Jag har tagit för vana att med mössan i hand tacka och bocka djupt när vi har hantverkarbesök. Kaffe och nybakta bullar är en självklarhet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
frean98 skrev:
Jag har tagit för vana att med mössan i hand tacka och bocka djupt när vi har hantverkarbesök. Kaffe och nybakta bullar är en självklarhet.
Så blir du nöjd med arbetet också (oxå).
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
frean98 skrev:
Jag har tagit för vana att med mössan i hand tacka och bocka djupt när vi har hantverkarbesök. Kaffe och nybakta bullar är en självklarhet.
Jag tror också att det här är det smidigaste sättet att få hanterverkaren att anstränga sig för att göra ett riktigt bra jobb. Tar jag in hantverkare så är kvalitéten i utförandet det viktigaste - priset kommer ofta i andra hand. Med regelbundna gemensamma fikapauser så kan man också löpande följa upp arbetet och göra justeringar under tiden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag har ett företag med 20 anställda, det är samma problem med privatpersoner var gång. En gång om året brukar jag självprojektleda ett projekt till privatkund bara för att påminna mig själv om hur värdelöst det är, och vi tjänar nästan inget överhuvudtaget på såna jobb. Att jobba med företag är en helt annan sak, tack gode gud för det.
Vi har en check lista som privatkunder får svara på, det är 2 A4 med nästan kränkande idiotfrågor bara för att det inte ska bli missförstånd, vilket detgivetvis blir ändå..

Problemet är att folk tror att de kan allt själva, när de i själva verket inte har en aning, de generaliserar kostnader och tider till sin fördel utan att inse att de ljuger för sig själva, man har inte råd ändå använder man hantverkare..
Så billigt som möjligt och sedan gnäll gnäll.. undra varför det blir gnäll? Privatkunder har sällan bra underlag (ritningar/spec) de har oftast knappt enklar bild av vad de behöver göra..

Köp en lägenhet...
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fred76 skrev:
Köp en lägenhet...
Samma problem!!!!
 
frean98 skrev:
Jag har tagit för vana att med mössan i hand tacka och bocka djupt när vi har hantverkarbesök. Kaffe och nybakta bullar är en självklarhet.
Jag förstår hur du menar men är ändå lite ledsen att saker upplevs på detta sätt allmänt i samhället, inte bara inom hantverksbranschen utan i många olika sammanhang.

Det är en smula tragiskt att "man står med mössan i handen och är tacksam" när det i själva verket är vanlig service man bör kunna förvänta sig. Samma finns hos banker att kunder känner sig i underläge och är tacksamma när de i själva verket är hela kärnverksamheten, ditt huslån är det som gör att banken rullar på och det som i slutändan gör att jag i slutet av månaden får lön och kan köpa mat till min familj. I samma omfattning så skall ett försäkringsbolag göra allt inom sina ramar för att i skaderegleringen hjälpa sina kunder för att ha kvar sina kunder och verksamheten ska i konkurrensen kunna leva kvar, annars kan man lika gärna packa ihop sin verksamhet.

Exakt samma är det för en plattsättare. Visst du hjälper mig att göra mitt badrum fuktsäkert och estetiskt enligt min smak, men inte precis som en fri gåva utan motprestationen är det som får hantverkaren att ha en inkomst. Med väl utförda entreprenader och trevligt bemötande ökar kundstocken, det resulterar i ett jämnare flöde och tryggare inkomst för företaget. Med en viss effektivitet kan det även resultera i högre täckning av arbetstiden och ev tom en vinst när samma timpenning debiteras. För min del får hantverkaren ta ut all vinst han vill och köra Porsche Cayenne i jobbet sålänge arbetet utförs enligt mina önskemål och för en tydligt redovisad kostnad som jag kan acceptera i konkurrens med andra i samma bransch
 
Redigerat:
  • Gilla
fredj721 och 4 till
  • Laddar…
Fred76 skrev:
Privatkunder har sällan bra underlag (ritningar/spec) de har oftast knappt enklar bild av vad de behöver göra..
Nä, och därför fixar en hantverkare till något utan att rådgöra med kund och så blir kunden missnöjd... Ni som "proffs" borde väl istället hjälpa kunden med att få fram ritningar och ett bra underlag innan ni börjar... eller?

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Nä, och därför fixar en hantverkare till något utan att rådgöra med kund och så blir kunden missnöjd... Ni som "proffs" borde väl istället hjälpa kunden med att få fram ritningar och ett bra underlag innan ni börjar... eller?

Mvh,
Anders
Fast då kostar det mer pengar och det är nog inte många beredda att betala för. Att en hantverkare skall meddela kunden om att det han vill ha inte följer de regler som finns, det kan jag tycka att man ska kunna räkna med, men om kunden då vill ha mer hjälp med att planera om och det tar upp mer tid för hantverkaren än en liten pratstund på plats så borde ju hantverkaren ha ersättning för den tiden.

Däremot håller jag med om att hantverkaren ju inte bara skall förkasta kundens bild och göra något helt eget, då är han fel ute.
 
Redigerat:
Mikael_L
Fred76 skrev:
Jag har ett företag med 20 anställda, det är samma problem med privatpersoner var gång. En gång om året brukar jag självprojektleda ett projekt till privatkund bara för att påminna mig själv om hur värdelöst det är, och vi tjänar nästan inget överhuvudtaget på såna jobb. Att jobba med företag är en helt annan sak, tack gode gud för det.
Vi har en check lista som privatkunder får svara på, det är 2 A4 med nästan kränkande idiotfrågor bara för att det inte ska bli missförstånd, vilket detgivetvis blir ändå..

Problemet är att folk tror att de kan allt själva, när de i själva verket inte har en aning, de generaliserar kostnader och tider till sin fördel utan att inse att de ljuger för sig själva, man har inte råd ändå använder man hantverkare..
Så billigt som möjligt och sedan gnäll gnäll.. undra varför det blir gnäll? Privatkunder har sällan bra underlag (ritningar/spec) de har oftast knappt enklar bild av vad de behöver göra..

Köp en lägenhet...
Är det inte enklast då att helt enkelt sluta jobba mot privat och besvära privatkunderna med dina ruttna attityder?
 
  • Gilla
Thomas59 och 5 till
  • Laddar…
Fred76 skrev:
Jag har ett företag med 20 anställda, det är samma problem med privatpersoner var gång. En gång om året brukar jag självprojektleda ett projekt till privatkund bara för att påminna mig själv om hur värdelöst det är, och vi tjänar nästan inget överhuvudtaget på såna jobb. Att jobba med företag är en helt annan sak, tack gode gud för det.
Vi har en check lista som privatkunder får svara på, det är 2 A4 med nästan kränkande idiotfrågor bara för att det inte ska bli missförstånd, vilket detgivetvis blir ändå..

Problemet är att folk tror att de kan allt själva, när de i själva verket inte har en aning, de generaliserar kostnader och tider till sin fördel utan att inse att de ljuger för sig själva, man har inte råd ändå använder man hantverkare..
Så billigt som möjligt och sedan gnäll gnäll.. undra varför det blir gnäll? Privatkunder har sällan bra underlag (ritningar/spec) de har oftast knappt enklar bild av vad de behöver göra..

Köp en lägenhet...
Och jag försöker läsa ett sånt här inlägg nån gång ibland bara för att påminna mig om hur värdelöst det är med (somliga) hantverkare och om varför jag bygger hela huset själv.

Märk väl att jag måste lägga till frasen "(somliga)" ovan, för till skillnad från dig kan jag helt enkelt inte med att dra en hel grupp över samma kam och detta trots att jag kryddat mina först två rader med en stor skopa ironi.
 
  • Gilla
andersmc
  • Laddar…
Mikael_L
Har vi kvar TS PerKr i tråden? Eller har vi skrämt iväg dig med allt skriva som inte har med ditt problem att göra? :surprised:
 
Fred76 skrev:
Jag har ett företag med 20 anställda, det är samma problem med privatpersoner var gång. En gång om året brukar jag självprojektleda ett projekt till privatkund bara för att påminna mig själv om hur värdelöst det är, och vi tjänar nästan inget överhuvudtaget på såna jobb. Att jobba med företag är en helt annan sak, tack gode gud för det.
Vi har en check lista som privatkunder får svara på, det är 2 A4 med nästan kränkande idiotfrågor bara för att det inte ska bli missförstånd, vilket detgivetvis blir ändå..

Problemet är att folk tror att de kan allt själva, när de i själva verket inte har en aning, de generaliserar kostnader och tider till sin fördel utan att inse att de ljuger för sig själva, man har inte råd ändå använder man hantverkare..
Så billigt som möjligt och sedan gnäll gnäll.. undra varför det blir gnäll? Privatkunder har sällan bra underlag (ritningar/spec) de har oftast knappt enklar bild av vad de behöver göra..

Köp en lägenhet...
Jissus, det var bland det grövsta jag har läst här på BH. Eftersom det rör alla kunder så behöver man inte vara allt för smart för att inse att problemet inte sitter hos kunderna utan i ditt företags attityder.
Ibland verkar vissa inte fatta att det är kunderna som betalar din lön.

Mitt råd är att du ber att få bli placerad på svarta listan och på så sätt så kan du få hjälp med att slippa en massa jobbiga kunder.
 
  • Gilla
ramini och 3 till
  • Laddar…
frean98 skrev:
Jag har tagit för vana att med mössan i hand tacka och bocka djupt när vi har hantverkarbesök. Kaffe och nybakta bullar är en självklarhet.
Du är ju en guldkund, men jag tror inte det behövs så mycket mer än en slät kopp kaffe för att göra en hantverkare glad. ;)

Jag har dock varit med om kunder som lagat kaffe och man njuter av doften, men när de sedan sätter sig "sidan om" en och dricker själv utan att ens bjuda på en kopp kaffe då lägger jag ärligt inte två fingrar emellan för att göra något mer än det absolut nödvändigaste och de behöver inte ringa mig igen... ;)



kinglolle skrev:
Det är en smula tragiskt att "man står med mössan i handen och är tacksam" när det i själva verket är vanlig service man bör kunna förvänta sig.
Man ska ju inte känna sig tvungen att bjuda på något för att få ett bra jobb utfört men är man ändå hemma under tiden hantverkaren är där och dessutom kanske ändå ska ha t.ex en kopp kaffe själv så är det ju inte speciellt svårt att bjuda på en kopp och som någon skrev får man då ett ypperligt läge att samtala om jobbet vilket kan tillföra en hel del i många fall... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har dock varit med om kunder som lagat kaffe och man njuter av doften, men när de sedan sätter sig "sidan om" en och dricker själv utan att ens bjuda på en kopp kaffe
De kanske är rädda för dig och inte vill störa... ;):eek: Fast i detta läge skulle jag nog allvarligt överväga att fästa överskåpen med någon form av lagom självurgängande skruv så att de rasar ner om ett lämpligt antal år... :cool: Kanske inte helt allvarlig nu... :surprised:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
Lite vanligt hyfs är väl det minsta man kan begära. Gör man kaffe åt sig själv bjuder man hantverkarna på kaffe också naturligtvis. En kvarts fikapaus kan jag nog också tillåta mig att bli fakturerad för utan att gnälla, det är bra att lära känna varandra för att förstå varandra bättre.

Om de passar på och åker till frisören, gör bankärenden och fixar nytt pass när som de är och "köper material" och fakturerar mig för den tiden och tar bilersättning också kan jag nog tillåta mig att börja bli småirriterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.