Hej,
Jag tänkte renovera tvättstugan i min källare. Tanken är att slå ihop ner ett par väggar och på få en större tvättstuga. Problemet är att nivån på golvet är olika, så det måste spacklas etc. Men då det inte går att måla ett spacklat golv, och då plastmatta är ett urdumt alternativ i källare, så känns klikner som enda alternativet. Finns det andra? Var med och byggde ett skolkök en gång, där la de in någon halkfri massa på golvet med 1-3 mm stora grantistenar i, ingen aning om det skulle funka i en tvättstuga eller vad det kostar?
 
Det går att gjuta en jämn platta som målas. Det du tänker på förmodligen är epoxy med halkskydd vilket inte är särskilt billigt och även det ett ganska tätt utförande.

En enkel fusklösning är Bergoplattor. De finns i olika färger och mönster, olika färger kan blandas till rutor eller liknande mönster. Enkelt att lägga på några timmar och går att plocka bort för återanvändning om man ångrar sig. I min smak inte supersnyggt men inte katastrof heller, dessutom varmare känsla än klinker på en platta utan golvvärme.

Finns kopior av Bergo på Jula mfl men då tappar man möjligheten att i framtiden säkert kunna köpa till för att komplettera vid ev utbyggnad eller ändrat användningsområde.

Bergo finns på många byggvaruhus såsom XL-bygg, Bauhaus, Byggmax mfl

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/golv-golvlist/plastgolv/bergo-xl/65246/platta-bergo-xl
 
Har själv inte Bergoplattor eller liknande, men hur får man rent under dem i en tvättstuga med damm, tvättmedelsrester, lite vattenslask, etc, som rinner ned under dem, samt golvbrunn.
Har själv satt klinkers i en gammal tvättstuga från 1960 efter att kollat olika alternativ, men bäst funktionsmässigt och hållbarhet blev klinker och enkelt gördetsjälv arbete. Tidigare målat i omgångar som flagnade och såg skabbigt ut ganska snabbt. Nu efter fem år ser klinkersgolvet fortfarande ut som nytt.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.