Hej,

Har fått offert på komplett VVS installation till det hus vi kommer bygga (start efter nyår). Tänkte höra om nivån på den verkar rimlig. Huset vi kommer bygga är ca 230kvm lösvirkeshus med garage/källardel om 55kvm. Följande detaljer gäller:
- Komplett VVS-installation med rördragning, etc och installation av frånluftvärmepump. OBS, att själva värmepannan EJ ingår i offerten.
- Vitvaror såsom toalettstolar, handfat, kakel, klinker, etc ingår inte.
- Golvvärme ingår i hela huset.
- Ventilation ingår EJ.
Har säkert glömt masso rmed info som behövs. Vi har inte tagit fram VVS-ritningar ännu, det kommer vi göra inom några veckor när bygglovet är beviljat. Enligt firman som lämnade offerten kunde det skilja något upp/ner efter att de fått VVS-ritningar men inga stora summor. De vill ha 340.000kr.

Rent spontant tycker jag det känns i överkant.

Synpunkter?
 
Innebär det att grävning och inkoppling till kommunalt vatten och avlopp ingår (exkl anslutningsavg givetvis) ?
 
Inkoppling till kommunalt VA är redan betald, ligger framdraget in på vår tomt. Grävning, etc ingår i mark/schakt offerten.
 
Låter dyrt, men VVS är ju dyrt, iallafall vill alla VVS firmor få oss konsumenter att tro det.
Jag landar på ca 50K i mitt lösvirkesbygge om jag räknat på motsvarande sätt som i ditt exempel. 350m2 golvvärme, två badrum. normal standard, då har jag köpt det mesta på Rinkaby och gjort allt jobb själv.
 
Jo, jag tycker också det känns väldigt dyrt. Frågan är om en rörfirma ta jobbet om jag köper in det mesta av materialet själv och sen ber dem installera / koppla ihop allt? Var det materialet du betalade runt 50k för?
Mvh
 
Ja, eftersom jag gör allt jobb själv så är det endast materialet jag avser.
I dessa 50K så ingår även material för vatten/avlopp till tomtgräns, jag gjorde även detta själv då jag hade möjlighet att få låna en grävmaskin i samband med grundläggningen av huset.
 
Ja då tycker jag absolut det låter dyrt.
Det gjorde det nästan ändå men med det förbehållet att jag inte vet hur er tomt ser ut.
Ta in fler offerter!
Om du är road så överväg att göra jobbet själv, det är faktiskt rätt roligt att "leka rörmokare"!
 
Tack för svar! Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av rörläggeri och den sortens arbete sen tidigare och vill att det ska bli ritkigt bra gjort. Är inte helt opraktiskt lagd och skulle definitivt tycka det vore kul men det känns ändå som att vi kommer anlita någon till att göra detta. Tomten är inte så komplicerad, något kupoerat på vissa ställen men vatten/avlopp ligger redan framdraget en bra bit in på tomten.

Sen stör jag mig kraftigt på en annan sak och det är att de vägrar lämna ut detaljpriser på olika delar som t ex rör, kopplingar, etc. Då sa de bara, "välkommen till rörbranschen, lämnar vi ut detaljpriser så röjer vi våra rabatter"

Vad är er erfarenhet av större vs mindre firmor... vilka ger lägst pris?
 
Redigerat:
flygarn22 skrev:
Sen stör jag mig kraftigt på en annan sak och det är att de vägrar lämna ut detaljpriser på olika delar som t ex rör, kopplingar, etc. Då sa de bara, "välkommen till rörbranschen, lämnar vi ut detaljpriser så röjer vi våra rabatter"

Vad är er erfarenhet av större vs mindre firmor... vilka ger lägst pris?
Om jag begär en offert så nog vill jag se hur dom räknat så man kan jämföra, så jag skulle inte ta den firman dessutom var det dyrt!
 
flygarn22 skrev:
Då sa de bara, "välkommen till rörbranschen, lämnar vi ut detaljpriser så röjer vi våra rabatter"
Hehehe, rabatter... Tumregel när det gäller branschens rabatter räknar du genom att ta t ex Rinkabyrörs webpriser gånger 2-3. Det är mycket möjligt att firman köper in till ganska bra priser, men de rabatterna är inte ämnade att tillfalla kunden! Det finns en liknande tråd på forumet, med specad faktura, och de "rabatterna" är inte att leka med.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/204585-rimlig-rakning-fran-rormokarn.html

Då tror du att genom att handla material själv och beställa själva jobbet kommer du billigare undan? Nja. Antingen så kommer VVS-firman att vägra ta jobbet, eller så tar de jobbet, men på något finurligt sätt "kompenserar" för sina "rabatter". Berätta hur det går.
 
flygarn22 skrev:
Tack för svar! Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av rörläggeri och den sortens arbete sen tidigare och vill att det ska bli ritkigt bra gjort. Är inte helt opraktiskt lagd och skulle definitivt tycka det vore kul men det känns ändå som att vi kommer anlita någon till att göra detta. Tomten är inte så komplicerad, något kupoerat på vissa ställen men vatten/avlopp ligger redan framdraget en bra bit in på tomten.

Sen stör jag mig kraftigt på en annan sak och det är att de vägrar lämna ut detaljpriser på olika delar som t ex rör, kopplingar, etc. Då sa de bara, "välkommen till rörbranschen, lämnar vi ut detaljpriser så röjer vi våra rabatter"

Vad är er erfarenhet av större vs mindre firmor... vilka ger lägst pris?
Det börjar bli bistrare tider, utnyttja det!

I många andra branscher, bl.a. där jag själv är verksam, är det helt ohållbart med offerter som inte både har en detaljspecifikation samt där varje detalj är välmotiverad.

Enda sättet att komma till rätta med detta är att kategoriskt välja bort "pajasar" som dessa!
Om man så måste stå o göra skiten själv... (Vilket man givetvis inte måste! Här på forumet finns bevis för att det finns utmärkta yrkesmän att anlita!)
 
De var åtminstone ärliga med det. Jag skulle ta in fler offerter. Problemet är att många vägrar installera grejerna du köper samt att grejer du köper kan göra att det tar längre tid för montörerna vilket blir en kostnad för dig. När kund köper grejer blir det ALLTID fel, behöver inte vara stora men alltid något. Kan vara alltifrån en stödhylsa eller vad som helst.

Däremot så är många saker billigare på Rinkaby rör så du kan spara en hel del. Men sedan vill man vara säker på att allt håller måttet. T.ex till och med VSH hade problem med sina kopplingar på kyla för ett tag sedan och det är ett känt märke inom VVS. Bara man vet att allt som köpes är korrekt, du vill ju att VVS-firman ska lämna 5 årig garanti.

Sedan ska du ha egen kontroller på allt, avloppsdragning i platta, rum, lokal, egenkontroll på vatten, värme, stammar osv. Sedan provtrycknings protokoll på dessa och på allt detta skall ritningens nummer redovisas, om ni nu har en sådan. Vi låter pipe-mark skriva vår pärm med instruktioner osv, sedan har vi egen pärm med egenkontroller, provtryckningsprotokoll osv, och relationsritning ifall någonting utförs på annat sätt än på ritning. Även bygg dagbok ska skrivas, jag sitter alltid 1 timme och skriver allting VARJE dag på byggena.

Sedan ska de självklart ha säker vatten och heta arbeten om det är trä villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.