Torpedväggen är väggen in mot förarplatsen.Och Ingper har nog rätt i att sprängkraften inte borde vara så stor med glykol i vattnet.Gör som han säger ....ställ en balja under och kolla var det läcker vatten. :D
 
Micro skrev:
Torpedväggen är väggen in mot förarplatsen.Och Ingper har nog rätt i att sprängkraften inte borde vara så stor med glykol i vattnet.Gör som han säger ....ställ en balja under och kolla var det läcker vatten. :D
En brasklapp naturligtvis för att det jag skrivit gäller min begränsade erfarenhet och med friska saker. I den andra tråden har ju framkommit att din bils historia kan vara lite "höljt i dunkel", så det KAN ju vara vad som helst.

Btw så renoverade jag en 80-tals Fiatmotor under hösten. Efter att blocket blästrats såg jag en frostplugg som hade en konstig "valk" mitt på. Den visade sig vara så rostig att lätt knackande med mejsel gjorde ett duktigt hål i frostpluggen. Kvarvarande material var lövtunt, och att den fortfarande ens stått emot kylsystemets tryck var nästan förvånande. Och denna motor hade jag igång utan vattenläckage så sent som någon månad innan.

Så man kan aldrig vara säker.....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Smet i baljan under men tankade i en balja vatten ovan ;)

Det var hålet som jag visade på bilderna... Vad är hålet till för? Frostplugg? Avluftning?
 
D09 skrev:
Smet i baljan under men tankade i en balja vatten ovan ;)

Det var hålet som jag visade på bilderna... Vad är hålet till för? Frostplugg? Avluftning?
Menar du det där stora plaströret i överkant mot kylet som bara slutar ?!?!
Fick jag gissa skulle det sitta en slang där - om det kommer ut vatten ur det. Toppanslutningen på kylet ?
Men jag har aldrig tittat under huven på en Focus, så andra är säkert bättre på att svara på det än jag. Jag gissar bara nu.
 
D09
Japp, tror du hittat rätt rör... Om det ska sitta ett rör där, vart ska det då ta vägen?

Borde om man ha tur isåfall sitta kvar i andra änden :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1354913417.361548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Känns iofs som det borde sitta en plugg eller något när man tittar i hålet, men hoppas det finns någon ford focus guru som vet så jag kan lindra finanskrisen med att besöka mekonomen imorgon ;)
 
Eftersom du mätte fryspunkten till -25 så tror jag inte att det har fryst sönder utan mer något som har fallit bort.
Så dålig är nog inte biltema mätaren så den mäter -25 och det fryser sönder.

Det har helt enkelt fallit bort en del som gjort att det har läckt ut.
Jag kan rekommendera att skapa en tråd i focus forumet på http://www.fordclubsweden.se
där kan man få reda på det mesta.

Men vi spånar vidare här.
 
D09
Ha ha läser där just nu :) tackar för tipset
 
Är det denna ?

images
Ser ut att vara höger ände det läcker från på din bild. Finns en liknande här: http://www.ebay.ca/itm/2000-2004-Fo...g-System-Tube-Radiator-2-0-DOHC-/250919324317 även om den är till något nyare årsmodell.

Vet inte vad konstruktionen skall göra, men den kanske har någon "frostpluggsfunktion" eller är någon slags övertrycksventil ? Gissningsvis är det väl den som behöver bytas, om det är där ur det läcker....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
[länk]

Om det ska pluggas, är det en sån här som gäller då?
Nej, det där är nog gummibussningarna för upphängningen av kylet.
 
Gå in och skriv en tråd där och lägg upp dina bilder andra focusägare kan du tala om för dig vad det är alternativt lägga upp bilder på deras motor så att du kan se vad det är.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
D09
Ingper skrev:
Är det denna ?

[bild]
Ser ut att vara höger ände det läcker från på din bild. Finns en liknande här: [länk] även om den är till något nyare årsmodell.

Vet inte vad konstruktionen skall göra, men den kanske har någon "frostpluggsfunktion" eller är någon slags övertrycksventil ? Gissningsvis är det väl den som behöver bytas, om det är där ur det läcker....
Den påminner faktiskt om röret, bilden blev lite liten så det går inte och zooma in :)

Vad heter den på svenska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.