Apparaten struntar i vilken väg strömmen tar, det är inte det den är till för att detektera. Utan för om det är skillnad på förväntad och uppmätt ström genom apparaten, dvs felströmmen. Om strömmen har rymt via jord, nolla (*) eller fas(*) spelar ingen roll.

Den upptäcker *framför allt inte* om det är något fel på jorden eller i jordningen, vilket man skulle kunna tro. Det är därför folk tror att de inte funkar utan jordade uttag.

(*) Genom en nolla/fas utanför JFB:n, eller tom grannens nolla/fas.
 
slurppe99 skrev:
Har huset gipsväggar så kan du lätt dra ej synliga jordade elledningar från elcentralen eller kök i samband med tapetsering/renovering. Du kan då få några jordade uttag till vissa rum. Som kan vara bra att ha till datorer etc. Sätter du ett jordat uttag nära elcentralen/ytterdörr så kan du sätta dit en lös jordfelsbrytare och använda den för utomhusbruk.
Alla uttag/mm i ett rum ska vara jordat om något ska jordas. Det är inte bara vägguttagen som gäller, det gäller även lamputtagen.

Man får aldrig dra en (jordad)kabel genom en dörröppning eller liknande.
 
Demmpa skrev:
Alla uttag/mm i ett rum ska vara jordat om något ska jordas. Det är inte bara vägguttagen som gäller, det gäller även lamputtagen.

Man får aldrig dra en (jordad)kabel genom en dörröppning eller liknande.
Stämmer det verkligen? När mitt kök renoverades så byttes all el kring spis, diskbänk och arbetsbänk till jordat, men kylskåpsuttaget i andra änden av rummet lät elektrikerna vara orört = ojordat.
 
  • Gilla
Marre L
  • Laddar…
I gamla föreskrifter tillåts en blandning av jordat och ojordat i kök. Det byggde på att det var ett visst avstånd, minst 2.5 meter, mellan uttagen, dvs man ska inte samtidigt kunna nå apparater som sitter där. Uttag vid diskbänk etc var alltid jordade förr, så det är märkligt att du hade ojordade!? Om er köksrenovering kan ses som underhåll av elanläggningen så får man fortsätta följa de föreskrifter som gällde då köket (huset) byggdes. Men, om man byter från ojordade till jordade uttag i en del av köket så finner jag det mycket tveksamt ifall man kan tillämpa detta undantag. Alla uttag i köket borde nog ha jordats.
 
  • Gilla
Gurjan
  • Laddar…
-MH- skrev:
Apparaten struntar i vilken väg strömmen tar, det är inte det den är till för att detektera. Utan för om det är skillnad på förväntad och uppmätt ström genom apparaten, dvs felströmmen. Om strömmen har rymt via jord, nolla (*) eller fas(*) spelar ingen roll.

Den upptäcker *framför allt inte* om det är något fel på jorden eller i jordningen, vilket man skulle kunna tro. Det är därför folk tror att de inte funkar utan jordade uttag.

(*) Genom en nolla/fas utanför JFB:n, eller tom grannens nolla/fas.
Teoretiskt kan man ju hålla i både sin egen och grannens spänningsförande ledare samtidigt men har du hört om något sådant fall i verkligheten.. Och det skyddar ju inte om strömmen går från grannens anläggning genom dig, detta får man nog betrakta som en sidoeffekt. JFB syfte är att skydda mot just jordfel. Namnet är korrekt i min mening, vilket namn skulle man ha för att alla i sverige skulle förstå dess funktion.
 
ZipLock skrev:
Stämmer det verkligen? När mitt kök renoverades så byttes all el kring spis, diskbänk och arbetsbänk till jordat, men kylskåpsuttaget i andra änden av rummet lät elektrikerna vara orört = ojordat.
Reklamera eljobbet omedelbart.
Det han eventuellt gjorde var att han antog att uttaget som kylen sitter i redan var jordat. Uttag för kyl/frys har under flera årtionden varit tvungna att vara jordade.
 
Slugge skrev:
Teoretiskt kan man ju hålla i både sin egen och grannens spänningsförande ledare samtidigt men har du hört om något sådant fall i verkligheten.. Och det skyddar ju inte om strömmen går från grannens anläggning genom dig, detta får man nog betrakta som en sidoeffekt. JFB syfte är att skydda mot just jordfel. Namnet är korrekt i min mening, vilket namn skulle man ha för att alla i sverige skulle förstå dess funktion.
En JFB är väll till för att det inte skall kunna uppstå skadliga strömmar i människor och djur?
att sen JFB stänger av anläggningen vid ytterledarens kontakt med utsatt del är ju bra i sig.

Lämnar ett förslag till namn byte.

Jordfelsströms Övervakare med Personskydd. "JÖP"

eller.

Personskydds apparat med Jordfelsströms Övervakare "PJÖ"
 
Demmpa skrev:
Reklamera eljobbet omedelbart.
Det han eventuellt gjorde var att han antog att uttaget som kylen sitter i redan var jordat. Uttag för kyl/frys har under flera årtionden varit tvungna att vara jordade.
Vet du var i föreskrifterna det specifika kravet står?
 
Det har ALDRIG varit apparaten som "bestämt" om det ska vara jord eller ej det har alltid varit rummet som bestämt.
 
Tycker det är lite lustigt att det är så ajabaja att blanda jordade och ojordade uttag när jag har ett ojordat uttag ca 30cm från ett vattenburet element som garanterat är jordat i min lägenhet! Helt lagligt.
 
Kan inte eller får inte? Vi är nu två (även b8q) som har fått enstaka separata jordade uttag som utförts av elektriker. I min hall har jag två ojordade uttag och två nygjorda (ca 4 år gamla) jordade uttag utfört av elektriker. Köpte huset 85 som var byggt 77 och i ett rum som vetter mot köket satt det ett jordat bredvid dörröppningen mot köket. Den installationen har jag tolkat som att de var bekväma och då de satte dit det.
 
Man kan tolka det som att reglerna inte har varit speciellt tydliga, dels de gamla föreskrifterna och dels dagens undantagsregler. Förmodligen har folk snöat in alltför mycket på dessa regeltolkningar istället för att tänka!
Det finns uppenbara risker som trots det är tillåtna, t.ex vattenburen värme som har kontakt med jord och uttag på var sida om en dörröppning etc. Riskerna minskar ju inte för att det råkar vara tillåtet...
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Jag tycker egentligen att det är en självklarhet att ha jordade uttag överallt idag, visst är det många apparater som är ojordade, men det finns en del som är jordade också, till exempel datorer. Att det är direkt livsfarligt med ojordade uttag påstår jag inte, men i ett normalt hem så är det inget rum som är 100% isolerat från jord, såvida man inte har målat hela rummet med gummi. I vårt hus är det ojordat i alla rum förutom kök, badrum, pannrum, utomhus. Men det finns också minst en vattenburen radiator i varje rum, så isolerat är det ju inte.

Men hade jag flyttat in i ett hus med ojordade uttag så hade jag inte bytt till jordade direkt. Somsagt se över resten av anläggningen först och se till att jordfelsbrytare finns. Väljer du att byta till jordade uttag i endast ett par rum så kom ihåg att även takuttag måste jordas. Inte blanda ojordat och jordat i samma rum!
 
Redigerat:
I mitt hus sedan 82 är det blandade jordade och ojordade uttag i samma rum och det är även så markerat på orginal elritningen. Ytterväggar har jordade, innerväggar har ojordat. I ett fall är det ca 80cm mellan jordat och ojordat. Det är endast kök/badrum som alla uttag är jordade. (detta åtgärdas allt eftersom resp rum fixas till.)

Undrar hur det kan var gjort så här när de flesta anser att det inte fått varit på detta vis lång tid tillbaka. Och det är ju ingen enskild elektriker som "fuskat" utan elkonstruktören har gjort på detta sätt enligt orginalritning. Huset är tillverkat av Prefab i Umeå. Numera konkursat.

Ideer runt detta?
 
Samma problematik blir det med elradiatorer i alla fall som dom är kopplade i vårt hus från -81. Ojordadeuttag utom i kök, bad etc, men jordade radiatorer i alla utrymmen, på sina ställen mindre än 50cm mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.