Hej,

Jag har köpt ett gammalt hus som jag ska lägga nya golv i, bland annat klinker och golvvärme.
Bjälklagret är 75x200 cc 60 och golvet är idag 30mm spåntat plank.

Min ide, baserad på logiskt tänkande, ingen yrkeskunnighet är att jag skulle skruva 10-12mm plywood alt 22mm golvspån (några idéer?) sedan flytspackla upp 25mm och gjuta in 16mm värmeslingor. Tillslut klinker/parkett

Håller det? Jag läser att 22mm spån, 13mm gips och klinker ska funka på cc 60. Jag antar att flytspackel är mycket tyngre än gips dock. Badrummet måste flytspacklas oavsätt. Det handlar om 3 rum fördelade på 6x4m med bärande betongvägg i mitten (från källaren alltså)

30mm plank är alltid 30mm plank men det känns vääldigt stabilt om man jämför med morsans kåk som är byggd 90.
 
ej flytspackling på levande matrial som spån och plywood. ska va dött matrial som tex gips!
 
daugaard skrev:
ej flytspackling på levande matrial som spån och plywood. ska va dött matrial som tex gips!
Detta måste du ha missuppfattat?
Flytspackel på 22m golvspån är idag mer eller mindre standard när man vill klinkra på träbjälklag.
Många spackeltillverkare rekommenderar min 12-13mm tjocklek på spacklet tillsammans med armeringsnät. Glöm inte att behandla spånskivan med primer först.

TS ide om 22m spån, och 25mm spackel låter stabilt, möjligen kan det finnas rekommendationer på att golvvärmeslangen skall täckas med ett minsta mått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag antog att lagret med flytspackel agerar den "döda" ytan man sedan ska klinkra på?
Anledningen till tjockleken på lagret är pga slingorna (uppskattat av mig). Jag räknade på det och kom fram till att 25mm flytspackel blir jävligt dyrt. Blir nog gips i rummen utan brunn.

Jag har 2.5 i takhöjd idag så den ökade höjden är inget problem som sådan, däremot vetifan hur jag ska göra med alla dörrar?
 
Mackan1935 skrev:
Jag antog att lagret med flytspackel agerar den "döda" ytan man sedan ska klinkra på?
Anledningen till tjockleken på lagret är pga slingorna (uppskattat av mig). Jag räknade på det och kom fram till att 25mm flytspackel blir jävligt dyrt. Blir nog gips i rummen utan brunn.

Jag har 2.5 i takhöjd idag så den ökade höjden är inget problem som sådan, däremot vetifan hur jag ska göra med alla dörrar?
Ta väck dem!

Det är lika inne med öppen planlösning som med golvvärme :D

(OBS det är fredag)
 
Jag hade också gammalt bjälklag, cc60 med 28mm spontat trä.
Spikade 22mm gles ovanpå och sedan plåtar och 17mm slang.
Ett lager golvgips i kök och hallar där vi har klinkers annars vanlig 14-15mm parkett direkt på glesen.

Förutom våtrum då, där är det 22mm spån, armering o flytspackel.
 
Badrumsdörren och ytterdörren har jag gärna kvar! ;)
 
Då är det väl bara tre alternativ kvar:

1) Såga av nederkant. Kan bli fult med ändrade proportioner, eller obra om det är fanerdörrar.
2) Ta ur dörr och karm, förstora dörhålet uppåt och återmontera karmen lite högre.
3) Köpa nya lägre dörrar som kan monteras högre.

Det är väl aldrig lätt att renovera...
 
Mackan1935 skrev:
Badrumsdörren och ytterdörren har jag gärna kvar! ;)
Ytterdörren går väl utåt så den är inga problem :wow:

Så såga av badrumsdörren lite...


Hur många dörrar rör det sig om?
 
Gabbe1 skrev:
Detta måste du ha missuppfattat?
Flytspackel på 22m golvspån är idag mer eller mindre standard när man vill klinkra på träbjälklag.
Många spackeltillverkare rekommenderar min 12-13mm tjocklek på spacklet tillsammans med armeringsnät. Glöm inte att behandla spånskivan med primer först.

TS ide om 22m spån, och 25mm spackel låter stabilt, möjligen kan det finnas rekommendationer på att golvvärmeslangen skall täckas med ett minsta mått.
Hmmm, nu lärde jag mig nått nytt :)
men är ganska säker att jag läst nånstans att man måste ha gipsskiva på spånet innan man flytspacklar? kan det va i våtrum lr är det bara nått jag drömt?
 
Jag va och kollade lite på huset förut och dörrarna blir troligen inga problem. För närvarande är det 4 dörrar som berörs, men efter jag byggt om försvinner en dörr, badrumsdörren ska flyttas, ytterdörren har en tröskel på ca 4cm redan. Den enda dörren som jag får göra någon special med är källardörren.

Dörrarna är av massivt trä alá 1935 style.
 
daugaard skrev:
Hmmm, nu lärde jag mig nått nytt :)
men är ganska säker att jag läst nånstans att man måste ha gipsskiva på spånet innan man flytspacklar? kan det va i våtrum lr är det bara nått jag drömt?
Nej, det finns inget sådant krav för våtrum heller, man flyter direkt på primat golvspån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.