Ja det vi vill ha är att det från gatusidan är som ett vanligt enplanshus. Vi har några tomter som vi spanar på och hoppas att de inte ska gå vidare i släkten eller att de säljs för tidigt heller utan att de kommer ut på marknaden lagom i tiden för oss.
 
Jag har inte läst hela tråden men vill ändå slå ett slag för sluttningshuset. Har man en fin tomt så ger det en underbar kontakt med naturen. Dessutom uppskattar jag en sval undervåning under våra varmaste sommardagar.
Däremot är det svårt att hitta bra kataloghus som passar ens egna förhållanden. Ett sluttningshus blir ju mycket mer beroende av tomten, vädersträck osv.
Jag skaffade tomten först och ritade sedan skisser på huset efter mina önskemål. Bad ett par husfirmor ta fram ritningar och ge offert på entreprenaden. Valde till slut Vårgårdahus och är mycket nöjd efter ett par års boende. För ett hus i storleksordningen 170-200 kvm med standard i högre klassen borde priset hamna på 3 till 3,5 milj ex tomt.
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
Hasse C skrev:
Jag har inte läst hela tråden men vill ändå slå ett slag för sluttningshuset. Har man en fin tomt så ger det en underbar kontakt med naturen. Dessutom uppskattar jag en sval undervåning under våra varmaste sommardagar.
Däremot är det svårt att hitta bra kataloghus som passar ens egna förhållanden. Ett sluttningshus blir ju mycket mer beroende av tomten, vädersträck osv.
Jag skaffade tomten först och ritade sedan skisser på huset efter mina önskemål. Bad ett par husfirmor ta fram ritningar och ge offert på entreprenaden. Valde till slut Vårgårdahus och är mycket nöjd efter ett par års boende. För ett hus i storleksordningen 170-200 kvm med standard i högre klassen borde priset hamna på 3 till 3,5 milj ex tomt.
Tack så mycket för infon. Jag tycker det känns som att sluttningshus är underskattade, men jag tycker det skulle vara fantastiskt med vardagsrum med utsikt på övre plan. Möjligheter till ryggåstak precis som i ett enplanshus och sedan utgång direkt till tomten från barnvåningen nedanför.
 
Så gjorde jag. Kök och vardagsrum i öppen planlösning plus två sovrum på övre plan. Allt med taket öppet upp till nock. Nedervåning med ytterligare två sovrum, allrum och inbyggt garage.
Jag har dock min huvudentre på nedervåningen. En del här på forumet verkar tycka att det jobbigaste man kan utsättas för är att behöva bära maten till övervåningen. Jag funderar en stund på hur lat man kan bli, sedan njuter jag av min utsikt året runt och att ha en utgång till balkongen direkt från köket på sommaren:)
 
  • Gilla
Anne Frisk
  • Laddar…
Hasse vad byggde ni med för leverantör eller byggde ni i lösvirke? Du har inte någon ritning som du kan dela med dig av? Vi är på jakt efter liknande som du med 2 sovrum uppe o 2 sovrum nere + allrum. Men vi har kört fast i tänkandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.