Prisbilden beror lite på. Vissa husföretag verkade vilja ha samma vinst även om de inte behövde ta någon risk. Det skilde sig enorma summor mellan de olika prisuppgifterna vi fick. Vissa husföretag har helt enkelt inte det här med att bara sälja en konsumentprodukt rätt upp och ned.

Kanske lite pga att våra husmått passade med vad MH redan levererade men vår "byggsats" blev billigare hos MH än hos Fiskharhedenvillan. Och då har vi "färdiga" ytterväggar. Montaget är visserligen en övning som är maskinintensivt så det är inte gratis. Men det går på ett par dagar.

Skall man jaga både kvalitet, flexibilitet och pris men kan stå ut med att husbygget har en lång projekteringsfas; då hade jag helt klart valt att arkitektrita ett hus, konstruera med byggnadsingenjör och sedan låta en såg leverera huset i färdigsågat lösvirke. Det som kostar i ett hus är fönster och dörrar. Men, det fungerade inte för oss. Kanske nästa gång?

Skall man bara ha ett standardhus så kanske man inte vinner så mycket. Men vi skall ha många speciallösningar som skulle bli väldigt dyra om man la dem i händerna på husföretaget. Vi skall ha KNX system och förberett för en del funktioner, sedan har vi haft vissa VVS lösningar som inte är standard. Det hade blivit väldigt dyrt om vi skulle få ett fastpris på allt detta från början.

Det finns fördelar med båda lösningarna. Vad som är den bästa projektformen varierar beroende på en massa saker. Det är nog bra att inte ha bestämt sig för det ena eller det andra i början. (y)
 
Vi kommer nog inte ha så mycket speciallösningar vad jag vet. Men det tillkommer ju alltid kostnader på sånt man kanske inte räknat med från början, så det är lika bra att räkna upp minst 250 000 på offerten som man får. Då tror jag att man är ganska rätt ute eller 10% visst det kan bli mer men det är bra tumregel tycker jag.
 
Efter att precis ha genomgått en byggprocess med Myresjöhus skulle jag råda alla att tänka sig för noga innan man väljer företaget som leverantör av ens framtida bostad. Deras "nollfels-vision" som de pratar så fint om vid säljsamtalet ger jag inte mycket för. Arbetssätt för att lära sig från misstag i ett bygge till ett annat verkar inte finnas på plats överhuvudtaget och hur man då ska kunna nå noll fel är en gåta. Ett par månader efter slutbesiktning kvarstår ett flertal anmärkningar att åtgärda.

Är för närvarande väldigt less på allt som har med Myresjöhus att göra, man får räkna med att det tar tid och på psyket att bygga trots att man bygger med totalentreprenad...
 
Obli

Har du hållit inne med någon betalning? Många här ger ju rådet att hålla inne med sista betalningen tills dess att slutbesiktningen är gjord och eventuella fel är åtgärdade. Men jag vet inte om det är överhuvudtaget möjligt med MH? Sen vet jag inte hur mycket det skiljer på de olika säljkontoren. Jag har på något sätt inte bestämt mig för MH men tycker husen är väldigt fina och det är ju dessutom ett stort och etablerat husföretag, men desto mer man läser om MH. Desto mer fundersam blir man om man vågar anlita dem.
 
Nej jag är inte köpt av MH. Vi byggde 2010 på västkusten,ett totalt omritat hus. Själva bor vi utomlands och lade allt ansvar på vår KI och företaget.
Allt har fungerat perfekt, vi är mycket nöjda t.om Bollebygg El :) Inga anmärkningar på slutbesiktningen !
Vid tvååresbesiktningen valde vi att låta projektledaren från MH göra denna med ett standardprotokoll. Det fanns ett par småfel bl.a var de flera dörrtryck av dålig kvalitet.
Alla fel åtgärdades inom ett par veckor. T.ex byttes alla dörrtrycken ut.
Det enda som inte följde budget var grundentrepenaden. Det visade sig att det fanns 1,5 matjord under platsen för grundplattan.Det gick åt ca 700 ton makadam extra (270 000 :- )
All kommunikation med både projektledaren och säljaren funkade perfekt.
Lycka till!
 
Roligt att du skriver något positivt angående Bollebygds el. Har hört så mycket skit om dem. När byggde ni? Roligt att även se att MH skötte sina åtaganden. Sen så tenderar grundarbeten ju att bli lite dyrare i och med att det är det som är svårast att beräkna. Där funderar jag på att anlita någon som inte har kontakt med MH. Där finns det en hel den pengar att tjäna.
 
Hej
Vi byggde våren 2010.Ang. Bollebygg så fick vi fel på golvvärmen, dagen efter var de här och bytte ut den felaktiga delen.
Grävaren var MYCKET proffsig enl grannar och vår KI. Huset kunde ju inte stå på lösan "sand" så de var tvungna att gräva ner till alven.
Han var även med och gav utsättaren goda råd vid placeringen av huset.
 
Ok du kan gärna skicka ett pm om vad schaktfirman heter. Jag har inte kommit så där jätte långt än mer än att jag letar aktivt efter en tomt som passar oss. Men inom ett år hoppas jag det nya huset skall stå klart om vi hittar en tomt inom de närmsta månaderna. Men skicka gärna ett pm eller om du skriver vad schaktfirman heter här.
 
Kommer tyvärr inte ihåg vad firman heter, du får fråga Per Lönner på gbgkontoret.
 
Ok Jag skall träffa hans kollega Håkan. Men det är säkert samma firma som de brukar anlita.
 
Vi utgick ifrån en version av Smart 150 som vi förstorat till 192 kvm och ändrat fönstersättning, lagt till ett antal dubbelfönsterdörrar etc för New Englandkänsla. Inte lika New England som deras nya serie (som inte fanns när vi bestämde oss) men mycket yta för ett OK pris och husets utsida har blivit jättefin. Vår säljare Per Andersson arbetar på Göteborgskontoret och jag upplever att han är genuint intresserad av att det skall bli bra. Svarar alltid snabbt på frågor och hjälper till. Vi fick jättebra arkitekthjälp av Aleksandra fr deras huvudkontor. Grävis BJ Gräv (tror jag de heter) också bra. Just nu är det 16 veckor kvar till inflyttning så det är snickerifirman som jobbar mest, Myresjöhus anlitar Bimab för vårt hus, och jag tycker de är jätteproffsiga. Verkligen. (hoppas jag inte får äta upp detta sedan :). ) Varje gång vi tittat till huset och pratat med dem som är där är de trevliga, effektiva, proffsiga. Vi hade förhört oss om dem innan då snickarlaget känns enormt viktigt och fått jättebra referenser. Vi har en jättebra erfaren KA också. Det jag är missnöjd med är att grundarbetena blev MYCKET dyrare, trots att markundersökning var gjord och vi sprängde mindre än beräknat. Vi fick ingen information om detta av Myresjöhus förrän allt var klart. Jag hade velat bli kontinuerligt informerad.
 
Det där med dyrare markarbeten var intressant...för några år sedan fick vi offert från Myresjöhus Uppsala för bygge där 40.000 var summan för markarbetet. Vi byggde aldrig med dem. Några bekanta byggde med dem, fick också 40.000 för markarbeten som slutade på några hundra tusen sedan. De var inte glada...Däremot hade vi kontakt med en säljare på Myresjöhus Stockholm som var helt rak och sa att ni måste reservera en kostnad på 200.000 för markarbeten. Beror väl på säljare.Idag vet jag mer om husbygge o kostnader, hade aldrig gått på en kalkyl med 40.000 för markarbeten. Men det är dåligt att utnyttja folks okunnighet.
 
För 40.000 får du ju en grävare som kommer ut och vänder... inte mycket mer. Skall du spränga så kostar ju bara ett par små sprängningar minst 20kkr. Blir det besiktning på det så räcker inte ens pengarna till sprängning.

Tycker ni skall inspektera taket sedan för att se hur många hål Bimab har spikat i det. De fick komma tillbaka 2 gånger för att försöka göra om det de gjort fel på vårt tak. I slutändan valde vi att ta in ett nytt snickarlag för att få taket tätt. Sen har ångspärr hamnat fel. Kanske inte vad man skulle se om man inte själv kan titta på ritningar och kan dessutom leda till problem längre fram. Skulle aldrig rekommendera Bimab.
 
Jag har mer saker att berätta om Bimab men detta är inte relevant om man tar dem i en totalentreprenad. På löpande räkning har de däremot en del tricks för sig.

Vi bygger med delad entreprenad och detta är den enda entreprenören som vi har något negativt att säga om.
 
Myresjöhus Noll-vision är inte ens värt pappret det står på, så gå inte på det. Bara tomma ord...Vi bor i ett område med 20 uppförda Myresjöhus , vad jag vet så klarade INGEN deras nollvision. Vi hade vår tvåårs-besiktning i slutet av september 2012. Ännu har vi inte fått veta nånting annat av Myresjöhus än att de letar efter en målare som kan åtgärda besiktningsanmärkningarna avseende målning ( lite sprickor o dyl ) Vi fick själv kontakta dem innan jul för att höra när snickaren skulle komma o åtgärda sina brister. Inte mycket till uppföljning från deras sida. Man får själv jaga, jaga o jaga. Vi fick tom kontakta huvudkontoret för att Sthlms-kontoret skulle få tummen ur ...:)-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.