Vi har idag en stenläggning med s.k. Gårasten fram till trappan in till huset.
Tyvärr börjar den gamla betongtrappan bli lite sliten, och jag funderar därför över möjligheten att lägga någon form av ny beläggning på den.

Är det någon som har lagt någon form av tunn sten/klinker på en befintlig trappa utomhus med bra resultat?

Tar också gärna emot tips på var man kan hitta tunn (typ 1 cm..) sten i stil med s.k. Gårasten om någon vet..
 
Se bara till att den är frostsäker.
 
Johan Gunverth skrev:
Se bara till att den är frostsäker.
Tack för tipset Johan..
Det var glasklart även för mig!
 
mariag skrev:
Varför inte välja skiffer eller granitplatta

[länk]

Här finns även en beskrivning hur du fixar trappan

[länk]

MariaG
Ja, det såg ju spännande ute..
Kanske aningen för "snyggt" för att passa in i övriga miljön..
Tack för tipsen!
 
Tosca skrev:
Se bara till att du har tak över trappan om du lägger skiffer eller klinker på den. Det gör riktigt ont att halka i en stentrappa, jag har provat själv, så jag vet >:(.
Ber om ursäkt om även detta var glashalt, förlåt glasklart, för dig :cool: ::).
Yes, det blir veranda över entrén i samband med sommarens takomläggning är det tänkt. Jag är också tveksam till klinker (eller iallafall den vanliga blanka typen) som material. Men något typ den rustika "Gårasten" vi har framför idag borde väl inte bli så halt..?
 
Vi har lagt Höganäs platta "Höganäs" i grått (den frostsäkra varianten) på våra yttertrappor. Funkar mycket bra till det marktegel och de gråa betongstenar vi har runt huset.


8280 Mellangrå

Format (Höjd, Bredd, Tjocklek): 291x291x12

Yta: Matt

Antal: Plattor m2: 11

Egenskaper - Frostbeständiga
Kan användas på bl a fasader, altaner, uterum, yttertrappor och entréer.
 
Lyfter upp min egen tråd på nytt, då arbetet inte blev gjort förra säsongen..

Någon som har tips på frostfri klinker (med halksäker/skrovlig yta) i mindre format?
Gärna typ 10x20 cm..
 
Höganäs, Serie Höganäs. De som inte har naturbrända leror. Finns 6-7 färger i 10x20 (95x195mm)

Produkter - CC Höganäs
 
Johan Gunverth skrev:
Höganäs, Serie Höganäs. De som inte har naturbrända leror. Finns 6-7 färger i 10x20 (95x195mm)

Produkter - CC Höganäs
Ja, där det fanns det ju några. Tyvärr var ju färgvalet väldigt begränsat..
När jag kikar på ex. 8410 Svartgrå 95x195, som hade varit den vi letar efter, så står det ju "Ej frostbeständiga vid läggning i bruk på oskyddade ytor utomhus.."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.