Mikael_L
BrilliantDisguise skrev:
Det här blev långt, men det finns mycket tankar kring det här och jag skulle verkligen uppskatta era åsikter. Ibland behövs det att någon utomstående tar en titt på ens situation.
Stort tack på förhand,
Caroline
Ta din magkänsla på allvar. Magen har ofta rätt.

Att dom säger att det lika gärna kan vänta några år på försäljning är givetvis bullshit som syftar till att få dig att besluta dig fortare och till deras fördel.

Jag tycker många har skrivit tänkvärda saker, men särskilt det hempularen skrev om att det kan finnas fel eller renoveringsbehov på mycket större belopp än det som belopp som skiljer er, köpare/säljare, åt.

Uppvärmningskostnaden tycker jag du ska direkt uppskatta till en högre än angiven. Jag vet inte riktigt vad det borde kunna vara, men kolla som sagt vad folk i liknande hus brukar få avsätta i den landsänden.

Fundera lite till på allt.
Om du ändå vill gå vidare så sätt din egen nivå på budet och förhandla hårt.
Kräv en helt öppen besiktningsklausul, som ger dig full rätt att avstå från köpet oavsett orsak efter din besiktning.
Ordna fram en bra besiktningsman, dvs i praktiken undvik anticimex.
Välj ev att även besiktiga VVS och el, det kan kräva att någon fler besiktningsman blir involverad.
(Detta kan du ev preliminärboka innan, och avstå ifrån att ta in ifall redan den första besiktningen visar på alltför stora fel/brister.)
 
Tusen tack för alla era tips och tankar!
En liten uppdatering kring huset: Jag pratade med mäklaren igen idag och berättade om alla mina tvivel kring avloppet. Han verkade nästan bli lite upprörd över det och svarade att jag kan bortse från avloppet eftersom det SKA vara okej, att det kan vara ett villkor för att jag överhuvudtaget ska skriva kontrakt. Han menade att ägaren (eller sonen) får ta dit kommunen och fixa allt som behövs fixas (om det nu är något som ska fixas). Det tycker jag låter bra, eller?
Jag ska väl tillägga att jag aldrig har haft några betänkligheter kring mäklaren. Han har alltid varit väldigt bra, definitivt den bästa som jag mött (vilket inte är mer än en fem, sex stycken, men ändå).

Nu vill ju mäklaren ha mitt svar om budet på 1 150000. Jag förhalade det hela genom att säga att jag har haft så mycket att tänka på med det här med avloppet att jag inte riktigt hunnit tänka över motbudet. Jag funderar på att gå upp till 1075000 som svar på deras motbud. Då har jag i alla fall höjt med 50 000. Frågan är om jag sedan ska säga att jag inte vill gå högre (vilket inte är helt sant) och låta dem fundera över det ett tag och se om de återkommer eller om jag vid ett nej ska höja direkt. Svårt, svårt.

KnockOnWood: Jag har tänkt över läget rätt mycket. Jag har provkört till jobbet från huset två gånger. Det tar knappt 20 minuter. Men nej, jag har varken vänner eller släkt i Skurup och tanken är väl att jag så småningom ska jobba i Malmö, men det känns som om det är något jag tar tag i då. Att försöka få tag i ett liknande hus i Lund eller Staffanstorps kommun i samma prisklass kan jag ju bara glömma. Jag tror jag är villig att byta bort bekvämt avstånd till stan mot det här huset.

Återigen, stort tack,
Caroline
 
BrilliantDisguise skrev:
Jag funderar på att gå upp till 1075000 som svar på deras motbud. Då har jag i alla fall höjt med 50 000. Frågan är om jag sedan ska säga att jag inte vill gå högre (vilket inte är helt sant) och låta dem fundera över det ett tag och se om de återkommer eller om jag vid ett nej ska höja direkt. Svårt, svårt.
Tänk på att det här är ett öppet forum och du bör nog förutsätta att både mäklare och säljare noga föjer denna tråd. Det kanske inte är så, men utgå från att det är så när du skriver är mitt tips.
 
Alfredo, ja det var kanske lite sent påtänk nu. :surprised: Jag har förövrigt inte bestämt mig för något överhuvudtaget. Jag ville mest ha lite tips på hur man budar på bästa sätt. Det är i alla fall ingen hemlighet att 1075000 lär bli mitt nästa bud. Vad som händer sedan får vi se. Jag har redan satt min övre gräns men den håller jag tyst om.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
BrilliantDisguise skrev:
...
KnockOnWood: Jag har tänkt över läget rätt mycket. Jag har provkört till jobbet från huset två gånger. Det tar knappt 20 minuter...
Caroline
Hej igen Caroline!

Här går det undan!

Det är väl nästan fyra mil till Malmö, så du snittar alltså 120 km/h.

Vi håller tummarna för dig, men använd säkerhetsbältet!

//Pelle
 
  • Gilla
zoral
  • Laddar…
Hej Caroline

Jag satte mig själv i en liknande situation för ungefär ett år sedan, och har inte ångrat det ännu, med det var mer jobb än vi hade trott (så klart!) Dock var vårt hus lite billigare, med större renoverigsbehov tror jag. Stressa inte för mycket, men tänk på att det är ett väldigt stort åtagande att ta sig an ett gammalt hus. Andra skillnaden är att vårt hus ligger nära tågstationen, för mig skulle det kräva en funderare att vara beroende av bilen, eller i alla fall att ni tycker cykelavståndet är ok. Å andra sidan har ni finare natur!

Ifall du går vidare, så tänk på att skriva in i kontraktet att ni har rätt att dra er ur utan anledning efter besiktning, men det är väl mestadels standard idag. Lägg lite pengar på en duktig besiktningsman som någon nämnde, det är fel sak att spara på, och ger viktig kunskap om huset som ni garanterat kommer behöva framöver.

Lycka till!
 
Hej Caroline,
Jag håller med de som förordar en rejäl besiktning, ordning i fråga om avloppet, samt kyla i budandet. Stick inte huvudet i sanden (som ju strutsar inte alls gör, men det vet väl alla....(y)) utan se till att ha torrt på fötterna innan affär. Om kommunen är på gång att kolla upp ägarens sätt att använda avloppet så avvakta det, alternativt ta rejält med höjd i priset för eventuellt åtgärdande. Vad händer om ni köper huset och kommunen sen kommer fram till att avloppet är regelvidrigt? Se till att det blir säljarens sak att ta alla kostnader!
Säljaren vill säkerligen bli av med huset för att undvika löpande kostnader och sjunkande pris. Jag har ingen uppfattning om prisläget i området men känns huset, läget och affären rätt för er så är det ju upp till er vad det är värt.

Ser ju för övrigt ut att vara ett gulligt hus med fin trädgård. Lite märkliga val vad gäller tapeter och färger bara men sånt går ju att åtgärda. :D

Lycka till!
 
Men hon skrev ju "tanken är väl att jag så småningom ska jobba i Malmö", det tolkar jag som att hon i nuläget inte jobbar i Malmö.:) Knappt 20 min är ju ingenting.

Huset såg trevligt ut.
 
Stå kvar vid ditt första bud....det är köparens marknad.....säljaren får se till att avloppet är ok och energideklarationen är till att skita i....;)
 
Hej!

Det är alltid lätt att ha för bråttom när man har påbörjat förhandlingar kring en affär. Dock manar jag till försiktighet. Just nu är det absolut köparens marknad och om lågkonjunkturen blir ännu djupare (och räntorna lägre) så kan ditt utgångsläge bli ännu mer fördelaktigt. Detta tillsammans med diverse tvivelaktigheter kring avlopp och uppvärmningskostnader gör att jag råder dig till att ha is i magen och avvakta några månader, både tills du får svart på vitt hur det är ställt med avlopp samt hur världsekonomin utvecklar sig. Bara det att du är enda intressenten säger nåt också...

I annonsen står det fortfarande "kommunalt avlopp" så säljaren verkar vara spiksäker på sin sak...

Tycker också huset verkar dyrt för dess skick och år samt tvivelaktigheter... men det är väl olika i olika regioner. Hade en äldre släkting som skulle sälja sin fina tegelvilla (1 plans 170 m2 byggd 1975 stor fin trädgård), begärde 2.300.000, fick efter 9 månader 1.500.000 detta var i Lund/Gunnersbo. Orsaken var tydligen sviktande intresse/dålig marknad. Inget fel på huset påträffades... Detta var 2 månader sen.

Lycka till, och ha inte för bråttom!

/S
 
steve5432 skrev:
Hej!
Tycker också huset verkar dyrt för dess skick och år samt tvivelaktigheter... men det är väl olika i olika regioner. Hade en äldre släkting som skulle sälja sin fina tegelvilla (1 plans 170 m2 byggd 1975 stor fin trädgård), begärde 2.300.000, fick efter 9 månader 1.500.000 detta var i Lund/Gunnersbo. Orsaken var tydligen sviktande intresse/dålig marknad. Inget fel på huset påträffades... Detta var 2 månader sen.
Låter väldigt märkligt om det inte varit något mycket allvarligt fel på huset. Det är i princip omöjligt att hitta en villa i Lunds tätort under 2.5 miljoner, även om det är i ett rätt så tätbebyggt förortsområde i utkanten (Gunnesbo).
 
D
anders07 skrev:
Det är väl lag på energideklaration numer och den ska vara bifogad i kontraktet:
Inte för fritidshus och objektet hade ju inte varit bebott enligt TS, så då är frågan hur huset har använts...
 
Hur har det gått TS???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.