Sir Duke skrev:
Eller borde jag pressa byggfirman ytterligare?
Nä, varför det?

Dina fönster sitter ju uppenbarligen bra och kommer sannolikt att göra det en lång tid framöver.
 
Jo jag kanske oroar mig i onödan. Men fönster ska väl sitta 30-40 år eller så. Ett trähus kan ju röra på sig och då är det inte så kul med en karm som sitter stenhårt fast och jag inte kan justera.
 
....att justera fönster i efterhand. Jag vet inte hur det ser ut hos dig men här är foder spikade i vägg och fönster utvändigt, invändigt är fönsterbrädor och infodring mjukfogat och målat mot fönstret. Mao, oavsett skum eller inte så går det inte att justera fönster och inget fönster jag någonsin monterat har behövt justeras i efterhand. Har bara monterat fönster i trähus....
 
Aha då borde det vara lugnt då. Men då fattar jag inte varför tillverkaren förbjuder skum...
 
Sir Duke skrev:
Aha då borde det vara lugnt då. Men då fattar jag inte varför tillverkaren förbjuder skum...
För att det finns så många klåpare som inte kan hantera skum
 
  • Gilla
LäsLus
  • Laddar…
Skummet sväller till sin dubbla volym när det härdar. Är man då klantig och trycker helt fullt i fogen mellan fönster och vägg kan karmen tryckas ihop och bågna inåt när skummet härdar. Om hantverkarna hade gjort ett dåligt jobb hade du märkt get genom att karmarna hade bågnat inåt och att föstrena inte hade gått att öppna på ett bra vis. Om karmarna är raka och allt ser snyggt och bra ut är det bara att vara nöjd med dina nya fönster för inget mer kommer att hända med fogskummet nu.
 
Tack för all input.
Det verkar ju vara bra gjort så då är jag inte orolig längre.
 
Nimajneb skrev:
För att det finns så många klåpare som inte kan hantera skum
Fast rätt väg framåt är ju inte att förbjuda skum utan att deklarera att garantin inte täcker skador orsakade av felaktigt montage eller tillochmed felaktigt montage med skum.

Dessutom finns ju faktiskt skum som inte expanderar på det sätt som "standardskum" gör.....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Själv har jag drevat alla mina fönster med mineralullsdrev, av lite olika orsaker.
Men jag skulle inte bekymra mig så mycket över skummade fönster om jobbet bara gjorts bra och professionellt.
Så jag lägger också min röst på samma åsikt som många andra här, kolla att fönstren sitter bra i lod och våg och lika långa diagonaler. Och att karmarna är raka (samma avstånd till fönsterbågen överallt). Ta det sen bara lugnt.
Och ska tillverkaren neka garanti ska dom leda i bevis att det är själva skumningen som orsakat skadan. Så blir det t.ex. en punktering i en glaskasett så har du fortfarande garanti.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.