??
Jag tycker det är helt befogad diskussion. Det är "många" företag som "fuskar" med ROT på så sätt att de "bjuder" på material dvs flyttar kostnaden till vanliga skattebetalare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ROT-avdrag är ingen kostnad för staten, det är en minskad beskattning av vissa tjänster, jämför med skatten som dras av din lön. Du får behålla ca 70% av din lön, att du får behålla delar av din lön är ingen kostnad för staten, det är en mindre skatteintäkt än den skulle kunna vara.Men med tanke på hur många som byter tak i mitt område tror jag till och med att rotavdragen leder till högre skatteintäkter än utan
 
Gör något vettigt av diskussionen istället. En artikelserie om prishöjningar etc likt räntetråden.
 
Alla höjer väl priserna så högt de vågar för att ha lagom med jobb? Att kunderna inte prutar eller jagar lägre kostnader är väl inte leverantörernas ansvar?
 
Jämför det med bankerna. Varför klagar vi på deras brist på sänkningar. De tar väl oxå de priser de kan?
 
Precis, de lockar med helkundskoncept, och folk gör hellre annat än jämföra bankräntor.
 
Jo men där har ju villaägarna och BH stort fokus. Trots att det sannolikt är mindre pengar det handlar om, iaf för den enskilde.
 
Två trådar har stängts, den första var för att någon trollade sönder den. Den andra stängningen diskuterar jag just nu med TS, den upphävs förhoppningsvis efter viss redigering.

Snälla nöj er med att skicka pm till mig ang. moderering och ha tålamod och vänta tills jag har hunnit läsa pm:et och svara.
 
Marlen: OK, ursäkta.
Plutus: Problemet är inte ROT isig. Det är en bra tanke att subventionera arbetskostnaden. Priserna är självreglerande genom utbud/efterfrågan. Men det borde vara samma spelplan för alla. Om man ska få "skänka" bort material och ersätta det med högre arbetskostnad (inget är gratis!) så borde reglerna ändras till att även innefattas material istället !!! Men det blir lite konstigt.
 
largab skrev:
Marlen: OK, ursäkta.
Plutus: Problemet är inte ROT isig. Det är en bra tanke att subventionera arbetskostnaden. Priserna är självreglerande genom utbud/efterfrågan. Men det borde vara samma spelplan för alla. Om man ska få "skänka" bort material och ersätta det med högre arbetskostnad (inget är gratis!) så borde reglerna ändras till att även innefattas material istället !!! Men det blir lite konstigt.
Det är samma spelplan d.v.s. regler för alla MEN kreativiteten vad gäller att komma undan (skatt) med egna utgifter och hitta fuskande hantverkare firmor sinar aldrig, sen kan jag tycka att vi bor i ett välfärdsland men har inte råd!!! att anlita hantverkare (d.v.s. någon som JAG skall betala) utan moster Agda och farbror Sven skall subventionera DIT husbygge för att många annars fuskar med skatten men vill ha ALL sjukvård/barn passning/skolor runt knuten. Konstigt är var det är.
 
ROT-avdrag är inte en subvention från samhället, det är en minskad beskattning av vissa tjänster, vi har 12% moms på mat, förut var den 24%, skillnaden är inte en subvention från staten, utan en beslutad lägre beskattning på mat (och på senare tid servering av mat) Totalt sett har aldrig skatteintäkterna varit större än nu, förutom en ekonomi i balans har statsskulden minskat från 1200 till 900 miljarder, så det är uppförsbacke att hävda att rotavdrag tar pengar från gamla och sjuka.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
ROT-avdraget tar pengar från svartjobbarna. Inte från de gamla och sjuka. Lyssna lite på vilka det är som skriker högst i debatten och fundera lite på vilken agenda dom egentligen har..

Misslyckandet ligger i att skatterna är så höga att folk tycker att svartjobb är OK. Med rimligare beskattning hade vi inte haft en svart marknad och därmed inte heller behövt ROT/RUT.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Plutus skrev:
ROT-avdrag är inte en subvention från samhället, det är en minskad beskattning av vissa tjänster, vi har 12% moms på mat, förut var den 24%, skillnaden är inte en subvention från staten, utan en beslutad lägre beskattning på mat (och på senare tid servering av mat) Totalt sett har aldrig skatteintäkterna varit större än nu, förutom en ekonomi i balans har statsskulden minskat från 1200 till 900 miljarder, så det är uppförsbacke att hävda att rotavdrag tar pengar från gamla och sjuka.
Du missade min poäng: Varken moster Agda eller farbror Sven ÄR sjuka utan dom bor i hyresrätt och trots HÖGA skatter "Totalt sett har aldrig skatteintäkterna varit större än nu" så ligger pensionen stilla.
Har kollat dina siffror på Riksgälden:
[h=2]STATSSKULDEN 12 MÅNADER[/h]statsskulden_utveckling_manad_Small.gif
så ser det ut trots "Totalt sett har aldrig skatteintäkterna varit större än nu" rätt skall vara rätt i alla fall i min värld.

Vill inte grisa ner tråden så tack för mig.
 
Tråden handlar ju om rotavdrag och skattefusk så den rymmer väl lite allmänna siffror. Tack för din fina illustration, 900 var lite väl höftat från min sida, men om man backar några år, så har den i alla fall sjunkit med 300 miljarder. ROTavdraget som det ser ut idag infördes dec 2008, då var samhällets skatteintäkter 1488 miljarder och 2011 var den 1552 miljarder. (2006:1422)
Så om pensionerna har legat stilla så beror det inte på införandet av ROT-avdrag, kan vi enas om det?
 
Plutus skrev:
Tråden handlar ju om rotavdrag och skattefusk så den rymmer väl lite allmänna siffror. Tack för din fina illustration, 900 var lite väl höftat från min sida, men om man backar några år, så har den i alla fall sjunkit med 300 miljarder. ROTavdraget som det ser ut idag infördes dec 2008, då var samhällets skatteintäkter 1488 miljarder och 2011 var den 1552 miljarder. (2006:1422)
Så om pensionerna har legat stilla så beror det inte på införandet av ROT-avdrag, kan vi enas om det?
NNNJJJAAAA ! ! ! Jag tror att man (vi) måste se sakerna/händelserna i ett större sammanhang.
Men tack för ett trevligt svar, trodde nog att det skulle osa svavel, men inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.