Någon som vet vad jag har för rättigheter att stänga av el/värme/vatten, detta är ju något jag måste stå för efter övertagande.
 
jesperronngard skrev:
Någon som vet vad jag har för rättigheter att stänga av el/värme/vatten, detta är ju något jag måste stå för efter övertagande.
Måste du det? Nu spånar jag lite här:
Så länge "ockupanterna" har abonnemang så står de ju själva för detta. När/om de säger upp dessa abonnemang kanske leverantörerna vänder sig till dig. Teckna inget abonnemang själv då.
 
Carl_Elvis skrev:
Måste du det? Nu spånar jag lite här:
Så länge "ockupanterna" har abonnemang så står de ju själva för detta. När/om de säger upp dessa abonnemang kanske leverantörerna vänder sig till dig. Teckna inget abonnemang själv då.
Det var ju också en idé att spinna vidare på. Meddela nuvarande el- och vattenleverantör att huset är ditt och be dem stänga av.

Varför skulle ockupanterna säga upp sitt abonnemang så länge de bor kvar?
 
Men det är riktigt kallt nu. Om man stänger av värmen är det ganska sannolikt att rören fryser. Vems fel är det?
 
och värmepannan värms säkert upp av el så där blir det lite problem.
 
Vad händer om man ser att de lämnar huset ... kan man sedan anmäla dem för olaga intrång och begära polishjälp för att få dem avhysta när de kommer tillbaka?
Man kan ju inte göra sig av med deras prylar hur som helst så om de inte går med på att flytta ut dem sedan så är ju huset fortfarande "ockuperat" men steg ett är kanske att få ut människorna?

Det kan kanske vara läge att kontakta kommunens socialkontor också – det är förmodligen de som ska hjälpa de tidigare ägarna med nytt boende och om man hjälper till att starta den processen så underlättar det kanske?
 
Har du pratat med han som bor där nu varför vill han inte flytta?
 
" I detta fall rör det sig dock om en offentlig auktion (som alltså inte drivits av KFM utan av en god man)."
Är det inte den gode mannens sak att se till att de lämnar huset? Vem är ´"säljaren" i det här fallet?
 
En god man kan och skall endast samråda med huvudmannen (säljaren), men det skadar ju inte att TS talar med denne, den gode mannen själv har ingen polisiär befogenhet. En god man "rapporterar" till Överförmyndaren i kommunen och som jag förstår så har då ÖF godkänt affären. Huvudmannen själv har fortfarande kvar sin rättshandlingsförmåga
Däremot så har nog ÖF begränsade möjligheter att gripa in men det skadar ju inte att tala med ÖF och förklara situationen.
Såvida inte huvudmannen står under förvaltarskap, då kan det ju vara så att denne blivit tvingad att sälja, fortfarande med ÖFs godkännande av affären. Det kan i så fall vara en förklaring till att säljaren inte vill flytta.
 
Tack snälla för alla svar, härligt engagemang! Kortfattat så rör det sig om två "vanliga" personer som har separerat och mannen bor kvar i huset och vill sannolikt åsamka ex-partner så stor skada som möjligt. Båda har arbeten och goda inkomster. Då paret inte kunde komma överens gick man till tingsrätt och fick en dom som går ut på att en god man skall sälja huset på offentlig auktion. Vi köper huset och när tillträdesdagen kommer lämnar inte mannen över nycklarna. Den goda mannen har inga befogenheter att tvinga fram detta. Säljare i affären är paret som äger huset idag men tingsrätten har uppdragit till gode mannen att sälja huset till ett visst pris. Lite knepigt...
 
Säljarna gör sig skyldiga till avtalsbrott, du kommer att kunna kräva dem på ersättning i efterhand för de kostnader (verifierade) som du drabbas av. Jag är inte säker, men jag tror att de är solidariskt ersättningsskyldiga för skadan, dvs du kan välja att kräva ersättning av den som verkar lättast att få pengar av.

Om du inte redan gjort det så bör du prata med en advokat, dels så att ärendet dras på rätt sätt, dels kan advokaten ha några trick för en mer skyndsam behandling hos kronofogden.

Om mannen verkligen går in helt för att strula maximalt, och inte bryr sig om vad det i slutändan kommer att kosta, så kan han troligen via överklaganden och genom att gömma sig fört delgivning dra ut på det i flera år. Det är inte speciellt svårt att undvika en delgivning i 2 -3 år. Och jag misstänker att det kan vara mer än en dom som skall delges i ett sådant här fall innan det går till vräkning.
 
  • Gilla
iridium
  • Laddar…
elen bryter väl elbolaget genom att skruva ur huvudsäkringarna i huvudcentralen och plombera med någon tejp, bara att bryta plomberingen och stoppa i nya säkringar... är iof vite på det men det kanske han stuntar i

bättre att stänga vattnet ute i gatan eller var huvudkranen kan tänkas sitta
vatten är det ju jobbigt att vara utan
 
Läge att köra lite fula knep själv? Vad skulle t.ex.mannens arbetsgivare tycka om hans beteende? Du kan ju lite fint fråga det.
 
nino skrev:
elen bryter väl elbolaget genom att skruva ur huvudsäkringarna i huvudcentralen och plombera med någon tejp, bara att bryta plomberingen och stoppa i nya säkringar... är iof vite på det men det kanske han stuntar i

bättre att stänga vattnet ute i gatan eller var huvudkranen kan tänkas sitta
vatten är det ju jobbigt att vara utan
För att öppna en ventil är jobbigare än att skruva i en säkring...???
 
Redigerat:
Adolf skrev:
För att öppna en ventil är jobbigare än att skruva i en säkring...???

Hur bra är nåt av detta i denna årstid när det lätt blir mer än -10
Skapar man inte ett nytt problem åt sig själv?
Då är det väl bättre att byta lås nån dag när personen försvinner iväg.
Då har man fortfarande en fungerande panna och hela element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.