Har problem med en ränndal där det bildas is och vid töväder har det en tendens att tränga in vatten i huset. Problemet beror på att det saknas isolerat just på det stället och dessutom går det uppe en skorsten som också alstrar värme just där. Innan jag åtgärdar själva huvudproblemet (isoleringen) så undrar jag om nån har ett tips på hur jag skulle kunna få bort isen. Kan jag sedan bara hålla någorlunda snöfritt på detta område så klarar jag mig.
 
Varmvatten i en vattenkanna.....
 
Kanske något sånt här kan hjälpa till att hålla det snöfritt.
 
Jag kör med skyffel, borste och plastklubba på tak, när jag ska ha bort snö/ is
 
jag har precis samma problem, kontaktade en elfirma som skulle räkna på att lägga värmekabel tyvär han det ju att komma några dm snö och vad jag förstod så limmas kabeln fast... högt är det också...

Funderar på att köpa värmekabel, spika ihop 2st 28*170 så jag får en planka som är 340mm bred, fästa kabeln på den och helt sonika lägga alltihop i ränndalen och säkra med rep eller en kedja eller nått, och hoppas att det smälter ner till plåten och håller undan isen i år... ev dra nått varv med slinga ovanpå plankan också

kan det funka tro? eller andra tips?
 
Vad skulle plankan göra för nytta? Funderar själv på att bara köra kabel.
 
jag har en stor isklump i ränndalen nu och ovanför den en massa snö, tänkte att om jag spikar kabeln på plankan så kan jag lägga hela "paketet" ovanpå isen och förhoppningsvis smälter isen och snön bort, blir ju svårt att få dit lös kabel ovanpå allt och få den att ligga kvar, nu när det redan är is och snö där....
 
Ja, om man ska dit med den så kan det ju hjälpa. Jag planerar nog att fixa dit den till sommaren då det är lite bättre förutsättningar för att få det bra.
 
Räkna inte till 100% att du blir utan is. Dom värsta taken och dom största istapparna jag plockat ner på jobbet har varit på tak det suttit värmekabel. Så monterar du en, höll ett öga på taket.
 
har tilläggsisolerat med lösull (sprutat) på dom ställen vi kom åt men formodligen så smiter värme upp mot ränndalen iafall för det blev ingen större skillnad, förutom på taken där snön ligger tjock

Andra tips på hur man får bort isen? brukar hyra skylift och banka men det är jobbigt och kostar pengar...

förlåt att jag stjäl tråden
 
nu hoppas jag att jag har löst mitt problem, på ena sidan iaf, la i 17m självreglerande kabel 18-36w/m
synd att det var blött i rännorna , får limma bättre till sommaren
 
nino nino skrev:
nu hoppas jag att jag har löst mitt problem, på ena sidan iaf, la i 17m självreglerande kabel 18-36w/m
synd att det var blött i rännorna , får limma bättre till sommaren
Förlåt om jag bumpar tråden men jag undrar hur det har gått? Har värmekabeln fungerat? Vilket lim använde du?
 
Bumpar igen för undrar oxå samma sak.

Har en ränndal ganska tajt emot en kupa, och där har jag fått borsta ner snö nu för det sätter igen.

Rädd att det kan gå in baklänges vid smältning då jag varit med om detta på tidigare hus, så tanken med elkabel slog mig oxå.

Har ett innerhörn på ett slärmtak nedanför, så i mitt fall måste det nog läggas kabel även i denna ränndal, så det inte droppar ner där och fryser till en is-härd.

Men söker primärt återkoppling på lösningen.
 
Limmar värmekablar på mitt jobb med silikon (ej tak)
Tål värme och torkar även i kyla även om det tar längre tid.
På 90 talet limmade jag mycket värmekabel på tak, tex ränndalar med PL400, hade värmepistol med, värmde en liten plätt och limmade en klick typ varje meter, hur det funkade i längden vet jag dock inte.
Man gick genom taket upptill med en rostfri dragavlastning, så även om limmet skulle lossna, låg kabeln kvar.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jag har el i takfoten förberett för att kunna sätta fasadbelysning lite var stans.

Så gissar att jag enklast skulle dra dessa värmeslingor antingen fast installerade, eller med stickpropp till uttag som går på en separat grupp med strömbrytare i garaget.

Får diskutera med min elektriker som kommer imorgon.

Lite ovanligt hos oss att vi får så mycket snö som nu, och därefter smältning och frysning igen, men det är givetvis inte sista gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.