Vi har precis köpt en diskmaskin (Cylinda Sverigedisken '12) och ska koppla in den i vår HR. Nu är det så att jag i mina efterforskningar fått uppfattningen att eluttaget nödvändigtvis måste sitta i skåpet bredvid diskmaskinen, alltså under diskhon/vid avlopp etc. Stämmer det?

Isf undrar jag hur det kommer sig att personen som hade diskmaskin senast (det ser verkligen ut som att någon haft en inkopplad, se bild) hade kopplat in sin diskmaskin. Och dessutom: vem drar INTE in el i skåpet när man stambyter och kopplar in vattentillförsel/avlopp för diskmaskin samt lämnar skåputrymme där en sådan kan stå?

Det finns ett eluttag ovanför diskbänken i nuläget. Det finns också ett konstigt bakstycke i skåpet som är på andra sidan VA-/sopskåpet, som kan skruvas loss. Någon som sett det förut? tänker om det kanske finns el där bakom.

Bifogar bild(er) på vad jag antar är tillförsel av vatten samt där man kopplar på avloppslangen. Jag har inte gjort detta förut: finns det något särskilt jag ska tänka på? (utöver läckage-plattan och att kolla då och då om det är tätt) Även en förklarande bild om min kassa förklaring var otydlig.

20121205_102500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20121205_102552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
disk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uttaget skall sitta till höger eller vänster om diskmaskinen. Ej bakom alltså.

Saknas det uttag så går det att nyttja uttaget ovan diskbänk.
 
Då har väl hyresgästen före dig haft en fulkoppling med skarvsladd till uttaget ovanför bänkskivan.

Ta dit en elektriker som sätter ett uttag i bänkskåpet, om hyresvärden tillåter montering av diskmaskin. Att ha en skarvsladd till uttaget ovan bänk är ingen bra lösning.

Att det inte förbereddes med el vid stambytet beror kanske på att inte alla vill ha diskmaskin och att det kostar en del att montera eluttag under alla diskbänkar.

Något bakstycke till sopskåpet kan jag inte se på bilderna. Du får titta vad som finns där.

Vattnet kopplar du in på ledningen från blandarens "diskmaskinskran" och avloppet kopplas in i toppen på vattenlåset. Det ser ut som det sitter någon hemgjord plugg där så det har nog varit en diskmaskin ansluten där förut.
 
Du har kollat i skåpet till höger?
 
Tänkte mest på att avloppet har en markering "diskmaskin" så det är märkligt att man sätter in en sådan men ingen el? okej. Får göra det! "luckan" sitter i skåpet till vänster men jag kollar där bakom och återkommer. I skåpet till höger har jag kollat ja, finns inget bara skafferi.

Tips på bra folk i Uppsalatrakten?

Edit: Diskmaskinskran? Det sitter ett rör som går ner från blandaren och ett rör ovan diskbänken som jag antar är till bänkdiskmaskiner.
 
När vi bodde i hyresrätt så hade vi "förberett för diskmaskin", vilket ungefär såg ut som hos er. Vi fick kontakta hyresvärden för att dra ett nytt eluttag till skåpet bredvid diskmaskinen. Detta bekostades av hyresvärden men med ett litet tillägg på hyran, typ 20-50 kr.

I blandaren så var det också förberett för diskmaskin med ett ledigt rör under diskbänken. Dock satt det en täckbricka istället för avstängningskran på ovansidan. Denna täckbricka plockade man bort och satte in en insats med kran för att kunna utnyttja det lediga röret under diskbänken.
 
Redigerat:
Alla vattenlås ser ut så. Man skär av toppen på nippeln och ansluter slangen där så det är inte så konstigt att den ser ut så där.

På ditt översta foto går det ett rör snett ner till höger, om du vänder bilden rätt alltså. Det skall kopplas till diskmaskinen och har du inte avstängningskran uppe på blandaren så får du göra som perkaby skrev ovan.
 
Okej. Mittenbilden föreställer det rör som går snett ner till höger. Men det avslutas med någon slags mutterlåshistoria som sitter som berget. Vågar inte försöka skruva av den för röret böjer sig hellre än att muttergrejen skruvas av. En fråga till: Det känns som att avloppsslangen är på tok för fet för att anslutas till nippeln. Måste man ha någon anslutningsmekanism där?
 
Ja, det ser ut som röret avslutas med en klämringskoppling så det är helt normalt att den skall sitta fast. Gängan i den skall passa till diskmaskinen annars skaffar du en adapter till den.

Om avloppsslangen är grov kanske du måste ansluta den till den andra nippeln (den vänstra) på vattenlåset och plugga den mindre ordentligt.

Gå till en rörfirma och fråga så får du det du behöver ha.
 
Ett tips, gör det inte via hyresvärden, det blir fruktansvärt dyrt när man betalar med påslag på hyran. I alla fall om man bor med Familjebostäder.

Att få bänkbelysning skulle ksota "bara" 10kr i månaden, fast i två år. Dvs 2400:-

Detta var då inkl en bänkarmatur, dragning av 20cm kabel från underskåpsuttag.

En elektriker gjorde jobbet på 20 minuter och till en kostnad av 1200:- inkl armatur.
 
Och motsatsen finns också. Hos Partillebo när vi bodde där så hade de ett fast pris (300:- vill jag minnas, fast det var för en bra massa år sedan) för installation av diskmaskin oavsett vad det förde med sig. Man ville nämligen inte ha vattenskador från hemmapulande hyresgäster. Så jag fick hem elektriker som drog en extra grupp från HC, ca 10m till uttag under diskbänken, för 300:- inklusive allt. Eftersom bara materialet kostar i den storleksordningen så kan man ju inte klaga.

Så kolla med hyresvärden, det finns framsynta sådana, även om de kanske inte är vanliga.
 
oobum skrev:
Att få bänkbelysning skulle ksota "bara" 10kr i månaden, fast i två år. Dvs 2400:-
10 kr/mån i två år blir 240 kr. Du kanske menade 100 kr/mån?
 
Ja i HR ska man ABSOLUT INTE inte installera DM om man inte har tillstånd från värden.
 
f91jsw skrev:
10 kr/mån i två år blir 240 kr. Du kanske menade 100 kr/mån?

Precis vad jag menade. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.