Hej
har en tomt där jag tänkt bygga ett fritidshus, i dagsläget finns ingen el
jag skulle vilja bygga ett hyfsat stort hus, ca 50-70m2, som kan användas både somma o vinter
inget vatten inomhus, ingen uppvärmning annat än när man är där
funderar på sten/leca men vet inte riktigt hur man ska bygga, vill alltså ha nått som är helt fukt okänsligt men isolerar rätt bra då min förhoppning är att kunna bosätta mig där permanent om 10-20år

kan tänka mig att bygga i omgångar, tex ett "skal" i 10cm leca först för att få till en fritidsstuga och senare komplettera in eller utvändigt med mer isolering och leca

hur 17 ska man bygga för att det ska funka både med och utan uppvärmning?
 
Många hus här omkring kallställs på vintern och de är av trä, det verkar inte vara några problem. Men det finns de som kan bättre om detta än jag, men det jag noterat är att det är en hel del jobb att kallställa ett hus. Vattenledningar skall fixas, vattenlås, kyl/frys m.m.

Jag hade konstruerat huset så att det är lätt att kallställa, men också lätt att få igång om man vill åka dit en helg.

Jag hade byggt en trästomme med 120 + 45mm isolering. Men ett hus gjort av leca iso block kanske är det mest underhållsföria, men det kostar lite mer.
 
jag har inget vatten heller så det är inget problem

har läst endel om fuktvandring och sånt i trästommar, plast eller inte... därför har jag funderat mer på sten/leca
 
Om du ska dit kortare perioder på vintern och då värma upp det är nog bättre med "lättare" material som värms upp snabbt. Ett "stenhus" (leka) tar nog lång tid att värma upp.

Kanske ett trähus med cellulosa-isolering (och utan plast i väggarna) kan vara något?
//Jonas
 
Om du skall bo där permanent om 10-20 år - skall du då inte ha vatten indraget ?

Då du senare bor där även på vintern och vill ha tjock isolering så bör du även ha en diffusionstät plast på insidan så att du inte får kondens inne i väggen.m
Om du inte skall ha så välisolerat kan du ju ha leca t.ex.

Nackdelen är att när du i ett senare skede skall göra huset rejält vinterbonat genom att tilläggsisolera utsidan så måste du sätta plasten på insidan och då har du ju redan gjort ytskikt etc. där.

Mitt råd är nog att bygga i trä och sätta cellulosaisolering i lagom tjocklek redan från början.
 
jo självklart vill jag ju ha vatten då, om det är så jag ska flytta dit

skulle helst vilja bygga i omgångar, då kanske man har råd att bygga utan lån

får kanske fundera om och bygga som pbengtsson skriver, fast börja med 120 isolering utan plast, om det blir aktuellt att flytta så plastar jag och isolerar mer på insidan och kanske även en 45a till på utsidan.

Kan man bygga med reglar och 120mm vanlig isolering utan risk för kondens i konstruktionen?
 
Nej, om du har vanlig isolering måste du ha plast så vitt jag vet.
//Jonas
 
Varför inte ett massivt timmerhus? Om det är ett fritidshus så är det tillräckligt ur energisynpunkt. Du slipper också fundera över plast i väggarna etc. Går dessutom relativt snabbt att värma upp vid behov.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
jo det är egentligen mitt första hands val men det drar iväg i pengar... även om man köper en gammal lada och flyttar.

skulle som sagt helst bygga i omgångar, timmer då lär man ju bygga nästan klart direkt

men helt klart är det ju timmer jag helst vill ha
 
Har du tagit in prisuppgift från något timmerhusföretag? Hör t.ex. med www.anebytimber.com. Det är faktiskt inte så dyrt som man kan tro om man inte tvunget ska ha handtimrat. Det bör rimligen vara betydligt billigare än ett stenhus. Eftersom man inte måste isolera extra när det är ett fritidshus, så är jag ganska övertygad om att det även blir billigare än att bygga i lösvirke e. dyl.
 
Hemmakatten
Timmerhus tror jag också är rätt väg att börja med.

Vi hyrde ett fritidshus under ett vinterhalvår. Det var ett timmerhus på plintgrund byggt på 60-talet och med en tiilbyggnad med vanlig trästomme från 70-talet. Vi hade inga problem med uppvärmning även fast det var lite springor i golvet. Men huset var litet och vi eldade i spiskassett o hade element i sovrummet.

En timmerstuga borde fungera utmärkt som fritidshus och sedan isolera om man vill bo permanent. Fördelen är att timmerhuset hunnit torka och "satt sig" innan man isolerar o sätter väggar på insidan.
 
Ingen plast i väggarna om du ska kunna kallställa. Fukten måste kunna vandra och inte bli stående... Kör vindpapp eller vindtäta på insidan också istället för plast.
 
Jag tror på Stenhus. Visserligen behöver du en platta att bygga på. Plattan är lite mer arbetssam än andra grundtyper, men när den väl är där...

Jag skulle köra sån sten som limmas ihop. Då slipper man väga av varenda skift. Min granne har satt upp en stenhus själv och själva stommen blev förvånandsvärt billig, Han körde nåt tegelfärgat som heter Poroton (eller nåt i den stilen).

Plast eller inte är egentligen en aningen senare fråga (om man bygger trä). Det är en kostnadsfråga (Ecofiber kostar mer men känns teoretiskt vettigare tycker jag) och en fråga om nyttjandet och kallställningstankar.

/Micke - Bygger trähus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.