Vi har köpt ett hus som är ca 150 år gammalt som har väldigt grova skorstenspipor. Den pipan som går till kökspannan (och ev andra eldstäder) är ca 30*50 cm. Lagom stort för en mindre tomte att krypa ner i. Det blir ett ruskigt drag i pannan när man eldar, och huset kallnar väldigt fort, skorstenspipan är misstänkt för kalldrag.

Finns det något vettigt man kan göra åt dylikt problem?
 
Vänta tills efter jul så kanske tomten sitter kvar så kallraset blir mindre =D

Nä men min första tanka är att det kanske går att sätta rör i skorsten/murstock och fylla igen lite.
Det bästa är nog att höra med din lokala skorstensfejare.


MVH
 
Tänk på att en öppen eldstad med stor öppning kräver en stor pipa för att röken skall sugas upp i skorsten och inte snurra runt i rummet. Tror man brukar räkna med att skorstenens tvärsnittsarea ska vara minst 12 % av eldstadens öppning mot rummet. Kanske minns fel.... Kan det gå att sätta in ett spjäll i efterhand? Om ni nu vill ha kvar och nyttja de öppna spisarna som de är.
Öppen eldstad är ju iofs mest eldning för kråkorna, om än mysigare än kamin. (Smaksak, jag vet.)

Vill ni ha effektiv uppvärmning av huset är det nog mer omfattande åtgärder som krävs. Som sagt ovan, det bästa är nog att höra med skorstensfejaren. Det borde väl ingå ett protokoll eller så från från firman i dokumentationen från husköpet, om provtryckning och sånt är gjort?
 
Att "växla ned" pipan med klenare rör låter som en nödlösning att ta till om skorstenen är otät. Jag skulle undvika det. Om ni inte har någon modern installerad ventilationsanläggning så sker ventilationen enligt gammal sed genom skorstenspipan. Det kan ju bli för bra om vintern om det saknas möjligheter att täppa till insugen i eldstäderna. Äldre eldstäder, kakelugnar, rörspisar och järnspisar hade alltid ett spjäll. Nutida eldstäder saknar ofta det och ibland tas spjäll i äldre eldstäder bort av säkerhetsskäl. Då gäller det att luckorna är täta och att det går att stänga alla primär- och sekundärluftsintag på eldstaden. Om inget annat hjälper: tryck in en tuss stenull eller nåt i utgångsanslutningen från eldstad till skorstenspipa. Ta bort den innan du eldar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.