Jag har en utbyggnad som tidigare var altan men nu är den isolerad och fungerar som hall. Källaren går in under hela den här tillbyggnaden och imellan är ett betongvalv med elektrisk golvvärme och klinkers. Ingen isolering i golvet vad jag vet.

Håller på att dra om elen i nästan hela huset så elgolvvärmen är urkopplad och då märkte jag att golvet blir extremt kallt att gå på.. Så nu har kommit fram till att jag ska limma upp 50mm EPS i källartaket för att höja tempen nån grad förhoppningsvis. Eller ska jag gå på 70mm kanske? Hur ska jag få nån bra yta på cellplasten sen egentligen.. går det limma gipsskivor på? Eller kanske fästa med långa spikplugg genom cellplasten?
 
  • Gilla
Timm
  • Laddar…
Vad har du för temperatur i källaren?
 
Ligger på ungefär 13 grader i rummet under hallen nu. Enda radiatorn som är igång i källarn är i tvättstugan på andra sidan huset. Ett annat problem är att plattan i hallen går ända ut mot sockeln utan isolering på utsidan så det smiter ju såklart ut en massa värme där också men tänkte börja med taket iallafall.
 
Jag gjorde nyss samma övning... Trots flera dyra "speciallim" var det svårt att få till det. Jag köpte Bostic MultiTac som fungerade hyffsat att limma upp cellplasten med men det fäster väldigt långsamt så du måste tillverka pinnar att trycka upp med. Jag tröttnade till slut (har en burk MultiTac kvar på 10 liter) och köpte såna plast pinnar med bricka man ska ha till att fästa t.ex. pordrän med och borrade och hamrade in såna istället.
Sen monterade jag plåtreglar under frigoliten som jag fäste med 8 mm spikpluggar och sen gipsen i det...

Fördelen var att jag då också fick in spotlight eftersom det ju blir 45mm mellan gips och frigolit...

Mvh,
Anders
 
Okej, ja det är ju en idé. Fast jag har inte så mycket takhöjd att jag har lust att offra 45mm för reglar tror jag. Tänkte att om jag tar 70mm EPS så kan jag spåra ur det för elrör och spottar och täcka med gipsen. Har två stycken 3W LED-spottar som bygger 68mm på höjden som skulle funka isåfall.
Kanske kan fästa cellplasten med fogskum temporärt och sen gipsskivorna med spikplugg?
 
Kände att jag behövde en bild i tråden. Det är den delen bortanför balken som ska isoleras.

DSC_4591_1400.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit:
Har mätt nu och har ungefär 12 grader mitt på golvet mätt ovanpå klinkersen... kanske borde satsa på att isolera sockeln på utsidan ändå. Finns det nåt lim som funkar i minusgrader?

edit2: 11.5 grader på golvet och 15 i luften...
 
  • DSC_4595_temp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Abrahamsson skrev:
kanske borde satsa på att isolera sockeln på utsidan ändå. Finns det nåt lim som funkar i minusgrader?
Limma cellplast mot sockeln? Kakelfix.
 
Kakelfix i minusgrader, går det verkligen? Dom (få) jag sett rekommenderar minst +5 grader.
 
Ett par minusgrader gör inget. Fixet skyddas från frost av cellplasten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.