Hej!

Finns det något sorts tänk , när man ska sätta apparatdosor i väggen vid resning av ny vägg t ex ?

Man drar flex kortaste vägen bara mellan dosorna ?

Vad räknar man man kan belasta en 10 amp säkring

5 uttag per säkring ?
 
  • Gilla
Fjiolit
  • Laddar…
Tumregel för antal uttag i vanliga rum är 10. Givetvis under förutsättning att det inte skall vara några stora förbrukare inkopplade. Så i ett kök bör man kanske snarare ha max 2 eller 3 uttag på en säkring.
 
Då vet jag , blir bara lite lampor o dylikt så då jag har med 5 uttag per säkring tagit i med rejält undertag.

Inget annat man ska tänka på när man sätter dom ?

Förutom dom kommer i jämnkant med gips plus osb
 
dunken skrev:
Då vet jag , blir bara lite lampor o dylikt så då jag har med 5 uttag per säkring tagit i med rejält undertag.

Inget annat man ska tänka på när man sätter dom ?

Förutom dom kommer i jämnkant med gips plus osb
Att du skall vara elektriker;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Man kan ha apparater på max 2300w på samma propp (ung). Det blir en rätt häftig stereo och TV och en massa lampor så det räcker rätt långt. Men ska man även koppla el-element så "rinner" strömmen rätt snabbt i väg. Men vad drar så mycket extra i ett kök? En elvisp drar max 250w, microvågsugn kan väl dra allt från 0-2000w, köksmaskin 1500w, lampor några hundra w. Sedan brukar ju inte alla maskinerna vara igång samtidigt. Det viktigaste i ett kök (nog i alla rum) är att det finns gott om uttag. Tror vi petade in 14 stycken. Dock hamnade de på olika säkringar av rent praktiska skäl.
 
Elaren kopplar in uttag samt central , jag drar flex o sätter dosor

Det är inget kök , är till ett blivande tv rum
 
Fjelie 17 skrev:
Men vad drar så mycket extra i ett kök?
Vattenkokare exempelvis.
 
Man bör ju även tänka till på hur man fördelar rummen på huvudsäkringarna också. Vi brände en huvudsäkring när vi körde vattenkokare i köket samtidigt som tvättmaskinen gick i källaren. 4600W blev tydligen lite för mycket för en 16A säkring.
 
Tiger79 skrev:
Att du skall vara elektriker;)
Litet tilläg: Anställd av någon med behörighet eller egen behörighet.
 
ca 23 som rukar jag sätta uttag på. Beror lite på om golvet finns eller höjs och hur övriga uttag sitter . Alla mått är givetvis CC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.