Bottenvåningens förråd och delvis garaget täcks av balkong. Detta klassas som riskkonstruktion, eftersom det lätt leder till läckage.
 
Måste man inte ha köket på bottenvåningen, (eller hiss) för att uppfylla kraven på tillgänglighet?

 
Med "riskkonstruktion" menar jag helt enkelt att detta är en så svag länk, att bygginspektörer har ett särskilt ord för det...

Risken består i att någon under bygget väljer fel material, fel arbetsmetod eller helt enkelt fuskar. Till riskerna hör också bristande underhåll. Konkret: Om man lägger golvtrall ovanpå ett sådant golv är det lätt att glömma städa bort organiskt material från underlaget. Först tiger hälsan still. Sedan har man glömt att bry sig. Ett antal år senare är skadan ett faktum.

Visst kan man bygga sådär! Men det gäller att hålla järnkoll.
 
Hej!

Jag tycker att det ser väldigt trevligt ut och gillar att ni lite okonventionellt lägger kök och vardagsrum uppe. En bra utsikt tycker jag är ett riktigt bra skäl för att göra det också :) Jag gillar speciellt bastulösninegn som jag tror kommer att bli jättebra. JAg gillar också det öppna och hur ni har placerat kök, matplats och soffor.

Lite kritik då. Tvättstugan-toaletten förrådet skulle jag vilja göra om. Tvättstugan ser lite smal och trång ut. Får allt verkligen plats där? Där brukar ju värmepumpar och sådant hamna också.... Jag skulle nog vända på toaletten och förrådet också och på så sätt få lite bättre möjligheter för förvaring av ytterkläder i entrén.

Eller så tar ni helt enkelt bort gången till garaget och får större tvättstuga. Behövs verkligen två passager där? Jag tror inte att det är något problem att gå genom tvättstugan för att komma till garaget och förrådet. Ni får väl hålla lite snyggt i tvättstugan ;)

/pinebar



 
Håller med Pinebar. Känns lite trångt i tvättstugan samt svårplanerad pga dess form. Jag gillar inte utformningen av vardagsrummet där nere. Känns även det svårmöblerat med dörrar till sovrummen. Jag skulle nog prova att rita in lite basmöbler som soffor, sängar, skrivbord, tvätt och tork och fundera på hur det kommer fungera rent praktiskt.

/Andreas
 
Bra nu blev det lite enklare att föreställa sig ytorna. Det jag skulle göra är att flytta dörrarna till dom två sovrummen så långt som möjligt mot tvättstugan till då utrymmet bakom dörrarna ändå inte kan användas. Det frigör även mera användbar väggyta i både sovrum och vardagsrum.

Sedan så tycker jag nog fortfarande att hallen mellan garaget och resten av huset stjäl dyrt utrymmer till ingen nytta, den kommer nog dessutom att bli som ett mörkt hål i väggen jämfört med resten av huset. Det utrymmet känns som det skulle kunna användas bättre i tvättstugan, toalett och hobbyrummet. Det kanske också skulle kunna användas till mer förvaring i någon form för det går alltid åt.

/Andreas
 
Varför ångrade ni er beträffande entrén?
 
Min tanke är att besökaren - som i ett tittskåp - får en första glimt av er fina utsikt redan påväg till entrén. Portiken inramar allt. Gatufasaden blir enkel och klar, sluten och renodlad.

Beträffande sambandet mellan garage och hus: Lägg till en dörr på "mitt" garage, mittemot husets entrédörr. Då begränsar sig transportsträckan utomhus till 3,6 meter under tak. Ska man fundera på ett mer närliggande problem är det att kyl och frys ligger en trappa upp och ett gott stycke från husets entré. DET tror jag kommer att kännas i benen.
 
Nåja, det är ni som ska bo där. Jag skulle inte heller bekymra mig om att ha kök en trappa upp. Men tätskikta gärna hela köksytan, för att mildra följderna av vattenläckage. Då slipper ni riva upp hela huset bara för att diskmaskinen havererar.

Att jag är lite extra petig beror på att ni spenderar pengar på en professionell arkitekt. Han borde själv kunna upplysa er om vilken nytta varje vinkel i fasaden tillför huset. Han borde också kunna redogöra för kostnaden.

På liknande sätt ifrågasätter jag balkongkonstruktionen (längst ut från matrum). Är det en fribärande, platsgjuten konstruktion? Eller har du missat att rita dit några stödpunkter? Det är (kanske) vackert, men ganska kostbart med med så långa konsolbalkar. Min tanke var att spara på en onödigt dyr konstruktion, och lägga något av besparingen på att förbinda balkong med trädgård via utvändig trappa.
 
Eftersom mina inlägg försvunnit lägger jag tillbaka skisserna. Om någon mer är intresserad av att se/tycka till....
 
  • möblering3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss övervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger in en annan undran jag har angående planlösningen.
Vi har gjort så att vuxendelen inkl. kök o vardagsrum finns på övervåningen, dock har vi reserverat en klädkammare på 6m2 för bebis-rum intill vårt rum.När denna i så fall blir större blir det ett "lekrum", dvs där också leksaker o annat kan förvaras. Tills barnet är några år misstänker jag att man vill (och barnet vill) vara i närheten. Efter ytterligare några år kan det bli klädkammare igen. Rätt eller fel, så tänkte vi?? Ni med barn får gärna komma med synpunkter.
Se skiss ovan.
 
Bra tänkt men då kanske det ska finnas ett fönster här? Man vill verkligen ha småttingarna i närheten när de är små.
Det kan bli svårt att få ett barn att acceptera att flytta till en annan våning när de är större, lite olika beroende på personligheten förstås. Kan vara bäst att göra det innan de blir medvetna om förändringen eller så får man prata om det som något man inte får göra innan en viss ålder så blir det kanske tom kul att flytta ner.
Jättefin ovanvåning. Tycker ffa att bastu direkt till altan är något att ta efter. Tack för den.
 
Skisserna är inte fullständiga, och inte helt färdiga för den delen. Men jag håller med om att fönster behövs där isf.
Tack för synpunkterna och det är många som gillar iden med bastun vilket är kul. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.