S
Hejsan

Ja, vilken multifunktionsskrivare ska jag välja, jag funderar på antingen en HP Färglaser eller en Epson Bläckstråle

Denna HP
http://www.dustin.se/product/5010622959/hp-laserjet-pro-300-color-mfp-m375nw/

eller denna Epson
http://www.dustin.se/product/5010603269/epson-workforce-pro-wp-4545-dtwf-mfp/

I grund och botten handlar det om valet mellan bläck eller laser. Jag är "infödd" laserkille och min gamla laserskrivare har hängt med i nästan 20 år, och är fortfarande som ny, men saknar numera vissa "basala" funktioner som färg, trådlöst nätvkerk och kopieringsfunktion :)

Så, vad tycker du, och varför?
 
Jag tycker Brother är toppmärket just nu, speciellt när det gäller MFP. Idag är bläckstråleskrivare i många fall billigare än laserskrivare per sida och kombinerat med den bättre utskriftskvalitet man kan få med bläck och rätt papper tycker jag du skall köra på bläckstråle.

Jag har en Brother MFC-J6510DW som är fantastiskt bra och väldigt billig i drift. Köpte precis ett högkapacitetspaket med fyra bläckpatroner (Svart 2400 sidor, Gul, Magenta, Cyan 1200 sidor) för endast 700 kr! Skrivaren kör en periodisk rengöringscykel på patronerna när den står på standby så de torkar aldrig ut, vilket annars kan vara ett problem med bläckstråleskrivare.
 
S
Ok, min uppfattning var att laser gav bättre utskriftskvalité än bläck, som tenderar bli taggigt och kan kladda, ge ränder etc. i utskrifterna, men det kanske är passé nuförtiden. torkade bläckpatroner är en annan sak jag funderat över hur det är med nuförtiden, fortfarande ett visst problem alltså, men som kanske hanteras av skrivarna.

Fotoutskrifter är inte intressant för denna skrivare, så den aspekten utgår ur min bedömning.
 
Snickerick skrev:
Denna HP
[länk]
Denna eller en mycket lik den, har jag använt lite och den har fungerat mycket bra. Går den bara ner lite mer i pris skulle jag köpa en själv.
Den är kompakt, har de funktioner man vill ha, verkar vara driftsäker, uppdaterar sig mot nätet, ligger online (man kan "maila" till den så skriver den ut det tex.), kopiatorn/scannern funkade som man vill osv..
 
Laser, laser, laser. Bättre kvalitet, men framför allt en helt annan driftsäkerhet.
 
S
Troberg skrev:
Laser, laser, laser. Bättre kvalitet, men framför allt en helt annan driftsäkerhet.
Ja, det är ju den gamla erfarenheten. Men så läser man recensioner av dessa nya bläckstråleskrivare och då höjs de till skyarna och jämförs med laser, å då börjar man ju undra om det verkligen är så bra som det låter. Men det blir nog en HP ändå. Så tuggar säkert den också på i tjugo år, får vi hoppas.
 
Köpte en brother nyligen med scanner, kopiator och skrivare i ett, med trådlöst nätverk! Funkar riktigt bra och snabb är den jämfört me den andra jag var van vid!! Valde utan färg då jag inte har användning utav det...
 
JoakimJohansson skrev:
Köpte en brother nyligen med scanner, kopiator och skrivare i ett, med trådlöst nätverk! Funkar riktigt bra och snabb är den jämfört me den andra jag var van vid!! Valde utan färg då jag inte har användning utav det...
Laser eller bläck? Och vilka är du van vid?
 
Laser!!

Haft HP bläckstråle färg samt hp laser svart!
 
Denna har vi haft en månad nu: http://www.dustinhome.se/product/50...color-mfp-m276nw/#intcmp=searchProvider_dacsa

Riktigt bra! Jobbat med bl.a. skrivare i drygt 15 år och det finns inget annat än HP för min del men smaken är som baken.

Denna skrivare klarar utskrift direkt från iPad/iPhone och var man än är kan jag maila utskrift direkt till den. En annan finess är att jag med ett par tryck direkt på skrivaren får utskrift av min gmail kalender.
 
S
Ok, så laser it is.

MFP 200 eller 300 då. Vad ger 300 som jag inte får med 200? Det var ju 300 som jag sett ut men skillnaden mot 200 verkar liten.

Fast 300 kan scanna till nätverksmapp men inte 200 ser jag, det är väl möjligen den skillnaden jag skulle sakna, och faktum är att det är nog egentligen en rätt bra funktion, för då kan man ha en nätverksdisk som man alltid bara skannar allt till åsså kan man hämta det där sen med pc'n.
Därtill får man dubbelt så mycket toner från start,, både svart och färg. För 600:- extra är det nog värt det bara för tonern.
200 verkar ha något bättre scanner, men 300 är nog tillräckligt bra. Därtill överlag något bättre spec på 300an. Det får bli en sådan helt enkelt.

Tack för alla råd och tips!
 
Jag kör en HP laser som heter Pro 400 color MFP M475dw - ser likadan ut som den du tittat på men har alltså lite högre nummer. Var något dyrare också. Kanon-nöjd med den (hade dock initialt problem med att det fanns en boxee-box på samma nätverk, de är inte kompisar). Du kan bl.a. knyta maskinen till ett gmail-konto och skanna till mail och printa kalendrar osv. 400 skannar också till server och USB-pinne. Kan köra utskrift från padda/telefon, maila till skrivaren så den skriver ut och lite smått och gott.
 
S
Jag tror att den enda skillnaden på 300 och 400 är att 400 har dubbelsidig utskrift. Jag kände att jag fick klara mig utan det och spara 2000 :- ;) Så det får bli en 300
 
Tidningen datormagazin har ett test i sitt senaste nummer. Vinnare blev
Epson Expression Premium XP-700.
Dom rekomenderar även
Canon Pixma MG8520.
Testet innehöll bara 6 maskinere i prisklassen strax under 2000kr.

Valet mellan laser och bläckstråle avgörs av användningen. Vill du skriva ut foto gäller bläckstråle.
Själv har jag en laser som nog nyss passerat 10-års strecket så den håller några år till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.