Hej.

Har en 7 år gammal pump som gått sönder. Den är speciell. Kallas acma och kostade 45.000 kr. (Tidigare ägare som satt in den)
Den är nu trasig och funderar på om man då kan få ut något på hemförsäkringen/villa försäkring.?

Någon som fått det när det gäller luftpump? Något man bör tänka på?
 
Fick svar från försäkringsbolaget.

3000:- självrisk
75% avdrag pga ålder

Får ut vid tur ca 4000:- till mig då 3000 går till tekniker och 3000 till självrisk.

Så värdet för ny är 40.000 men får ynka 4000:-
 
Ripper500 skrev:
Fick svar från försäkringsbolaget.

3000:- självrisk
75% avdrag pga ålder

Får ut vid tur ca 4000:- till mig då 3000 går till tekniker och 3000 till självrisk.

Så värdet för ny är 40.000 men får ynka 4000:-
Med en 7år gammal pump så ska du nog vara ytterst tacksam att du får ngt övht :/
Du hade väl inte tänkt dig att försäkringsbolaget ska betala din konsumtion? En värmepump är trots allt ngt som måste bytas ut så småningom = värdet sjunker..
 
Nej då. Men hade hoppats på lite mer än så.
 
Till TS: är det konstaterat ett totalhaveri och allt måste bytas ut?

Det är bra att ta hänsyn till försäkringsbolagets avskrivningstider när man räknar på en investering. Min lvp kostade 11 tusen installerad och klar. Jag räknar med en livslängd på mellan fem och tio år. Den "kostar" mig alltså mellan 2200 och 1100 kr om året utöver driftkostnad och service.
 
Exakt fel är inte konstaterat ännu. Men utgick från totalhaveri när vi räknade på det.

Pumpen är köpt och installerad av tidigare ägare och inget jag skulle köpa.

Den fungerar bra vid 8-12 grader ute. Typ september. Tanken är också god att sprida värme på flera ställen.
Men vid kallare väder orkar den inte med att värma huset el något rum.
 
A
Verkar fullt normalt. Jag fick någon liknande summa av mitt f-bolag när min ena luftvärmepump havererade för två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.