Att bli bjuden på en koppkaffe är alltid trevligt, men inget måste för mig.(y)
Det finns också kunder som ska bjuda på fika hela tiden, det kan bli lite jobbigt...:confused:
Har till och med råkat ut för kunder som kommit hem från jobbet för att bjuda på lunch, varje dag...
Det gick inte att komma undan...:surprised:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja jag har inga problem att bjuda på kaffe(inte för att jag dricker den där beska drycken själv) eller för den delen en kebabrulle. Precis som jag blivit bjuden av dem om man åker till deras kontor.

Jag tror Paul förstår vad jag menar med att en kund inte ska behöva fjäska eller "stå med mössan i handen" oavsett om man ska ta ett lån, få hjälp av sitt försäkringsbolag eller sin hantverkare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Finns det några fler enkla "knep", förutom kaffe och mössan i hand, att hålla sig väl med hantverkare? Låna ut vertyg, städa, plocka ordning, tvätta, pedikyr?
 
Thomas Lundquist
frean98 skrev:
Finns det några fler enkla "knep", förutom kaffe och mössan i hand, att hålla sig väl med hantverkare? Låna ut vertyg, städa, plocka ordning, tvätta, pedikyr?
Bemöt han som du själv vill bli bemött och lägg ner förutfattade meningar och tänk så ska du se att det räcker väldigt långt.
Annars är det ingen idé att anlita någon hantverkare.
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Om jag är hemma så brukar jag erbjuda att hjälpa till om det blir lättare med två man på ngt moment. Typ mata tråd till elektrikern, lyfta/bära otympliga grejor, blåsa i rör åt rörmokaren m.m. Sen brukar jag erbjuda mig att åka och köpa material om ngt saknas. Känns ju dumt att hantverkaren skall åka och köpa ngn småsak som han är kort på.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
frean98 skrev:
Finns det några fler enkla "knep", förutom kaffe och mössan i hand, att hålla sig väl med hantverkare? Låna ut vertyg, städa, plocka ordning, tvätta, pedikyr?
Visst. Diska och plocka undan porslin på diskbänken INNAN bänkarmaturen skall monteras/kopplas.
Samt hålla nyfikna hundar och katter (tycker om båda allergisk mot en sort) inlåsta.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
frean98 skrev:
Finns det några fler enkla "knep", förutom kaffe och mössan i hand, att hålla sig väl med hantverkare? Låna ut vertyg, städa, plocka ordning, tvätta, pedikyr?
Med din avslutning så känns det som du försöker göra dig lustig men du misslyckas totalt i så fall... :thumbdown:


Förstår du inte själv att man blir bemött som man bemöter andra så har du nog missat en del i din uppväxt för jag tycker personligen det hör till vanligt folkvett... ;)

Det handlar inte om att man ska behöva bjuda på saker eller göra vissa saker för att få ett bra jobb utfört utan snarare om att man kanske då kan få det där lilla extra utan att fråga efter det och utan att behöva betala för det... ;)
 
Du menar att jag ska bemöta hantverkare som dom bemöter mig?
 
frean98 skrev:
Du menar att jag ska bemöta hantverkare som dom bemöter mig?
Japp.... Om det kommer en grinig/sur/arrogant/kaxig hantverkare, så ring någon annan. Mitt tipps.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma ;)

...än om det inte var det svaret du hade förväntat dig :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har jag en kund som t.ex bjuder på kaffe eller liknande och är allmänt trevlig så brukar man bjuda igen på nåt sätt.
Men har jag en kund som bara "ska ha" så finner inte jag någon anledning att vara generös heller...
Undrar hur pass otypisk Paul är egentligen?

Nu är det inte så ofta jag har några hantverkare hemma, men vid ett tillfälle för många år sedan tyckte min dåvarande sambo att vi absolut skulle bjuda på kaffe. Om hantverkaren blev så mycket gladare av det vet jag inte, men tiden det tog att fika satte han upp på fakturan.
 
andersmc skrev:
Undrar hur pass otypisk Paul är egentligen?

Nu är det inte så ofta jag har några hantverkare hemma, men vid ett tillfälle för många år sedan tyckte min dåvarande sambo att vi absolut skulle bjuda på kaffe. Om hantverkaren blev så mycket gladare av det vet jag inte, men tiden det tog att fika satte han upp på fakturan.
Jag jobbar ju oftast på fastpris så om kunden får betala för min fika eller inte tillåts att spekulera i... ;)

MEN om jag skulle köra på löpande så skulle det knappast debiteras för fikastunden.
 
I en arbetsdag ingår enligt lag 30min rast för toabesök, fika eller vad man behöver göra. Hantverkare har samma rättighet.

Jobbar man 8h dras normalt lunchen bort, men sen har man alltså rätt att ta pauser på Max 30min
 
Mikael_L
Larsa skrev:
I en arbetsdag ingår enligt lag 30min rast för toabesök, fika eller vad man behöver göra. Hantverkare har samma rättighet.

Jobbar man 8h dras normalt lunchen bort, men sen har man alltså rätt att ta pauser på Max 30min
Nu har du både fel och blandar ihop saker.
Det finns inga stipulerade 30 minuter i lagen.
Jag vill minnas att det står något luddigt om att arbetaren ska ha möjlighet till avbrott för toabesök och lite vila. Det där har vi diskuterat ingående på ett tidigare jobb och någon letade högt som lågt i lagtexter och annat.
Sen kan det finnas något skrivet i företagets kollektivavtal.
Men kutym för 5 minuter rast per timme kan man nog säga att det är, men inte lag.

Det är det ena.

Det andra är att detta är endast en sak mellan arbetsgivaren och arbetssäljaren*.
Kunden har ingen del i detta och ska inte behöva betala för en sekund mer än det verkliga jobbet som är utfört för kundens räkning.

Företaget och kunden kan förvisso avtala om detta, eller vad som helst. Men utan avtal om att kunden står för betalning av icke arbetstid på kundens objekt så får företagaren inte debitera något alls.
Det finns givetvis gråzoner, vad ska t.ex. tid då hantverkaren tar sig till och från kundens arbete räknas som, vad ska tid för att hämta material, verktyg, glömda saker, eller krånglande hantverkarbil anses som.
En del saker kan säkert ses som att höra till jobb som utförs för kundens räkning, annat inte.
Därmellan har vi alltså en gråzon.


edit:
Sen skulle jag personligen inte bry mig det minsta om jag t.ex. hade snickare anlitade som tog sig två kafferaster per dag. Det viktiga är att annat är till belåtenhet. Dvs arbetet som sådant, både avseende kvalitet och hygglig hastighet. Och inget ojust i fakturering osv.
Två kafferaster per dag inverkar knappast negativt på hela dagsprestationen, och det skulle jag personligen som kund betala för.
Och jag skulle gladeligen köpa kaffet också, och en bulllängd på fre em. Och brygga kaffet om jag finns i närheten.

Men jag är inte tvungen till detta enligt vare sig lag, kollektivavtal eller moral. Men möjligtvis av kutym. :)


*arbetssäljare = ett annat ord för arbetstagare, sorry kunde inte låta bli.
 
Redigerat:
Personligen tycker jag att det inte är någon fråga alls. Klart att snickaren skall kunna ta sig en kaffe utan att jag skall granska fakturan. Är jag hemma erbjuder jag alltid på det. Vet inte om jag skulle bry mig jättemycket om lunchen heller för den delen. Det som jag tycker är upprörande är när man hittar på timmar, gör konstiga materialpåslag, hittar på olika intäkter kring sin bil. Det visar nämligen begränsad respekt för mina intjänade pengar och för min intelligens ...
Det finns bättre saker i livet att göra än att granska olika hantverkares fakturor. Är förbannat synd att branschen som sådan gör att man måste det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.