Hej!
Först lite bakgrund och sedan frågorna:

-Det som ska flytspacklas är en tillbyggd hall på ca 6,5 kvm
-Det är just nu golvspån på cc30 reglar i golvet
-Jag ska flyta in vattenburen golvvärme, med rörtjocklek på 12 mm

Nu till frågorna:

  1. Måste jag skydda väggipsskivorna från spacklet med plast eller dylikt? Kan de fuktskadas innan det härdar?
  2. Om jag väljer fiberförstärkt spckel, behöver jag ändå armeringsnät trots att det bara är 6,5 kvm?
  3. Hur mycket bör spacklet gå upp ovanför rören/slangarna för bra värmespridning? Vad är min och max?
  4. Om jag behöver armeringsjärn så har jag sett att de flesta lägger det direkt på spånet och najar fast slangarna, men VVS-killen sa att jag kunde lägga nätet direkt ovanpå rören. Vad tror ni?
  5. Hur gör jag med primern? På spånet och sedan rören på primern, eller sätter jag först dit rören och primar ovanpå alltihop?

Tack på förhand!
 
fråga 1) Nej 2) nej 3) så att det täcker dom att du inte går å slipar i dom om du måste efter du flytit golvet 5) prima först av allt
 
1 Nej, men kolla så att det är tätt mot golvspånet, dra i latex / silicone för att täta mindre glipor fogskum för större hål

2 Kanske, det kan bara din spackelleverantör svara på

3 Beror på din spackelleverantör, Ardex vill att man spacklar min 12mm över rörhjässan dels för böjstyvheten och för att inte få "randiga" golv, alltså att du känner var golvvärmen är

4 Också olika beroende på konstruktion, Ardex har en där man lägger nätet i botten och flyter allt på engång (alltså min 24mm i ditt fall) och en där man spacklar in slangen precis, primar, smältlimmar fast armeringsnätet och flyter resten dvs min 12mm

5 prima först, se till att ha koll på momenten och gör allt så fort det går, finns begränsningar i hur länge primern kan ligga innan du måste prima om, allt mellan 1-3 dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.