara något bättre värmeekonomi jämfört med att låta undertrycket suga in luften vid fönster/dörr helt okontrollerat

Kan det vara de två första (nackdelarna) som gjorde att man drog ut kabeln? Finns det annat i övervägandet som jag missat (t ex risken för kondensfrysning m m) som möjligen gjorde att man väljer stoppa tilluftsfläkten?

Min FTX har bara tre lägen (min, norm, max), alltid samma varvtal för från- och tilluftsfläkt, och ett eftervärmningsbatteri.

Finns det några här som också avsikligt stoppad tilluftsfläkten? Eller kör lägre varvtal med tilluften än med frånluften (om möjligheten för separat styrning finns)?

Om man har ett undertryck i huset, har det någon påverkan på hälsan?
 
Har själv FTX och nyligen ett nytt aggregat. Vid en viss mängd minusgrader har jag upptäckt att tilluftsfläkten går ned betydligt i varv. Efter samtal med tillverkaren är detta fullt normalt för att undvika att man som boende upplever kallras.

Ett hus ska alltid ha ett visst undertryck för att undvika att fuktig inomhusluft trycks ut i väggarna och kondenserar med mögel som följd. Alltså ska frånluftsfläkten gå med ett något högre varvtal. C:a 10% om jag inte minns fel. Att helt stänga tilluften bara för att det blir kallt på vintern är idiotiskt enligt min mening. Med FTX är åtminstone tilluften klart varmare än alla stackare som sitter med självdrag. Där är det ju faktisk utetemperatur som rusar rätt in i huset. Så är det inte för oss med FTX. Man kan förvisso använda eftervärmare om man vill ha högre komfort, men för mig med bergvärme som huvudsaklig uppvärmning tjänar jag mer på att låta bergvärmen värma upp den kalla tilluften än att låta ett elbatteri på FTX-aggregatet sköta den biten.
 
Tack för infon om undertryck. Jag minns också att har sett individual styrning av tilluftsfläkten (kanske på nyare FTX?) så att fläktvarvtal sänks automatiskt ifall tilluftstemperatur inte kan hållas till ett inställt värde t ex 15 C.

Läste brochyren igen och det sägas "alltid motsvarande luftmängd" i tilluft som frånluft. Vet inte om det menas "lika" eller kan tilluften faktiskt vara något mindre än frånluften såsom fläktarna var fabriksintällda på? För mig kan jag inte styra dem individuallt.

Jag har också bergvärme för uppvärmning så samma här, jag har ställt FTX-termostaten så att eftervärmning inte ska användas oavsett temperatur. Kan det orsaka något problem med isbildning (jag har FTX uppe på vinden)?
 
Du har rätt i det där med gamla aggregat och individuell styrning. Vårt förra aggregat kunde man inte själv ställa in, men jag skulle tro att en ventilationsfirma säkert kan göra en kontroll att frånluften suger mer än tilluften skickar in. Det är nog bra att låta en firma kolla sådant där någon gång emellanåt under aggregatets livstid.

Eftervärmaren har ingen påverkan på eventuell isbildning i aggregatet. Den är endast till för din personliga komfort då tilluften värms upp. Detta enligt Östbergs support som tillverkar aggregat av typ Heru. Jag har min eftervärmare helt avstängd och har som du, aggregatet placerat på vinden. Idag med 8 minusgrader håller tilluften en värme på 14 grader. Helt okej tycker jag. Resten tar radiatorerna hand om.

Det finns vissa "hemmatester" om man vill undersöka om det råder undertryck eller ej i ett hus. Åtminstone har jag läst det någonstans. Det ena är att man kan ställa en ytterdörr lite på glänt. Om undertryck råder ska dörren sugas in mot huset så att säga. Har inte testat detta själv då det är svårt att avgöra om det är p.g.a undertryck eller dörrens hängning som gör att den drar igen.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Just i ditt fall, har jag en fråga, finns det tillluftsventiler runtom i huset? Om man har det och sen kopplar ifrån tilluftsfläkten då har man ett frånluftsystem. Dock är det ganska dumt då man inte får värmeåtervinning under vintern. Men man vinner på att ljudet försvinner nästan helt.

I mitt fall, funderar jag på att koppla ifrån tillluftsfläkten under sommaren för att driva in sval sommarluft från de rum som har fönstren öppna. Anledningen är att jag har en platt VVX och vad som händer är att den kalla luften värms upp av den varma luften inomhus, så man får in varmluft snarare än sval luft.. pretty stupid med platt VVX. Nackdelen blir väl att man får in en maaaassa pollen. Funderar på att installera några fresh ventiler med filter istället, men sånt kostar och framförallt tid.

Ville bara se över om någon har någon erfarenheter av den, annars får man väl prova nästa sommar och se hur det ter sig.
 
Före filtreringshysterin sa man ofta att man skulle gå ut och ta en nypa frisk luft och tex skolsalar skulle vädras på rasterna. Har själv bara frånluftsfläkten igång och fönster med myggnät under 4-5 mån/år. Tilluften skulle ändå inte ha nån verkan under dessa förhållande och spar dessutom nån krona/dygn
 
Så du har gjort precis som jag hade tänkt att göra?

Är det lägre temperatur på sommaren efter att ha kopplat ur tilluftsfläkten? Jag antar att du har en platt vvx också?

Jag antar att fönstren/fönsret är öppna 24h annars blir det uber undertryck... om huset är tätt?


Många frågor =)
 
Det är ett äldre hus så ätt är det inte. Har en föregångare till Herutypen som tillverkades av PM-luft och kallades "villasparbössan" med roterande växlare som kan tas ur och ersättas med en plåt så att frånluften slipper tränga sig genom växlaren för att ta sig ut. De tänkte till på den tiden. I hus nr 2 har jag ett temovex men där har jag en inkopplad jordledning på uteluftsidan och har inte brytt mig om att koppla ur tilluftsfläkten
 
exerg skrev:
I hus nr 2 har jag ett temovex men där har jag en inkopplad jordledning på uteluftsidan och har inte brytt mig om att koppla ur tilluftsfläkten
Kan du utveckla "inkopplad jordledning"... underförstått... åtminstone för min del.

Jag har en Temovex också, stående modell. med ingen förvärmare och ej reglarbart läge på fläktar. Men du kanse har en med mer funktioner?
 
Jordledning= luftintaget tas in genom ett par 20 m långa nedgrävda plaströr som förvärmer luften innan den kommer fram till ftxen. Temovexskåpen brukar normalt inte behöva avfrostning men med jordledningen får man lite x-tra säkerhet. De äldsta skåpen hade en gemensam tyristorstyrning för båda fläktarna, och försågs även med bypasspjäll, men ska du stoppa fläkten drar du bara av snabbkopplingen brevid fläkten Jordledningen kyler och avfuktar även lite av luften på sommaren men kyleffekten till rummen är försumbara så att koppla bort tilluftsfläkten o öppna fönster ger mer komfort
 
Det är ju genialiskt! Kyla på sommaren och värme på vintern... 20m långa? Ger det systemet ett väldigt högt tryckfall?

Iaf, det återstår för för mig att prova. Tilluften under sommaren är ingen skön luft.. 22 grader ute då tilluften har 25+.

Jag funderar om man kan klämma in en tyristor styrning för både fläktarna med tidstyrning. Men det kankse är out of my league....
 
Den kyleffekt som luften i tex ett sovrum ca 30 kbm/tim förslår inte på långa vägar att kyla rummet såpass att du märker skillnad. Har du stort hus som kräver 250-300 kbm/tim kan du se till att jordledningen har fler rör.
 
Skulle itne tro det heller, men tack för inputen. Får avvakta inför nästa sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.