Hejsan,

Takduk eller råspont. Vilket är bäst? Varför jag frågar är för att t.ex. Rörvikshus har takduk medan en några andra tillverkare har råspont.

Hittade ett examensarbete om detta från 2006:
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01

Enligt detta så är takduk bättre.
 
När vi lade om taket och bytte ut den oljehärdade boarden så föll valet på råspont. Främs för att det kändes mest gediget & välprövat.

Sedan vad som är bäst är nog omöjligt att svara på.

Nackdelar som man har hört talas om med duk är att den kan fladdra när det blåser och orsaka ljud, men det kan lika väl vara en myt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja att råspont är gediget och välprövat verkar de flesta jag läst hålla med om.

Enligt en säljare så finns endel fördelar med takduk då dagens hus är så välisolerade, att det kan bilda fukt på undersidan av råsponten. Takduken andas bättre?
 
rightnow skrev:
Varför jag frågar är för att t.ex. Rörvikshus har takduk medan en några andra tillverkare har råspont.
Takduk har givetvis högre ånggenomsläpplighet, men råspont styvar upp hela takkonstruktionen, samt det viktigaste - man kan obehindrat gå på taket vid diverse takarbeten. Vid kraftig storm, förlitar jag mig hellre på råspont (med takduk på), än på enbart takduk.
Hustillverkare ser framförallt till ekonomin. De pressar priser för att göra sina hus attraktiva för presumtiva kunder.
 
Det har jag "löst" genom att isolera på yttertaket istället (klimatvind), då hamnar daggpunkten utanför konstruktionen istället.
 
isolde skrev:
Takduk har givetvis högre ånggenomsläpplighet, men råspont styvar upp hela takkonstruktionen, samt det viktigaste - man kan obehindrat gå på taket vid diverse takarbeten. Vid kraftig storm, förlitar jag mig hellre på råspont (med takduk på), än på enbart takduk.
Hustillverkare ser framförallt till ekonomin. De pressar priser för att göra sina hus attraktiva för presumtiva kunder.
Ja det var ju absolut en poäng med styvheten!
 
I en tråd här på byggahus har TS problem med getingar som gjort hål på takduken, och tillverkaren vill inte ersätta TS eftersom det handlar om skadedjur.

På den beskrivningen låter det som att takduk är en riktig riskkonstruktion.
 
  • Gilla
jkarlberg och 1 till
  • Laddar…
Och förutom getingar finns ju fåglar, möss och andra djur med näbbar, klor och tänder. Jag håller nog fast vid råspont jag.

- skickat från min mobil, via byggahus-appen.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Tack för alla bra svaren!
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Råspont för vridstyvheten och utvändig isolering för daggpunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.