Hej
Idag fick sambons bil en ispropp, bilen blev varm ( mätaren pekade på röd markering, dock ingen varningslampa ) och ingen värme i kupen.
kylarvätskan har läkt ut i motorrummet.
Kollade motoroljan och den verkar fin.
Vätskan verkar inte komma från expansionskärlet. Dock då är det högersidan som är blöt.
Vad brukar ge med sig med en ispropp? T ex slang, vattenpump, kylare?
Läste i bilens instruktionsbok att bilen har inbyggd säkerhetsfunktion som stänger av bilen när den blir för varm, fungerar detta verkligen?
Har fått in bilen i garaget hemma och ska tina upp den tills imorgon... Tänkte fylla på med vatten för o se var det läcker ut.. Finns det några andra knep för att felsöka ev skador som uppstått?
Idag fick sambons bil en ispropp, bilen blev varm ( mätaren pekade på röd markering, dock ingen varningslampa ) och ingen värme i kupen.
kylarvätskan har läkt ut i motorrummet.
Kollade motoroljan och den verkar fin.
Vätskan verkar inte komma från expansionskärlet. Dock då är det högersidan som är blöt.
Vad brukar ge med sig med en ispropp? T ex slang, vattenpump, kylare?
Läste i bilens instruktionsbok att bilen har inbyggd säkerhetsfunktion som stänger av bilen när den blir för varm, fungerar detta verkligen?
Har fått in bilen i garaget hemma och ska tina upp den tills imorgon... Tänkte fylla på med vatten för o se var det läcker ut.. Finns det några andra knep för att felsöka ev skador som uppstått?
Hej
Jag gissar att kylaren spruckit.
Har du kört utan glykol?
Är systemet helt tomt på vätska lyser förmodligen inte lampan eftersom den mäter kylvätske tempen.
Fredrik
Sent from my ST17i using Byggahus
Jag gissar att kylaren spruckit.
Har du kört utan glykol?
Är systemet helt tomt på vätska lyser förmodligen inte lampan eftersom den mäter kylvätske tempen.
Fredrik
Sent from my ST17i using Byggahus
Ha ha jo, kollade glykolen för någon dag sedan, mätaren ( biltema ) visade minus 25 om jag inte minns fel.
Imorses var det -17 grader, kanske ännu kallare... Ångrar bittert att jag inte blandade i mer glykol... Men man tar ibland dumma beslut när man har för mycket i huvet ; )
Kollade på skruvat.se och en kyl går lös på runt 2000kr...
Går inte lampan på samma givare som visar tempen i instrumentpanelen? Det var isåfall inte bra...
Hur kan man felsöka att inte topplocket / packningen tagit stryk?
Imorses var det -17 grader, kanske ännu kallare... Ångrar bittert att jag inte blandade i mer glykol... Men man tar ibland dumma beslut när man har för mycket i huvet ; )
Kollade på skruvat.se och en kyl går lös på runt 2000kr...
Går inte lampan på samma givare som visar tempen i instrumentpanelen? Det var isåfall inte bra...
Hur kan man felsöka att inte topplocket / packningen tagit stryk?
Om det är hyfsad mängd glykol brukar proppen bli mer av issörja än en sprängande propp. Har du glykol för t ex -15°C i alla fall så brukar det inte frysa sönder om det blir kallare utan mer bli (bara) ett stopp. Kanske inte alltid är så, men det är i alla fall min erfarenhet.
Är du säker på att det är en ispropp som är orsaken och inget annat ? Du har spår efter att vattnet runnit ut, ingen värme o.s.v. Om felet börjar med att "något" springer läck och vattnet rinner ut blir det ingen värme och tempvakterna kan börja visa vad som helst (då det inte finns något cirkulerande vatten att mäta i).
Fyll på och se var det rinner ut. När man vet var det läcker går det lättare att bedöma åtgärd och ev. risk för skador.
Är du säker på att det är en ispropp som är orsaken och inget annat ? Du har spår efter att vattnet runnit ut, ingen värme o.s.v. Om felet börjar med att "något" springer läck och vattnet rinner ut blir det ingen värme och tempvakterna kan börja visa vad som helst (då det inte finns något cirkulerande vatten att mäta i).
Fyll på och se var det rinner ut. När man vet var det läcker går det lättare att bedöma åtgärd och ev. risk för skador.
Magkänslan säger ispropp med tanke på kylan som blev inatt... Biltemas mätare kanske felar på några grader...
Brukar det bli kallare i godset än utetempen? Metall har ju en tendens till att upplevas väldigt kall
Brukar det bli kallare i godset än utetempen? Metall har ju en tendens till att upplevas väldigt kall
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Om nu kylaren stuckit kostar ny från England inkl frakt 740:-
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=380522413294&index=8&nav=SEARCH&nid=35721889510
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=380522413294&index=8&nav=SEARCH&nid=35721889510
Var ute och kollade värmen i garaget, kunde inte hålla mig utan började rota lite.... Hittade ett rör som löper ovansida kylen och som avslutas med ett öppet hål.... Är det en plugg som saknas eller vad är det för rör?
Var hittar man frostpluggar?
He he denna vintern har vi haft då mycket strul med allt som drivs av motor så jag har bokstavligen slängt ut allt som behövdes för att få in en bil he he men skulle behöva ett garage till tror jag
Tanken var iofs att få in min traktor i garaget i helgen,,, men varje gång jag ska fixa själv så går sambons bil sönder *suck*
He he denna vintern har vi haft då mycket strul med allt som drivs av motor så jag har bokstavligen slängt ut allt som behövdes för att få in en bil he he men skulle behöva ett garage till tror jag
Tanken var iofs att få in min traktor i garaget i helgen,,, men varje gång jag ska fixa själv så går sambons bil sönder *suck*
Ställ en balja under, häll i vatten och se var det läcker ut. Så blir det slut med både din och vår nyfikenhet och alla spekulationer :wow:. Varför vänta, hur vet du att/när den är "tinad" (om det nu är en ispropp) ?
Sedan tror jag som sagt inte sprängkraften är SÅ stor att den skjuter en frostplugg om det är en hyfsad glykolblandning som bara hamnat strax under sin fryspunkt.
Sedan tror jag som sagt inte sprängkraften är SÅ stor att den skjuter en frostplugg om det är en hyfsad glykolblandning som bara hamnat strax under sin fryspunkt.
Sällan frostpluggar på kylet. De är till för att vara "svagaste punkten" på motorblocket så att de skjuter ut innan blocket spricker.D09 skrev:
"Torpedvägg" är slarvuttrycket för väggen bak i motorrummet, alltså mot kupén.
Frostpluggen har inget att göra med om bilen går eller inte. Fryser det så fryser det. Dock är det nog inte helt vanligt att en motor som är igång fryser under färd, ännu mindre så den skjuter någon plugg i blocket. Den alstrar ju rätt mycket värme själv då....
Vanligare är en ispropp i någon gummislang eller att det frusit och är propp redan innan man startar.